Hur ger man bildkritik?
När man lägger upp en bild för kritik, eller när man skall till att ge kritik på en bild kan det vara bra att tänka på ett par saker. Detta oavsett vilken kritikgrupp man lägger bilden i.
Som fotograf som efterfrågar kritik är det att göra det väldigt lätt för sig, men samtidigt väldigt svårt för den som skall ge kritiken om man bara skriver något i stil med "Skulle vilja ha kritik på denna bilden. Tack."
Du som vill ha kritik, försök vara tydlig med vad du vill ha kritik på. Tex:
* Komposition.
* Ljus.
* Intryck.
* Budskap.
* Teknik.
* Jag använde *utrustning* därför att…
Listan kan göras oändlig, det viktiga är att det klart framgår vad man önskar kritik på, det kan vara flera punkter man vill ha kritiserade.
Som kritikgivare finns givetvis också lite stödpunkter att beakta. Tex:
* Vad är riktigt bra med bilden?
* Vad är mindre bra med bilden?
* Vad fick mig att reagera på bilden?
* Hur reagerade jag på bilden?
* Kunde något med bilden gjorts på ett annat sätt, i så fall varför?
Samma sak här, tänk efter vad just du känner för bilden, vad som fick dig att stanna till vid just det här fotot och försök omsätta dina tankar och känslor i text som bildskaparen kan ta till sig.
Det är inte lätt, minst lika svårt att ge konstruktiv kritik som att ta den till sig. I bland kan man inte utan känner bara att man gillar eller inte gillar en bild. Det är helt ok, det är inte fel att bara skriva "Snygg bild." men det ger tyvärr inte bildskaparen särskilt mycket.
Lycka till med fotograferandet och kritiserandet! 
Bra tråd!
Ska tänka på detta tills nästa gång!

Jag ger tråden en liten knuff så fler kan läsa den innan den sjunker undan för långt.

Tråden låses för fler kommentarer. Den finns numera som artikel för enklare sökning och referens.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning