Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1840 ggr
dirdib
0

Olympus e420 - bra skärpa?

Olympus e420 - bra skärpa?

Hej!

Jag märkte igår att min olympus e420 med 42-150mm hade problem med skärpa när hundar var lite längre bort. Vad kan det bero på?

Och sen vilken har ni ställt in när ni fotar hundar eller andra djur i rörelse? Af-s eller af-c?

Tack för hjälpen!

ssofia
0

Jag antar att du menar 40-150 mm objektivet som man får med då man köper kameran i ett double zoom kit.

40-150/4-5.6 objektivet använder jag själv till min E-410 vid djurfotografering och har aldrig haft problem med skärpan. Angående AF-S och AF-C kan du läsa dig till i instruktionsboken vad det är för skillnad, men vid motiv som rör sig brukar det vara bäst att använda AF-C.

Viktigt att veta om olympus 400-serie är att de heller inte har inbyggd IS i husen (bildstabilisering), därför är det extra viktigt att hålla kameran stilla då man knäpper bilder på rörliga motiv eller i sämre ljurförhållanden.

Du berättar ingentin om ljusförhållanden vid fotograferingstillfället, det behöver man veta för att kunna luska ut vad som kan vara galet.

Inkanyezi
0

Sensorerna för skärpa arbetar i lite olika vinklar, och det kan vara lättare för dem att hitta skärpa som fördelas på ett visst sätt. Vanligen har sensorn i mitten lättare att få in skärpan på vertikala linjer, medan andra sensorer kan vara ställda i annan vinkel. Jag vet inte precis hur det är på Olympus, men i regel är det olika svårt för skärpeinställningen att hitta skärpa i vissa lägen, oavsett vilken kamera eller vilket system som används för indikeringen av skärpa (fasskift eller kontrast).

Om man tar exemplet en hund långt bort, så befinner den sig kanske på en gräsplan, och det är lättare för chipet i kameran att hitta skärpa i gräset, och därför kan skärpan ställas närmre än man skulle vilja ha den när hunden inte tar upp stor del av den där skärpeinställningsfläcken. Att det är så hänger ihop med att gräset har hög kontrast och vertikala linjer, som underlättar inställningen. Den höga kontrasten beror på gränser mellan belyst och skuggigt mellan de individuella bladen i gräset.

Kameran kan aldrig veta vad du tycker är viktigt i en bild utom där det finns program som söker vissa detaljer, som ansiktsigenkänning som letar ögon. Därför kommer automatskärpa alltid att ställa in på någonting godtyckligt, som inte säkert är det som du vill ha skärpa på. Det är därför man har möjlighet att ställa skärpan manuellt också eller använda bara en viss fokuspunkt, som man riktar mot det man vill ha skarpt. Men trots det är det inte säkert att den inställningen lyckas. Det går i de flesta fall, men inte i alla.

Och Olympus är inte sämre på det här än någon annan kamera, det ligger i själva systemet. Precis som med den automatiska exponeringen, kan kameran inte veta vad just du vill ha skarpt eller rätt exponerat. Den kan bara "gissa", eller snarare göra vad den är programmerad att göra.

gurin
0

För att vi ska kunna säga någonting säkert bör du lägga upp en bild som visar problemet.

I allmänhet så är inte det nya lilla 40-150 objektivet som skarpast på de längsta brännvidderna. Jag har det inte själv men läst mig till det på andra forum. Men jag tror inte att det är det som är ditt problem. Utan att ha sett en bild så gissar jag att du har rörelseoskärpa i bilden vilket beror på att att du har haft för lång slutartid vilket gjort att hunden hunnit röra sig. Eller också har du haft för högt ISO-tal vilket gjort bilden brusig.

Med olympuskameror med det äldre fokussystemet likt E400-serien rekommenderar jag att bara använda mittfokuspunkten och i princip alltid använda S-AF.

För att kolla om det är något fel. Gå utomhus i bra ljus. Montera kameran på ett stativ och fota längts ut på zoomomfånget och se om du får en skarp bild. Pröva både med autofokus och  manuellt via skärmen.

Jag ser av din profil att du är van att fota med Canon. Canons kameror har annorlunda fokussystem än vad Olympus har. Canons är mycket snabbare vilket betyder att det är enklare att fota hundar i rörelse med dina Canonhus. Olympus har andra fördelar, vilka du kommer att upptäcka om du fortsätter att fota Olympus. Framför allt om du skaffar objektiv ur mellanserien som ett ZD 14-54.

mvh/gurin

dirdib
0

Där la jag lite bilder som vi tog igår

http://djurfoto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6faa0d19-625c-4f0e-96d3-40971da8d86a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

de flesta med canon 40d men ni kan se vilken ljusförhållande hade vi.

Jag har tagit bort dessa bilder som var inte bra från olympus dem kan jag inte visa er :(

jag ska ut nu med hundar, men jag kommer att läsa mer vad ni skrev när jag kommer hem. Kameran har jag i snart ett år, det objektivet köpte vi för ett halv år sedan.

dirdib
0

#3 nej det handlar inte om inställningar utan att kameran kan inte ta skärpa på bilder

jag har nu 14-42mm med. jag vill inte ha bara max till 50mm då jag har hundar ibland långt borta och det räker inte med en portret med en hund utan jag vill fånga hur den rör sig.