Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 3721 ggr
Gips
0

(H)kritik tistelfjärilslarv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är så litet motiv, taget med macroobjektiv och 5cm mellanringar bländare f13 och skärpedjupet blir tiondels mm. hur man än ställer in ;)

Geronim0
0

Som vanligt med macrobilder önskar man längre skärpedjup, oftast en omöjlighet…

Den gröna bakgrunden passar bra till motivet även om den känns konstlad, är bakgrunden riggad eller naturlig?

En personlig reflektion när man ser larven i sådan förstoring är att det är en j*kla tur att dom inte är större och köttätande! Tyst

Gips
0

Bakgrunden är ett grönt papper;) Jag köpte ett fjärilsuppfödarkit på fjärilshuset, solna så se upp för kommande fjärilsbilder;););)

Geronim0
0

Ser fram emot dina fjärilsbilder. Glad

Kattapult
0

Jag måste säga att jag tycker det korta skärpedjupet är till bildens fördel.

Ursnyggt!

Gips
0

Tackar, tackar!;););)

Deklol
0

Larven poserar väldigt snyggt.
Gillar dock inte den helgröna onaturliga bakgrunden. Lite nyanser, färska löv/blad hämtade utifrån som bakgrund/förgrund hade nog gjort susen här.
En annan sak när man fotar insekter/spindlar, deras kropp har ofta en tendens till att återspegla ljus kraftigt, speciellt om det är ett riktat starkt ljus. Här syns det mest på huvudet/benen. Jag skulle föreslå att du sätter någon sorts diffuser framför blixten för att mjuka upp, då blir inte ljuset lika skarpt mot motivet.

Vad gäller skärpedjupet finns det ett litet trick man kan göra i macro, nämligen zooma ut en bra bit, fota, och sedan croppa in. På så sätt får man ett större skärpedjup. Visserligen förlorar man mycket i bildstorlek, men det är priset man får betala.

Gips
0

Tack!;) Eftersom jag ville skriva ut den i a3+ ville jag inte beskära bilden då den skulle tappa i kvalitet. Då tar jag hellre kort skärpedjup;)

Deklol
0

#7 Det hade jag också gjort :)