Saker som jag retar mig på
Digitalkameror skiljer sig ju från äldre kameror på flera sätt, och många av deras egenskaper hänger ihop med att de är datorer, och att de flesta av funktionerna sköts med elektricitet. Därför kan elementära funktioner bete sig på oväntat sätt och inte alls stämma med vad man förväntar sig eller borde förvänta sig. Säkert är det också ofta så att funktioner i kameran har kommit till med hjälp av tekniker som inte är fotografer, och att de inte fullt förstår hur en fotograf jobbar.
Jag har ett antal såna funktioner i båda mina kameror, och jag retar mig på dem varje gång de lägger krokben för mig.
Eftersom kameran i grunden är en dator, så kopplas många av funktionerna bort när man stänger av. Min kompaktkamera gör det också när den går ner i strömsparläge. Det betyder att man måste göra om hela regndansen ibland om man inte då och då pillar på en knapp på kameran för att hålla den vid liv om man jobbar i studion och ska ta många bilder med samma inställningar. Medan man ändrar uppställningen somnar ju kameran, så att man får göra om inställningarna innan den kan användas igen. Det är mycket besvärande, och det skulle vara mycket lätt att fixa i firmware, eftersom kameran per definition har ett flashminne som kan spara filer. Plats på minneskortet kunde reserveras för inställningarna.
En annan sak som är fullkomligt idiotisk, på min systemkamera, är att sökarbilden blir mörkare eller ljusare när man ställer in kompensation. Den visar inte kontrasten i bilden i det läget, utan den gör hela bilden antingen mörkare eller ljusare, som att lägga på en mörk eller ljus slöja. Det är inte särskilt hjälpsamt, och även om jag nu vet om det och har vant mig, så retar jag mig på det. Min kompaktkamera har inte det felet, så jag vet ju att det inte måste vara så; det är helt enkelt en miss i programmeringen.
En sak till retar mig mycket. Den manuella skärpeinställningen är inte manuell, utan när man vrider på ringen till obektivet så ställer kameran in skärpan efter hur man vrider. Det är alltså ingen mekanisk förbindelse mellan avståndsringen och skärpeinställningen, utan det är samma elmotor som när kameran ställer skärpan automatiskt. När man så gör något annat emellan, som till exempel justerar vitbalansen, då tappar kameran den inställda skärpan. Det är en väldigt ful vårta, som en fotograf omöjligt skulle ha åstadkommit. Varför kameran inte håller skärpan när man ställer vitbalansen, fast den är inställd på manuell fokusering, är för mig en gåta.
Självklart skulle alla såna här funktioner kunna sparas i icke flyktigt minne, t.ex. flash, när kameran går ner i strömspar, men det verkar som om de flesta kameror har en eller flera såna här vårtor. Min kompakt tappar de flesta inställningar, zoom, avstånd, självutlösare etc, men inte alla. Vitbalansen ligger kvar, likaså valda färger och bildstorlek och en del annat som är mycket mindre viktigt än zoomläge, självutlösare, manuell inställning och avstånd.
Det här är viktiga saker för den som använder kameran som ett verktyg, och de framgår inte vare sig av reklamen, bruksanvisningen eller de specifikationer som fabrikanten anger för kameran. Det är saker som man får upptäcka själv, till synes odokumenterade egenskaper, men jag är helt övertygad om att det finns en diskussion om hur systemet ska utformas och att alla de här vårtorna är dokumenterade hos tillverkaren. Tyvärr missar också fototidningarnas tester ofta de här väsentliga sakerna.
Man lär sig leva med idiotin, men det är verkligen inte kul. Jag har förgäves försökt få Panasonic att rätta till felet i sökaren, det är ett fel i firmware, men tydligen har det låg prioritet. När det gäller min canonkamera inser jag att det är en kompakt som är avsedd att vara enkel, och att Canon avser att den alltid ska starta från ett grundläge, men jag skulle ha uppskattat om den inte tar bort allt man ställer in när den går ner i strömsparläget. Om den tar bort inställningarna när man stänger av den är väl OK, men att den helt självsvåldigt tar bort alla inställningar jag gör efter en minut, det tycker jag är ett fel.
Den här sortens felprogrammering är så klart viktig när frågor ställs om olika kameramodeller, men jag har aldrig sett att de har tagits upp i trådar om olika kameror. Inte heller har de mer än i förbigående nämnts i tester i fototidninger eller liknande. Det är som om de inte finns, och det verkar som om tillverkarna tycker att eftersom en dator tappar allting när man slår av strömmen, så ska en kamera också få göra det. Ändå är det inte helt så; kamerorna minns ju i regel vitbalansen också när man har stängt av dem.
Och naturligtvis har jag kontaktat Panasonic om felen i programmet till systemkameran, det vid manuell fokusering nyligen, men sökarfelet för mer än ett halvår sedan, och inget har gjorts åt det än. Det tycker jag är ganska nonchalant.

