Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1163 ggr
Geronim0
0

Blåmes på pinne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av de bättre bilder från dagens tur. Har ni tänkt på hur svårt det är att exponera Blåmesar och talgoxar om solen faller på dom?
Antingen blir bilden fadd och tråkig eller så blir det vita i fågelns ansikte utfrätt.

MonisN
0

Söt pippi! Blåmesen och tallgoxen ser också rätt så kaxiga ut med sina skarpa teckningar. Det är svårt, inte bara med mesar och oxar, grönfinkar är extremt svåra tycker jag. Trots att vi har många här utanför så har jag inte lyckats få en enda bra bild på demObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

Oj! Såg nu att du lagt den för kritik, och söt är ju ingen kritikSkäms 

Jag är inte bra på fågelkritik eftersom jag vet hur svårt det är att få dom bra på bild. Men du har som alltid lyckats även om jag har sett skarpare fågelbilder från dig. Bakgrundsfärgen passar bra med fågelfärgen och kompositionen är fin när man ser en stor del av grenen. En ren och harmonisk bild.

Geronim0
0

Tack Mona. Om du klickar upp bilden i full storlek så ser du att den nog är skarp alltid. Men det medges, skärpan fick jag finjustera manuellt eftersom min 300'a inte riktigt sätter skärpan efter luftfärden. Hoppas lasses fixar det snabbt.

MonisN
0

Jag menade inte att den var suddig eller så, utan snarare att jag sett ännu bättre i din samling. Men det kan vara huvudet som spökar och förvillar. Teckningen där flyter liksom ihop. Det gör ofta det på dom här små rackarna, men det är ju inte ditt felFlört

Geronim0
0

Ja det vita i nyllet är aningen överexponerat. Det blir det när solen lyser på dom. Exponerar man efter det vita blir resten dovt och grått. man får välja.

Geronim0
0

Min tråd försvann raskt ner i smeten så jag ger den en lite knuff. Flört

Martin
0

Jag tycker att småfågel överlag är ganska svårexponerat. Använder man spotmätning på fågeln så kan omgivningen om man tar en miljöbild bli ganska kass och tvärtom om man använder matrismätning (heter det nog inte, men kommer inte på ordet just nu, där den tar hela bilden i beaktande) så blir fågeln oftast inte det mest framträdande på bilden.

Du verkar ha plåtat en del fågel - hur resonerar du angånde vilken ljusmätningsmetod du använder eller använder du alltid spotmätning?

Jag tycker ändå du har lyckats ok på bilden här.

mvh Martin

Geronim0
0

jag använder spotmätning i svåra ljusförhållanden, tex i skog en solig dag där solen fläckvis letar sig igenom det i övrigt skuggande lövverket.

Annars matrismätning och exponeringskompensation +/- efter vad situationen kräver. Tycker oftast resultatet blir bättre rakt ur kameran med matrismätning och kompensation enligt "ryggradskänslan" om inte ljuset är allt för omöjligt att bemästra.