Gammal look
Jag har försökt skapa lite gammal look med svärta och korn i pse. Det var första försöket och jag vet inte om jag lyckats så väldigt bra, men resultatet blev den här bilden.

Med tanke på rubriken hade jag förväntat mig ett självporträtt. 
Jag hade gärna sett vinjettering i nederkant också samt inte så utfrätta partier till vänster i snön.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Snyggt. Men som Martin sa så förväntade jag mig ett självporträtt! 
Vad jag mer lade märke till var att Exif fanns med. Inte PSE som slaktar bilderna då.
Tack för komplimangen
Kvinnor är som vin, dom blir bara bättre med åren, vet ni väl?
Jag hade också velat ha vinjettering nertill, men jag följde en guide i en tidning för att testa på en egen bild, så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra för att få den i alla hörn. Det var lite svårt att se hur mycket vinjettering det var nertill på tidningsbilden då det var mörkare partier nertill än i min bild. Utfrättheten var tyvärr ganska stor i originalbilden. Sen tycker jag inte kornigheten syns lika mycket här som den sparade bilden i min dator. Det var iaf kul att test tidningsguiden. Det är inte så ofta man verkligen provar guiderna.
Exifproblemet är minst sagt förvirrande. Ibland är den med, ibland inte

Kvinnor är som vin. Man skall ge f*n i det/dem innan det är moget. Blir det övermoget blir det sur vinäger. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Och när exakt inträffar vinägeråldern? Jag tror inte ens jag är där och nosar, men jag använder gärna vinäger! Champagnevinäger ska du prova, det är grejer det
Du har gjort ett bra jobb. Det svartvita fungerar bra i det här fallet och det utfrätta blir mindre framträdande i svartvit.
Filmkornigheten är inte lika lätt att få till i bildbehandlingsprogram. Ofta så blir kornigheten för jämn över hela bilden vilket den inte är på ett foto från en film med hög ISO.
"Spara som" i PSE skall inte ta bort Exif men vissa rawprogram tar bort den.
Tack mingdie! Jag hade velat ha mer kornighet, och det går säkert att få fram bara jag lär mig hur man gör! Fast det är klart att exakt samma som gammal film är kanske svårt.
Geronim0 kunde se min Exif, men det kan inte jag här. Jag använder PhotoMe. Skumt