Först blev jag rädd när jag läste rubriken och tänkte - vad har vi nu gjort för fel. 
Du har rätt i mångt och mycket och detta fenomen drabbar i huvudsak konsumentkameror. Jag tycker inte om när tekniken tar övertaget. Jag vill själv kunna kontrollera apparaten jag handhar.
Tyvärr så hemlighåller kameratillverkarna firmwaren. Tänk om programvaran kunde licencieras som open source och användarna kunde hjälpa till att utveckla den. Det förekom hackad programvara till någon canonkompakt för några år sedan. I efterhand var det tråkigt att jag inte följde debatterna om programvaran.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag deltar i diskussionerna kring canonkompakternas firmware (CHDK), och jag använder programvaran när jag fotograferar med min kompakt. Jag har föreslagit att göra om den så att den spar zoom, avstånd och självutlösare när den går ner i strömspar, för att slippa ställa in det igen när jag jobbar i studio. Jag gjorde ganska många serier av bilder till instruktioner, där motivet ändrades lite från bild till bild och kameran stod på stativ och hela tiden skulle ta precis samma utsnitt på samma avstånd med samma belysning. Det var mycket retfullt när den gick ner i strömspar och tog bort inställningarna.
Det hade ju egentligen räckt om man kunde ta bort strömsparläget. Är man inomhus så är det ju lätt att koppla till laddaren och låta den sitta i. Svårare med systemkameran där man laddar batteriet utanför.
Jag irriterar mig på att jag inte kan ta seriekort utan att koppla kameran till datorn. Alltså serier med en eller flera minuter mellan bilderna. Det gick att göra med en kompaktkamera vi hade tidigare.
HH

#3 Det finns trådutlösare med timerfunktion inbyggd.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Det finns fler grejer som är mindre användarvänliga, om man nu godtar att det är en "konsumentmodell" och inte en proffskamera.
Självutlösaren förutsätter jag att den ska vara till för att till exempel få med sig själv i bilden, och då kanske man vill ha skärpa på personen eller personerna som finns på bilden. Nu finns ingen möjlighet att ställa manuellt på ett visst avstånd, eftersom avståndsskala saknas, men det finns ett läge som heter AF-C, som ska fokusera kontinuerligt, och det finns ansiktsigenkänning. Tyvärr funkar inte det när man använder självutlösare, skärpan låses när man trycker ner knappen och självutlösaren börjar gå. Då slutar kameran känna igen ansikten och fokusera. Det uppfattar jag som en avvikelse från specifikationen.
Dom sakerna du beskriver ovan är något som den vane fotografen kan reta sig på men som nybörjaren inte tänker på. Om man går upp en nivå på kameran så får man ju alla dom sakerna du pratar om och det är det som kameratillverkarna tänker på.
Så det är nog inte att tillverkarna inte kan tillräckligt om fotografering utan man ger kameran olika egenskaper beroende på priset. Det vill säga att du får vad du betalar för.
#6 Det som ligger i programvaran betingar knappast något högre pris. Det känns mer som en principsak att inte skicka med allt. Om man jämför med t ex mobiltelefoner så är det precis tvärtom. Där får man med massor med funktioner vare sig man vill ha dem eller inte.
HH

Naturligtvis finns det också lösningar för en hel del av problemen som uppstår, och jag tänkte mig definitivt inte att det skulle vara en kamera med cripplade egenskaper när jag köpte min G7, och definitivt inte när jag köpte Lumix G1. Om det är så att tillverkarna "tänker" på det här, så skulle det väl inte vara svårt att redovisa kamerans funktioner ordentligt. Den konstiga grejen med sökaren i Panasonicen visste de av allt att döma inte om, men det är ju uppenbart att någon programmerare har lagt in dimningen av skärmen när man kompenserar, men på helt fel sätt. Meningen med en sökare är ju att man ska se hur bilden blir.
Och eftersom det inte framgår av specifikationerna så vet jag ju inte om en dyrare kamera skulle ge mig det jag vill ha. Man får inte veta det förrän man har använt kameran ett tag och vet hur den funkar. Ett av skälen till att jag inte använder Canon EOS 10D är ju att den är så klumpig att ställa Vitbalans på, men det finns fler. Den är helt enkelt inte användarvänlig. Sammantaget ångrar jag definitivt inte att jag valde den lilla Panasonic-kameran, det är bara andra saker jag är irriterad på. Som helhet är den mycket smidigare att använda än EOS 10D. Det beror främst på att kontrollerna är väl utlagda, men det finns riktiga vårtor lite här och var i systemet.
Och det stämmer ju att man kan stänga av strömsparfunktionen på G7, så att den inte tar bort inställningarna medan man jobbar. Man kan ställa in den så att den bara släcker skärmen. Men det borde vara möjligt att göra programmet så att inga inställningar ändras av strömsparfunktionen. Att den ställer om kameran till ett annat läge är inte dokumenterat någonstans där användaren kan se det.
#4 Ser ju bra ut men det kunde lika gärna ha funnits i programvaran från början.
HH

#9 Om man har CHDK i en Canon kompakt, så kan man ställa in den till att ta en serie bilder med vilket mellanrum man vill. Man måste bara se till att kameran hela tiden har ström om den ska vara igång länge, endera med batterieliminator eller ett stort batteri tillkopplat.