Göra om kamera till digital
Jag har en minolta system kamera som är av den "gamla" modellen med 35 mm film.
Finns det adapter till sådana kameror som man kan sätta i istället för filmrullen så man kan fotografera digitalt istället?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Det vore en dröm att bara kunna byta bakstycke på sin gamla systemkamera. Jag tror inte att det finns nå't så'nt. Antar att företagen hellre säljer nya system
HH.
Hej.
För många herrans år sedan så fanns det en "digital filmrulle". Om den kom ut till allmänheten eller om det var ett experiment vet inte jag.
Det ryktades då att den skulle kosta ca 10.000:-
Nån annan kanske vet lite mera om denna pryl.
MVH
Woozy

Tyvärr finns inget ekonomiskt försvarbart sätt att konvertera en analog kamera till digital.
Digital film var en kortlivad kretion aldrig ens ute på marknaden. Digitala bakstycken hade bla. Nikon till riktiga rövarpriser, stora och klumpiga med en Upplösning sämre än mobiltelefon från 2003.
Tyvärr är din analoga minolta körd om du vill fota digitalt, gluggarna däremot kan eventuellt passa modernare digitala hus, kanske med vissa begränsningar dock.
Alla Minolta AF objektiv passar på Sonys aXXX (alpha) systemkameror.
/Mattias
Ok. Tack för svaren. Jag har en digital kamera också på 12 meg Carl Zeis. Vore bara kul om man kunde använda sin gamla med. Tycker om den. Får väl kosta på mig några rulla film till den på kul.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Många entusiaster anser att film är det enda vettiga fotografiska medium man kan använda, jag accepterar till fullo entusiasternas åsikt men personligen är jag glad över digitalålderns betydligt enklare mörkrums hantering.
Många långa helger har tillbringats i mörkrummet, i synnerhet färgkopiering har tenderat dra ut på tiden, och kostnaden skall vi inte ens nämna!
36 Timmar i sträck i mörkrummet med en påföljande inte så förstående hustru var inte ovanligt. Tack digitalkameran för att jag slipper det!

Dom enda kameror som lönar sig att konvertera är mellanformatskameror med bytbart bakstycke. Det finns en del olika, och i stort sett alla kan förses med bakstycke från Phase One med en Kodak sensor som är 47x39mm. Den finns i upp till 64 megapixel och det går att slå ihop pixlarna fyra och fyra så att de blir som mycket större pixlar vid 16 megapixel.
Men ett sånt bakstycke kostar mer än en fullformatskamera med ett par objektiv, så man ska nog ha ett väldigt bra skäl för att skaffa sig ett sånt. Det kan bli bättre resultat, men mindre kameror är mycket smidigare att använda. Och som sagt, dessutom billigare. Prislappen på ett mellanformatsbakstycke har sex siffror.