Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 854 ggr
DesK
0

Knäckebrödsbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är 2 knäckebrödsbilder där vi också kan jämföra från-sidanperspektiv och fågelpersektiv. Jag har inte gjort något med bilderna förutom förminskat och beskurit. Även här skulle säkert en varmare ton vara att föredra. Får testa det när jag har lite mer tid.

/Désirée

DesK
0

Nästa bild

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag tycker att den kan funka på båda sätten, men jag tror att den kan bli bättre om du backar en bit och tar med längre brännvidd och mindre bländare, och om du låter ljuset falla in snett från sidan. När avståndet är mycket kort blir perspektivet ganska kraftigt, och när bländaren är stor blir skärpedjupet kort.

Om man ställer in bländarförval (A) och minskar bländaren så kan man få större skärpedjup, och man bör se till så att de närmaste delarna av motivet blir skarpa. Det är lättare att fördra oskärpa längre bort än på det som är närmast.

Jag gjorde en bild som visar ungefär hur jag tänker, den finns på http://web.comhem.se/~u77479609/crisp_bread.JPG

Den är tagen på ungefär en halv meters håll med lite längre brännvidd än din och minsta bländaren. Ljuset kommer från ett fönster till höger. Jag tror att avståndet ska vara minst en halv meter och högst en meter när man tar såna bilder, med för stort avstånd blir perspektivet hoptryckt och om det är för nära blir det överdrivet.

http://web.comhem.se/~u77479609/crisp_bread.JPG

DesK
0

#2 Tack för informativa och bra tips. Jag ska försöka göra ett liknande foto enligt dina instruktioner imorgon och ber att få återkomma med det då. Några problem jag har med att följa dina förslag är att jag bara har en enkel kompaktkamera + att ljus från fönster kräver viss ommöblering.
Vissa inställningsmöjligheter har jag dock. Bilderna ovan är tagna med inställning "scene" --> "närbild" I morgon kanske jag alltså ska testa att ställa kameran på "auto" och gå lite längre ifrån motivet och istället beskära bilden mer.

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag kollade på Exif i dina bilder och på specifikationerna för kameran, och det står att den ska ha manuella möjligheter och bländarförval. Det enklaste är nog att bara välja bländaren.

Ställ ratten på AS

Tryck knappen ASM på baksidan, så att bländaren kommer upp i fönstret.

Använd pilknapparna för att välja bländarvärde.

DesK
0

Tack för tipsen! Jag har lite svårt att läsa på sajter där texten är så blek, men detta löste jag genom att kopiera in texten till ett dokument.
Så nu har jag gjort ett litet försök.

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag tycker att skärpan har blivit bättre, och att ljuset framhäver strukturen mer än i de tidigare bilderna. Det är bara att jobba på i samma stil. När du tar bilden mer från sidan av korgen, kan det vara vits att sätta ytterligare något ljus, kanske med hjälp av en spegel, som kan ge lite motluseffekt. Eventuellt att man gör tvärtom, använder en spegel för upplättning framifrån och fönstret för motljus. Vid redigeringen kan man göra bilden en aning varmare, om det inte går att ställa in vitbalansen genom att mäta den. I det här fallet skulle jag prova att mäta mot ett vitt papper, som ju har en lite blåvit ton, för att få lite varmare ton på brödet.

storost
0

Bra bild! Mycket bättre än den första!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.