Blixtar.
Jo, jag har tänkt mig att köpa en lite nyare och bättre blixt än vad jag har nu, fast jag har tänkt att köpa en begagnad. Jag har tänkt på en Sb600, SB800, SB900, vilken tycker ni jag bör satsa på? Jag vet själv att SB900:an är bäst av dom men den kostar ju mera än vad dom andra gör, hih.
Men har ni någon av dom här? Vad är bra och dåligt med den? Vad skulle ni helst ge för en begagnad?? 
MVH Malin.
Antar att du pratar Nikon.
Har själv en SB800 och är grymt nöjd med den till det som jag använder den till i fotograferandet.
När det gäller pris på begagnat får man nog räkna på runt 2500 kr.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#0 Jag tittade i din profil och ser att du har en D40. Du får inte möjlighet att fjärrstyra någon ab blixtarna med D40. Det är först D80 och uppåt som har commanderläge i kameran. Vill du ha fjärrstyrning med din kamera krävs minst en SB-800 på kameran och en SB-600 som slav.
Skall du bara ha en bättre blixt monterad på kameran räcker SB-600 mer än väl. SB-800 har nackdelen att den kräver det femte batterifacket för att bli hyggligt snabb i återuppladdningen. Det blir en liten "bula" på blixtens högra sida med batterifacket, något som kan vara ivägen på ett mindre kamerahus. Dessutom är det problem med uppladningsbara batterier. De flesta laddare arbetar med en mulitipel om fyra batterier. (man bör ju ha fem i SB-800).
SB-900 är utvecklad för fullformat och har ett utökat zoomomfång, modernare menyer mm. Men den är groteskt stor på en liten D40.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#2 Okej, då ska jag alltså leta efter en SB600, tack för hjälpen!
#2 Har ju lyckan och ha det femte facket och det där med batterier är ett helsike men jag kör med två laddare då jag har annat som jag har uppladdningsbara batterier till.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek