Objektiv.
Nikon 50mm 1:1,8 serie E
Är det ett objektiv att satsa på? :) Har tänkt att göra det! Eftersom det är så låg bländare på den, hih.

Den stora öppningen kan användas för att få bakgrunden oskarp, särskilt när man tar porträtt. Brännvidden finns visserligen med på kamerans kitobjektiv, men den här stora öppningen ger särskilda egenskaper som man inte kan få med kamerans kitobjektiv. Objektivet är dessutom mycket skarptecknande, så att man får bra skärpa redan vid full öppning, och vid nerbländning ett par steg blir det skarpare än samma bländaröppning på normalzoomen. Man kan använda det här objektivet till makro, också med mellanringar, så det är mycket användbart. Dessutom har det ett hyggligt pris.
Om det är något att satsa på? Det beror på hur du fotograferar, men om du nu använder familjens kamera och senare ska skaffa en egen, så kan det mycket väl vara ett bra tillskott till verktygslådan. Förr när man inte brukade ha zoom alls, så använde man fötterna för att bestämma bildutsnittet, och ett kort tele, som 50 mm blir på en DX-sensor, får man ofta precis sånt perspektiv som man tycker är naturligt. Det är därför brännvidden är den mest populära för att ta porträtt. Du får en porträttbild på drygt en meters håll och bröstbild på lite längre.
När det gäller Nikon kan det vara värt att tänka på också om man behöver ha motor för skärpan i objektivet. Series E får du ställa in för hand, och det är ju inte något problem när man använder det för makro och stilleben, men kan vara knepigare när man tar porträtt om man inte är van vid att använda spegelreflexkamera från förr.
Okej! Tack. Så är den bra till macro och porträtt? För det är det jag är ute efter just nu, eftersom jag har byggt 2 små studior här hemma. Är den bra att fota med ute också, alltså porträtt ute?

Jag ser ingen skillnad på inne och ute när det gäller porträtt. Det som du kan uppleva som knepigt är att du måste ställa skärpan själv, eftersom objektivet inte har autofokus. Jag vet inte riktigt hur det funkar med bländaren när man sätter äldre objektiv på digitalkameror, men de här gamla objektiven har inga elektriska kontakter så vitt jag vet, och de måste hanteras helt manuellt.
Man ställer alltså in skärpan genom att vrida på avståndsringen och titta i sökaren att det blir skarpt, och man bländar ner dem genom att vrida på en ring baktill på objektivet. Om du kan jobba med det, så kan du säkert ha stor glädje av ett sånt objektiv, men om du inte trivs med det så blir det en ny pryl som samlar damm.
Okej! Tack för svaret igen.
Jag kan ju alltid lära mig, för då har man ju något att syssla med på dagarna, hihi! Jag ska satsa på detta objektiv, tack för hjälpen!
Jag vann objektivet!! :D

Grattis till vinsten av objektivet!!
Vänliga hälsningar Stephan
#6 Tackar!