Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-hård
Läst 1618 ggr
Kareem
0

2st olika porträtt bilder! - Kritik

Tjenare allihop, har nyligen skaffat mig en Nikon D90 och är heeel nöjd!

Jag har fotat i ca ett halvår och jag tycker det är fruktansvärt roligt!

Jag vill att ni gärna tar er en titt på dessa 2bilder och berättar om jag kan på något sätt bli en bättre fotograf eller i redigerings programmen…

Kamera: Nikon D90
Objektiv: 18-105 Kitlens

Jag vet inte om Exif filerna hänger med bilderna nu, men om de är nått mer ni vill veta, så är det bara att fråga, så skriver jag gärna det;)

Moderator edit: Eftersom du ändrade dig och inte ville ha kritik på första bilden har jag tagit bort den så tråden kan ligga kvar under kritik och inte strider mot kritikreglerna som är två bilder per tråd. //MonisN

Kareem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skit i den första bilden:P, jag lägger upp en annan version som ja vill ha kritik på istället.

Kareem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är den andra porträtt bilden

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
0

Fönsterljus är alltid tacksamt att jobba med, men det kan bli intressantare om man låter det falla in snett, dvs att modellen inte tittar rakt mot fönstret. I bilden som togs bort syns några skåp (?) och en dörröppning i bakgrunden, men de två redigerade bilderna ser ut att vara frilagda med en mycket jämn bakgrund. Det kan funka bättre att hänga upp någon bakgrund, som ger ett mer naturligt intryck när man tittar på bilden. Här ser det nästan ut som om öronen är kuperade.

Man får också modellen att stå ut lite bättre mot bakgrunden med lite ljus bakifrån mot håret och skuldran. Man kan använda en lampa till det, kanske taklampan i rummet. Det är kanske inte samma färgtemperatur som dagsljuset, men det kan funka ändå. Annars kan man använda en spegel för att lägga ljus bakifrån över hår och skuldror.

NikkieNikon
0

Jag tycker att det är riktigt bra bilder båda två!
Härligt jämnt ljus över ansiktet och inga störande skuggor.
Dessutom så sitter skärpan perfekt.

På #1 älskar jag gråskalan, även om det känns lite tight i överkant.
Ang #2 så är det otroligt fina färger, men håret smälter in för mycket i bakgrunden.

Kareem
0

Inkanyezia, Tack för svaret, japp, ja har gjort min egna "bakgrund" i photoshop, det är så man får göra när man inte har nått att hänga/ställa upp som bakgrund,

Hade jag kunnat ta bilden från ett annat håll så skulle jag självklart ha gjort det, plus att detta är gjort i mitt sovrum och det är fruktansvärt tight, så ja fick använda mig utav det jag hade och kunde få…

apropå bild nr2: Jag var tvungen att blända in håret i den svarta bakgrunden för att inte visa att den var klippt pluss att ja tyckte faktiskt att de såg lite mer fräckare ut att få de lite mer inbländat eftersom modellen är faktiskt svart hårig, de kanske smällte in liite för mycket bara!

Men som sagt tidigare Tack för svaren! jag ska se till att alltid ge mitt bästa!

Orban-73
0

Fina bilder! Gillar det mjuka naturliga ljuset. En fin närhet på något sätt.

/Robert

www.fotograf-stockholm.com

Kareem
0

Tack det värmer:)

yan85
0

ljuset blev väldigt fint tyckte jag, jag får aldrig till det med ljuset på mina bilder;( kan du berätta lite mer hur du gjorde? vilka vinklar? med blixt? diffusor?

Kareem
0

Testa att sätta dig framför ett fönster och låt solljuset göra jobbet:P, som du ser så är ljuset mitt på ansiktet och det är på grund av att jag satte mig precis framför fönstret som lös in ljus.

Inga blixat eller diffusoner.

sen är det ganska mycket redigering i photoshop för att få ljuset mera "soft"

Jag hoppas detta hjälpte dig, är rätt dålig på att förklara:D

Mitt tips till dig är att fota i RAW-format, eftersom man kan ändra mycket mer i datorn sen.

bara att testa!:D