Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2610 ggr
yan85
0

HJÄLP MED STATIV? ;)

hej, jag tänkte köpa ett kamerastativ som födelsedagspresent till en fotointresserad vän. hon har en canon 500d.

priset ska ligga runt 500:-. har någon något bra tips? vad ska man tänka på? e d bäst med vanliga eller enbents stativ? o hur monterat man den enbenta då? jättestnällt om någon kunde skriva några hjälpande rader ;)

jättetacksam för tips o råd ;)

Inkanyezi
0

Enbensstativ är knappast ett stativ, och det har en rätt speciell användning. Det är en hjälp för att ta på fri hand, så att man kan få lite mer stadga, men det kan ju inte stå för sig själv.

För 500 kronor får man knappast ett bra stativ. Jag har inte hel överblick över marknaden, men det jag har sett i den prisklassen är inte några bra stativ för att använda tillsammans med en systemkamera. Det finns mycket skräp i branschen, och många relativt billiga stativ är rent ut sagt dåliga.

Så ett stativ har tre ben, och de som är värda sitt pris har ofta ett pris som är högre än det du föreslår. Det finns märken som ganska genomgående är bra, och även bland dessa finns varianter som är mer eller mindre stadiga och mer eller mindre robusta. För stativ gäller att storleken har betydelse. Man bör kunna få upp kameran i ögonhöjd, och helst utan att dra upp en mittpelare.

Märken som jag vet har bra stativ är Benq, Manfrotto, Berlebach, Stabil och Gitzo. Alla ligger en god bit över 500, och jag känner inte till något stativ i så låg prisklass som är lämpligt för en systemkamera.

I regel räcker det inte med ett stativ, utan man behöver också ett stativhuvud, om det inte finns ett på stativet. Bara stativhuvudet kan kosta över 500.

storost
0

Hos Cyberphoto får du billigaste stativ med kulled eller specialhuvud för 625 och Stativ med panorama- eller videohuvud för 325 uppåt. Det finns också en stativ omkring 465 kronor och en sån typ har jag och jag är jätte nöjd med den!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

Det viktiga med stativ är att det är stabilt och klarar vikten av en systemkamera och tunga objektiv. För 500:- får man knappast den kvalitén. Mitt första stativ var ett billigt som jag idag aldrig skulle använda. Att satsa på kvalité lönar sig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MartinO
0

Jag har ett jättefint stativ, som man kan finna i butikerna för 350-500kr. Det enda det duger till är att hålla upp mitt fågelbord.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0

Mitt första stativ för nästan femtio år sedan var ett Linhof, och det var ett tyskt märke med "kvalitetsprofil". Värre skräp får man leta efter, det är det sämsta stativ jag har haft och det blev inte långlivat.

Jag använder ibland något billigt skräp som jag har fått tag på, eftersom det är lätt att bära med sig, och jag bara sätter en lätt kompaktkamera på det. Vet man vad man gör och har lätt utrustning, så kanske ett billigt stativ kan göra tjänst, men jag har inte sett någonting i prisläge under omkring tusenlappen som jag skulle vilja använda till en systemkamera. Det som jag dagligen använder är ett Gitzo, med en Digipod kulled. Jag har också ett större Gitzo med en Gitzo kulled, och det har funkat bra med alla kameror jag har haft, men det är ibland onödigt stort för småkamerorna jag använder nu, så det är utlånat till en som har mer bruk för det.

Det som är viktigast för ett stativ är att det är tillräckligt stadigt. Det är också viktigt att det är tillräckligt högt. Och om man måste dra upp pelaren för att få det till ögonhöjd så blir det mindre stadigt i många fall. Andra saker som kan vara av intresse är att stången kan placeras horisontellt eller vändas neråt, så att man kan ta nära marken.

Stativet är faktiskt värt att satsa på. Kameran kostar ju flera tusen, och ett dåligt stativ är inte kul att jobba med, och det kan förstöra resultatet om det vibrerar när man trycker av. När man har skaffat en bra kamera med ett bra objektiv, så är det inte riktigt rätt att sätta den på ett rangelben till stativ.

MonisN
0

Jag instämmer med #5. Att investera i dyr kamera + fina objektiv och sen sätta det på ett rangligt stativ och få ett kass resultat blir man bara ledsen av. Ett monopod (enbensstativ) har jag försökt använda men jag lyckas ändå inte hålla det tillräckligt stadigt, men det där är nog individuellt. Många kan ju t o m hålla ett teleobjektiv utan stativ och få bra bilder.

Nu har vi kanske gjort dig ledsen eftersom du ville ge din vän ett stativ i present, men om du köper ett billigt kommer hon kanske ändå med tiden att vilja ha ett bättre. Kanske kan du ge henne ett presentkort så kan hon välja själv i fotoaffären vad hon vill ha.

yan85
0

tack så mycket för att ni svarade.

nu förstår jag det med enbent stativ, :P jo, jag vet att det e lite klent med 500;- till ett stativ, men både hon o jag e nybörjare med att använda systemkamera, så vi tänkte börja med att bekanta oss med någon enkelt, o vi fotar mest porträttbilder.

men jag har tittat lite på manfrotto, så jag ska ut o kika i affärer under veckan. tack för tipsen. väldigt nyttig information;)

MonisN
0

Egentligen spelar det ingen roll om man är nybörjare, eller kanske är det ännu viktigare om man är det att ha ett stablit stativ. Om man i början av sitt fotande får suddiga bilder och det beror på stativet kan det ju lätt bli att man tycker det är tråkigt.

Det är bra att du går ut och känner på och jämför de olika kvalitéerna så vet du hur dom känns. Själv har jag ett Manfrotto som är ett mycket bra stativ. Men det finns andra som är lika bra.

Lycka till och hoppas du hittar något du/ni blir nöjda med.