Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 1764 ggr
Rosenhill
0

vitt ansikte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför blev barnens ansikte så vita? Kan det vara för hög iso den stod på 1600 för då blev hunden bra när han sprang.

Kamera canon eos350,  läge tv.  slutare 100, iso 1600,

det var ingen sol. Alla andra färger stämmer och när bilderna blev bra.  Tacksam för hjälp.

mvh cecilia

Robert
0

Det ser lite överexponerat ut, ytterst lite.

Robert

Rosenhill
0

#1 Ska jag ha snabbare slutare då?

Robert
0

Om du använder kamerans inbyggda ljusmätare så ska du exponeringskompensera, med ½-steg eller 1/3 steg.

Robert

Rosenhill
0

okej tack så mycket.

mvh cecilia

Baabwaf
0

Som det ser ut på bilden, så har du fotograferat Hunden.

Skärpa och ljusinställningar verkar kameran ha fått på just hunden. Alt handen/hunden.

Et alternativ är att göra som Robert i kommentar ovan säger och ett annat (finns massa fler) är att flytta mätpunkten (segmentet/pricken som lyser till när man skall leta en punkt att söka skärpa på) till ansiktet på ett av barnen och eventuellt använda spotmätning.

Läs i instruktionsboken om dessa inställningar. Finns massor med väldigt enkla men otroligt matnyttiga texter och ofta bildexempel om exponering i dessa böcker som många missar i sin iver att börja plåta på en gång.

ISO 1600 upplever jag som att ta i lite. Kvalité sänks ganska drastiskt efter ISO 400 många ggr och om det är möjligt, så kan du i första skedet söka större bländare om möjligt för att få tiden att fungera. 1/100 sek är ok när de sitter som de gör.

Får du ner ISO och kan få större bländare, samt söka skärpa/ljusinställningar på ett av barnsens ansikten, så blir det en möjlighet att enkelt få till det du verkar söka.

bune
0

Ja jag förstår inte heller varför du använt ISO 1600? Det kör jag i princip aldrig med. Är det t.ex snö ute så är det så pass ljust att det ofta går att köra med ISO 100 vilket ger betydligt mindre brus! Du hade absolut kunnat använda ISO 200-400. Inte för att det löser ditt problem med utfrätta ansikten, men ett användbart tips i övrigt!

Rosenhill
0

iso 1600 hade jag för att den svarta hunden blev bäst då, jag brukar använda 400 som ni säger.

Men jag är tacksam för alla tips, det finns ju så många instälningar på kameran, och alla andra kort den dan blev bra och när man har med barn och djur att göra så har man inte tid att prova alla inställningaroch det syntes inte på displayen utan bara i datorn,   Jag har övat mer sen dess och flytta exponeringen löser dom flesta problem jag brukar få.

Canons instuktions bok är en av de bästa jag har läst.

Hälsningar cecilia

Robert
0

#7, det är bara övning som gäller. Ta en inställning i taget och försök förstå hur den fungerar, när den fungerar som bäst och när det inte fungerar. Något jag helst arbetar med är de manuella inställningarna, det ger mer kontroll.

Hälsningar

Robert

Mr_Miyagi
0

Ett tips är att ta hjälp av historgrammet i displayen. Där kan man se hur exponeringen ser ut. Det kan vara missvisande att bara titta på hur bilden på displayen ser ut, speciellt på en canon 350d där ljusheten varierar oerhört mycket beroende på betraktningsvinkel.

Att lära sig använda histogrammet är inte jättesvårt, man behöver inte ta det till vetenskapliga nivåer, utan det räcker med att ha ett hum om hur det fungerar så har man ett mycket bra hjälpmedel när man exponerar sina bilder.