Fotosemester utomlands?
Hej!
Jag är sugen på att utnyttja en del av sommarsemestern och gå en fotokurs utomlands. Jag prenumererar på en engelsk fototidning och där finns det ofta annonser om fotografer och företag som arrangerar sådana fotoresor. Men jag undrar om någon känner till om det finns något i svensk regi? Det är ju lättare med terminologin på svenska helt enkelt…
Det jag söker är en kurs i digital systemkamera, ej på supernybörjarnivå, men heller inte för yrkesverksamma proffsfotografer. Landskapsfotografering, eller stadsfoto/resereportage nånting. Gärna någonstans runt Medelhavet.
Några tips?
Universiteten har kurser att erbjuda, däribland fristående som mer inriktade jornalist kurser, ifall du skulle vilja ha papper på att du gått just den kursen. Vill du mer köra eget race så har tidningen Digital Foto För Alla kurser man kan utöva på egen hand sedan finns det böcker att köpa på hur man fotograferar på bästa sätt.
vet inte riktigt exakt vad du är ute efter. Kurs i just hur man hanterar en digital kamera är nog svårt att hitta men mer omfattade kurser där du får använda digitalkameran finns i Sverige.
Tack för tipsen!
Jag skulle nog säga att jag mest är ute efter en kurs där man får plåta mycket. Kameran kan jag hantera hjälpligt vid det här laget. Men jag skulle vilja hitta något där man kan få lära sig lite olika typer av fotografering. Vad man ska tänka på vid t ex landskapsfoto, porträtt, reseskildringar m.m. Och att få bra stöd i tekniken och feedback på bilder.
Jag gick en sommarkurs på en folkhögskola för två år sedan och har även gått en kvällskurs via Folkuniversitetet. Båda kurserna var bra, men nu skulle jag vilja utveckla mig ytterligare. Både tekniskt och bildmässigt. Men framförallt är jag då sugen på att göra det i en annan miljö. Och kombinera det med sommarsemestern.
Men ifall det inte finns några svenska arrangörer av sådana fotoresor/kurser så kanske jag ska våga hoppa på en engelsk. Får plugga in vad alla fototermer heter på engelska bara…

Kanske behöver du inte åka utomlands för att bli lite mer bevandrad i fotografins ädla konst.
Kolla denna länken och se om det finns något du kan ta till dig.

#3 Det var ett väldigt bra tips för en som vill lära sig mer.