Hjälp m objektivval
Vet att det finns mängder m trådar om objektiv, men då jag inte kan ett sk-t om saken känns det säkrast att ändå starta en egen specifik tråd för att få hjälp.
Jag har en D40 som jag har haft sen i julas. Jag har fortfarande bara objektivet man fick till och har inte ens vågat mig ur autofunktionen (vilket jag vet att jag bör göra nu :P ). Jag vill ha ett objektiv som jag kan zooma mer med och som fixar snabba hundar på håll.
Det är ju jul snart och kom på att ett objektiv vore ju smart att önska sig.
Så vad ska jag önska mig som kan funka till det jag söker? Helst inte dyrare än 3000:-

Ett av mina telezoom, Af-s Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6 VR är ett objektiv som är riktigt bra för priset. Köpte mitt förra julen för 2700;- dock vet jag inte priset just nu. Men jag rekommenderar det. Här hittar du en recension jag skrivit om objektivet!

Jag misstänker du har 18-55 objektivet till din D40. Det är i alla fall det vanligaste objektivet D40 såldes med.
Jag tycker också att 55-200 objektivet är ett bra och prisvärt komplement. Det har dessutom VR, vibrationsreducering, antiskak, eller vad man nu vill kalla det.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#2 Tack, det ska jag göra. :) Mitt största problem är dock att få tiden att räcka till för sånt. :( Pluggar heltid och har 4 hundar som kräver sitt när dagens pluggande är klart. I slutet av dagen är man lite väl trött för att orka lära sig ytterligare saker. Men jag ska försöka att prioritera detta faktiskt!

Är detta är ok objektiv för det jag säker? Sigma AF70-300/4-5,6 DG NIKON

lyfter denna gamla tråd i hopp om att någon mer har något att tillägga. Har fortfarande inte fått tummen ur och köpt något.

Vill du ha en riktigt bra normalglugg finns egentligen bara ett alternativ.
Kostar en bra slant men bättre normalzoom finns inte.
Mer telezoom skule kunna var denna.
Dom kostar en slant men går att hitta på beg. marknaden till rimliga priser. 70-200 begagnat är dock VR I modellen men det har ingen större betydelse.

#7 det är tyvärr helt utanför vad en fattig student har råd med :(