Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1911 ggr
MikkaMagnusson
0

[M] Kritik - Japanska Körsbärsträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, mitt första inlägg här på iFokus, hoppas jag kan få lite användbar kritik :)

Bilderna är tagna för ungefär ett år sen med min Canon EOS 400D, kitobjektivet 18-55.

Vad är bra? Vad kan bli bättre?

Vet inte rikitgt hur detta funkar men jag bifogar första bilden i detta inlägget och sen den andra i samma tråd men i ett nytt inlägg?

MikkaMagnusson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild nummer 2.

NaimaG
0

De första jag reagerar på är fokusen som jag gärna skulle ha sätt något skarpare. ISO inställningen på kameran gör även bilderna något korniga, jag hade nog sätt kameran ta in mer ljus. Sen gillar jag inte hur solen ligger mot blommorna så fotografering ur en annan vinkel kan vara ett alternativ.

För övrigt är det mycket vackra bilder och japanska träd är otroligt vackra.

MikkaMagnusson
0

Tack för kommentaren :)

Ja, ISO:t är rätt åt helvete faktiskt. Hade inte vbörjat använda mig av manuella inställningar än när jag tog denna bilden och kan slå vad om att det var så högt som 1600.

Kan du förklara lite mer vad du menar med solen? Är lite oklart för mig.

Mimmi
0

Jag håller med NaimaG om att ISO-inställningarna ser ut att vara alldeles för höga. En så hög ISO som 1600 är alldeles för mycket när du ska fotografera utomhus en solig dag. Men det här vet du nog, så det gäller bara att låta bli att låta automatiken sköta det åt dig nästa gång.

På bild nummer ett känns skärpan inte riktigt rätt. Jag tror att det hade blivit bättre om skärpan hade varit på blomman närmast kameran istället för de två till höger och stjälkarna i vänstra hörnet. Antingen skulle du ha kunnat ha en mindre bländare så att alla de tre blommorna hamnat i fokus eller helt enkelt bara fokuserat på blomman närmast kameran istället.

Det ser också ut som att kanterna på blombladen till vämster är lite utfrätta. Men det ser ut att ha varit en lite knepig situation eftersom vissa delar av bilden är i skugga - vilket innebär att de hade blivit underexponerade om du hade försökt undvika överexponeringen på blombladskanterna. Det här skulle du kanske ha kunnat lösa genom att försöka hitta en annan vinkel där ingen del av bilden blir över- eller underexponerad. Många kameror har en inställning som gör att det blinkar svart på de ställen som är överexponerade när du tittar på bilden i kameran, den kan vara väldigt bra att använda sig utav eftersom man inte alltid ser sådant.

Annars ser färgerna och skärdedjupet bra ut på första bilden. Med lite små förändringar hade det varit en riktigt fin bild, nu var den bara fin. Flört

På andra bilden känns färgerna rätt matta och tråkiga ut. Detta är något du skulle kunnat ha gjort lite mer spännande antingen genom att pröva lite olika vitbalanser under fototillfället eller genom att efterbehandla bilden lite. Utöver det var det nog inget jag tänkte på med den bilden.