Foto iFokus

Foto

Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 2360 ggr
MartinO
0

Solfläckar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hah! Jag lyckades få ihop mitt solfilter och föreviga dagens solfläckar.

De två fläckarna upptill i bild benämns 1057. Var och en av fläckarna är större än jordens diameter.

Digiscoping genom en Nikula 15-30x50 kikare. Nikon D2x. Temperaturen ställd manuellt till 9100K

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Lakrits
0

Jag tror du har lite skräp på sensorn ;-)

/Mattias

Inkanyezi
0

Jag kommer ihåg från min skoltid, då vi tittade mycket på stjärnor, att diametern på objektivet var i stort sett avgörande för skärpa och Upplösning av så här avlägsna objekt. Solen är i och för sig ganska svår att få god skärpa på, eftersom luften oftast har ganska kraftiga värmerörelser när solen är uppe, men bilden blir alltid skarpare med en större diameter på linsen. 50 mm är ganska lite, så om månen, planeter, stjärnor och solen hör till favoriterna, så kan det nog vara bra idé i att investera i något större. På så här avlägsna objekt behöver man inte heller fundera mycket över boké, så det funkar bra med spegelobjektiv. Och just för solen får man ju dämpa ganska mycket, och särskilt om man har ett objektiv med stor diameter. En av mina skolkamrater skaffade sig ett spegelteleskop med urverk som fick hela härligheten att vrida sig runt en axel som man ställde parallellt med jordaxeln, så att han kunde ta mindre ljusstarka objekt också, i hopp om att fånga Mars' och Jupiters månar. Han använde inte en vanllig kamera, utan satte en hållare för bladfilm på okularet, som projicerade en förstorad bild på filmen.

HellviHumle
0

Jupiters månar fastnar med ett skapligt tele. 300mm räcker.

HH

Geronim0
0

Martin, det där ser jag att det är en glödlampa. Dessutom har du skit på sensorn!

Flört

MartinO
0

#2 Som du kanske vet, så driver jag också kikarforum.

En kikare skiljer sig en del från ett kameraobjektiv, då vi inte har en bländare. Aperturen är viktig som "ljushink" vid ljussvaga objekt, men minst lika viktig är utgångspupillen.

Vid sådana ljusstarka objekt som månen och solen vill jag påstå att en mindre apertur är tillräckligt. Som jämförelse kan jag nämna att min 25x100 kikare är plågsam vid månobservationer pga sin stora apertur. utgångspupillen blir 4mm. Min 15x70 med en utgångspupill på 4,7mm är då behagligare med sin mindre apertur.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

HellviHumle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde bild på Jupiter. Tagen med ett gammalt zoom 200-500 + adapter, gav motsvarande ca 700 mm. Ingen märkvärdig kvalité. Det var närmast ett experiment för att se om det öht gick.

HH