Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1107 ggr
E-meli
0

Köpa ny kamera?

Hej, jag hade tänkt att köpa upp mig till en bättre kamera.   Jag har just nu en Canon 1000D men tänkte byta märke totalt. För jag tycker Canon är lite seg eller vad man ska säga. Så jag skulle vilja ha hjälp med att välja kamera, under 10000 kr helst (:

Inkanyezi
0

Om du tänker byta märke som du säger, vilket märke tror du då skulle kunna vara bättre i just det avseendet du tycker att din kamera är mindre bra?

Canon gör ju kameror av olika slag för olika kundgrupper, så det finns modeller som är mindre "sega" (även om jag inte vet vad du menar med seg). Om du preciserar dina önskemål lite bättre för den nya kameran kan det bli lättare att ge dig råd, men det är lite svårt med så lite information. Kanske segheten löser sig om du bara sätter på ett annat objektiv?

E-meli
0

Alltså kameran har jag haft i mer än ett år nu och den börjar krångla lite och sedan så när jag tar bilder tar det väldigt lång tid att ta en bild. Det är det jag menar med seg.

Och om jag tänkte byta så hade jag tänkt mig en Sony Alpha. Men jag vet inte riktigt om den är bra eller inte. Tack (:

Geronim0
0

Du behöver inte byta märke för att få en bättre kamera. Canon har kameror i alla skikt, från den enklaste instegsmodellen till högpresterande proffsmodeller.

Du kan byta till ett annat fabrikat om du vill, men så länge du håller dig inom samma segment kommer du inte märka någon större skillnad. Snabbhet kostar pengar oavsett vilken kamera du väljer.

E-meli
0

aa, men vilken kamera skulle du då rekommendera?

Geronim0
0

Jag kan inte rekommendera dig vilken kamera du skall ha, det kan bara du själv avgöra.

Gå till valfri välsorterad fotohandlare och prova olika modeller. Räkna dock med att dina 10 000:- inte förslår särskilt långt om du vill upp i prestanda. Tyvärr.

Inkanyezi
0

Jag undrar om inte en del av segheten hänger på dig.

Jag har provat att ta bilder med 1000D och upplever den inte alls som seg, utom i ett läge, och det är när man använder skärmen som sökare. När man kör med Live-View så är den nästan lika seg som en kompaktkamera, men när man använder reflexsökaren så löser den ju ut direkt, och automatskärpan är väl så snabb. Om inte din kamera funkar så, så är det endera fel på kameran, eller så gör du någonting som får den att ta mer tid på sig.

Det kan bero på en så enkel sak som hur du trycker på knappen. Den har två lägen. I det första så ställs skärpan och exponeringen in, och i det andra läget löser den ut. Om man inte trycker till det första läget innan man trycker av den, så känns den lite seg. När man gör som de flesta av oss gör, trycker till hälften först och sedan trycker av, då är 1000D bland de snabbaste kameror som finns, och Sonys kameror är definitivt inte snabbare, se jämförelse mellan en del olika kameror, 1000D heter Rebel XS i den listan.

Risken är mycket stor att du blir missnöjd vilken kamera du än skaffar dig.

E-meli
0

okeej, tack. Jag använder utlösaren så som du säger. Har jag alltid gjort. Men jag tror det beror på att kameran börjar bli utsliten.. har haft den ute när det har snöat och andra grejer.

Geronim0
0

Kameran blir knappast utsliten på ett år om du inte är pressfotograf.
Hur många exponeringar har den gått?

MonisN
0

Segeheten du upplever kanske kan bero på att minneskortet är långsamt?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

NikkieNikon
0

#8 Ja då kan man kalla mig för pressfotograf ;) 45000 exponeringar…haha, nu så är det ju visserligen olika från person till person, men i alla fall Flört