Jag konverterar
Efter drygt 25 år med Nikon har jag beslutat mig för att det egentligen är Canon jag vill ha.
Sålde hela min utrustning (Se min profil) Och köpte detta hus med ljusstark normalzoom för pengarna jag fick loss. Gjorde jag rätt? jag känner mig aningen osäker…
Jag har själv en Canon EoS 1000D och föredrar det framför Nikon. Jag tycker att Canon är smidigare att använda och presterar bättre bilder än vad en Nikon gör så jag tycker du absolut gjorde rätt men vad som är rätt för dig får du testa dig fram till.
På något sätt känns det som att det finns mycket mer utrustning och objektiv till en Canon än vad det gör till en Nikon. Nikon D90 som även kan spela in videor har jag tex hört ta väldigt dåliga bilder eftersom själva videoenheten kräver en hel del, de var väll tvugna att skära ner på någonting.
Frågan om du verkligen gjorde rätt är väll, vad betalade du för din EoS 1D för många nyare Canon kameror är avsevärt billiga.

Om du gjorde rätt kan så klart bara du själv avgöra. Det kommer nog att visa sig. Om det blir mer fotograferat, och om det blir fler bra bilder, då gjorde du rätt. Jag är ju själv i en process där jag inte riktigt har bestämt mig för hur jag ska göra, så jag kan identifiera mig med problematiken. Jag har krympt min utrustning avsevärt och känner motstånd mot att utöka den, just för att jag vet hur lite vissa prylar blir använda. Men jag misstänker att din Canon kommer att växa lite grann innan du är färdig. Jag tror inte att jag skulle göra ett så drastiskt byte, så jag blir förstås nyfiken på varför. Det bör ju rimligen finnas något som tilltalar dig hos den nya, som du kanske kände att du saknade i den gamla. Och jo, jag anar svaret.
…och jag gjorde tvärtom. Gick från Canon till Nikon på rekordtid….
Idag noga räknat :D
Vad gäller bildkvalitet osv. som #1 säger vill jhag bara tillägga att märket har ingenting och göra med bildkvaliteten, den biten spelar mest in på hur pass bra optik man har, även ISO-hantering och sensor-storlek, inställningarna spelar också stor roll. Mellan Nikon och Canon är det helt enkelt en smaksak för vilken man gillar bäst ergonomiskt sett på det hela. 
Skulle jag byta från Olympus och vara tvungen och välja ett annat märke skulle jag utan att tveka välja Canon, inte på grund av hur kamerahuset ligger i handen utan på grund av deras L-optik
Är också lite nyfiken på det som #3 säger, varför du har bytt? 
Men! detta kan jag slå mig i backen på att det är ett aprilskämt! 
Jag är fruktansvärt lättlurad.. 
#5 Sant men jag känner en som har samma optik osv på sin Nikon som jag har på min Canon och min Canon tar ändå bättre bilder på samma objekt än hans Nikon. Men som sagt det är en smaksak.

Återigen så ber jag er kolla min profil vad jag hade för utrustning innan bytet. Det var inga kitprylar direkt!
#8 Ska man gå på megapixlar gjorde du nog en tabbe. Nikon D3 har 18,1 mega pixlar medan en EoS 1D har 8,1. Om jag varit du hade jag behållt Nikon med tanke på alla objektiv osv. Men enbart du kan ju avgöra vad som känns bäst.
#8 jag står fast vid att du luras! 
#10 Åh nej shit, det är ju 1 April. 

#9 Canon EOS 1D Mark IV har inte bara 8 megapixlar, den har 16,1

#9 Antalet pixlar har ökat med åren på Canon 1D, den första modellen kom ju redan 2001 med 4 megapixel. Version IV har dubbelt så hög Upplösning, 16.
#13 Ja allt beror väll på vilken sorts model utav 1D man har och det framgår ju inte riktigt.
Men detta måste vara ett aprilskämt.
#14 jo, det står på kameran 
#15 Ja EoS 1D ja men det finns exmpelvis EOS 1Ds, EOS 1D Mark osv… 
nvm, jag såg att det stog Mark IV nu. Sorry, har synfel som ställer till det för mig. 
Ähum ännu ett skämt dagen till ära…eller… 
/Désirée

Jag tror Rolf halkat in på ett nytt spår. Konvertern gick åt skogen, så det var lika bra att konvertera.
Nu skall han skjuta mygg med Canon.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

april…. april…..? 
Vänliga hälsningar Stephan

April April… Självklart skojar jag. Att jag skulle byta kameramärke finns inte…
En gång Nikonist, alltid Nikonist! 
# 4 … och en Canonist är alltid en Canonist 
CaNikon är bäst.. 
MVH
Woozy
Ha ha ha jag gick på det! Men jag tänkte vad i hela friden håller karln på med.
Jag har beställt en Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 DGX från Chokladfabriken, får vänta lite, tillfälligt slut. Tänkt till D300 och Nikkor AF-S 70-200VR.
//Assar

Kanske Rolf köpt upp alla telekonvertrar för att vara på säkra sidan framöver. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
MartinO
Men han kör väl Soligor, men så har han nog gjort som du skriver
Pga detta får jag vänta på chokladen
//Assar
Att halka kan få allvarliga konsekvenser!

Assar den som väntar på något gott, väntar alltid för länge 
/Désirée
Desk
Väntan är förfärligt lång, chokladfabriken hoppas på få den - 9/4
Glad Påsk till er alla!
//Assar

694 st 1,4x konvertrar beställada från chokladbutiken. Jag skall ha dom i kors över bröstet, modell dubbla patronbälten.

Nikon är Canon-bra. 

#30.

Klyftigt formulerat!