Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1267 ggr
SwedenZoo
0

Bra kvalité?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om kvalitén på den här bilden? Är det bra skärpa för att vara tagen med en Nikon D40x samt medföljande objektiv (18-55mm) på ca. 2m håll? 

http://www.flickr.com/photos/rickardsjoden/4018607837/sizes/l/

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Inkanyezi
0

Jag undrar om du vill att vi ska bortse från att du har lagt upp en bild på 1,5 megapixel och att det kanske inte är skärpa du frågar efter, utan totalintrycket? Din kamera kan prestera bättre än bilden som du har lagt upp, men det är två saker som tar ner intrycket av skärpa. Den ena är tonkurvan, och den andra är färgsticket. Det är omöjligt att avgöra hur bra skärpan i din kamera är från den här bilden, den kan inte göra din kamera rättvisa. (Bilden på flickr är 0,6 megapixel.)

Jag provade att minska blåsticket och välja en vitpunkt i det vita vid halsen, och jag tycker bilden blir bättre då, men den kan så klart fortfarande inte ge någon uppfattning om vad kameran presterar. Originalbilden innehåller ju mer än tio gånger så mycket data.

Inkanyezi
0

Rickard, du kanske kunde ge någon form av feedback, så att man får veta vad du ville säga med den här postningen, och om du tycker att du har fått svar på frågan eller inte. Jag vet ju inte om du kanske misstänker att din kamera inte är riktigt bra. Man kan ju förmoda att du inte är nöjd med skärpan. Just den här bilden är tagen i gråväder, och det lilla man kan se av skärpa i den verkar som om skärpan har hamnat en aning närmre än motivet.

Men gråvädret hjälper inte upp skärpeintrycket, man behöver mixtra med kontrasten innan man kan se någon direkt skärpa, och helheten är ju viktigare än delarna, och pingvinen har hög kontrast i sin fjäderdräkt. Om du jobbar lite på bilden kan den bli betydligt bättre, men att inställningen ligger lite närmre än det egentliga motivet kan man inte göra mycket åt. En gissning är att kameran kan ha ställt skärpan på den närmaste vingen. Kanske det går att få bättre kontroll över skärpan om man väljer en punkt där kameran ska ställa in?

Om kameran stadigt ställer skärpan på för nära håll, även när man väljer punkt att fokusera, så kan den ha ett fel som går att justera. Det är inte ovanligt med "back focus" eller "front focus" på spegelreflexkameror,

För att se om kameran fokuserar rätt, kan man testa på sätt som visas här.

SwedenZoo
0

Tack för svaren! Jag glömde helt bort att kommentera ditt första svar.

Ska kolla in länken du gav mig , återkommer.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com