Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1812 ggr
Assars
0

AF24 f/2.8D eller AF28 f/2.8D

Jag har D300, Martin älskar sin 28:a, genom att jag har DX så blir 24:n 36 mm. Jag inbillar mig att 24:n passar mitt fotograferande bättre. Prestandamässigt vet jag inte. Ken Rockwell hyllar ju alltFlört

Mvh

Assar

Inkanyezi
0

Jag vet inte vad du väntar dig för svar. Det är ju bara du som vet vad du vill plåta och vad du kanske tycker att du saknar. Prestanda är inte mycket att fundera över; jag har ännu inte sett några bilder med korta brännvidder där objektivet har haft problem med skärpan. Men med hänsyn till användningsområdet kan man kanske se 2,8 som en ganska måttlig ljusstyrka. Bildvinkeln för en 28 mm ligger ganska nära normalobjektivet som brukade sitta på småbildskameror, och 24 mm ligger rätt nära trettifemman för småbild, dvs ganska måttlig vidvinkel.

Så i gamla termer är det två objektiv som man då såg som ganska skilda till karaktären, en normal  och en vidvinkel.

Den enda av bilderna jag hittills har sett från dig som är tagen med vidvinkel är den från bussgaraget.

Om jag var i liknande läge skulle jag också titta på de zoomar som finns med kort brännvidd. 24 mm är ju rätt måttligt som vidvinkel, och prestandan på objektiv från andra tillverkare är väl så god. Men det kanske känns bättre att ha objektiv som är "äkta" - dvs originalobjektiv, och Nikon har en 10-24 till DX. Det beror lite på hur prylgalen man är och vad man vill lägga ut.

Så något direkt råd kan jag knappast ge. Det är ju bara du som har koll på din budget och vet hur mycket värde du lägger i att ha "original", och vilken slags bilder du hoppas kunna ta med den nya gluggen som de andra du har inte riktigt täcker in. Jag antar då att du inte har något av de "kitobjektiv" som finns, eftersom de här brännvidderna ingår där, och man knappast kan vänta sig att de fasta brännvidderna skulle ge väldigt mycket bättre resultat.

En annan sak är ju om du tänker dig att längre fram skaffa fullformatskamera, för då är det ju god idé i att fundera över de här brännvidderna.

Assars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag har en zoom Nikkor 16-85mm DX ED blir 24-127,5mm med D300.
Det saknar ljusstyrka, men har i gengäld VR, f/ 3,5-5,6 ED Dess stora Akilleshäl är CA, går att ordna hjälpligt i PSElements. Jag tackar för kloka ord, men kommer att fundera ett tag till, rätt vad det är så har jag en FX kamera, då får jag sälja denna "korta" zoom jag har, går ej att använda till FX, och satsa på något annat.

Mvh

Assar

Assars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag glömde tala om att jag inte har några kitobjektiv.
Jag har nämnda zoom, AF Micro Nikkor 60 f/2,8D går även till F2AS Jag har en AF Nikkor 75-300D VR,
Och även en AF 35 f/2.0D mest till F2:an. Sedan har jag en Panasonic Lumix digital med DC Vario-Summicron f/2.0-f/2.4 motsvarande 28-90 mm. En kamera med retrostuk, ring för zoom, ring för bländare om så önskas AF etc.

Mvh

Assar

Inkanyezi
0

Rätt skoj att du har den såvitt jag vet enda analoga digitalkameran.

Ganska ofta kommer ju begreppet "analog" när man menar en kamera som använder film, men analog betyder någonting helt annat, som den här kameran ganska väl illustrerar. Den har kontrollerna utlagda helt analogt med äldre kameror, så att man har en slutartidsratt och en bländarring. Och det betyder så klart att omställningen till att fotografera med en sån jämfört med en vanlig kamera från förr är mycket lättare än när man måste lära sig en massa nya saker för att kunna ställa in. Här kan man ställa in som man är van.

Det är väl också den enda kameran av det här slaget där man kan rikta blixten uppåt i stället för bara rakt fram. En riktig superleksak. Den fanns så klart som Leica också, och då kostade den lite mer. Den var inte billig som Panasonic heller.

Så, du har alltså en analog kamera, i ordets rätta bemärkelse. Foten i munnen

Assars
0

Ja visst är det en analog digitalkamera. Den var allt för dyr, det blir inte det bästa resultatet 28mm f/2.0. Rätt brusig redan vid ISO 400. Det går bra för det mesta med ISO 100-200.
Priset var när jag köpte min 14000 kronor. Hade t.o.m. kostat 16000. Helt åt skogen för mycket pengar. Leican hade samma optik. Men som sagt, en mycket rolig leksak, och jag vill inte sälja den. Jag ser inte några på stan, känner mig rätt ensam med den typen av kamera.

Mvh
AssarGlad

Assars
0

#2 Jag skrev fel ang. Nikkor AF-S DX VR 16-85.

Akilleshälen är inte CA, utan distorsionen, och den kan jag rätt ofta få bukt med i Elements. Ber om ursäkt för felskrivningen! I övrigt ett mycket trevligt objektiv.

Assar