Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2638 ggr
Mingo
0

Solen som stjärna

Skulle man kunna få en snabb beskrivning av en inställning på en canon kompaktkamera så att man får solen att se ut som en stjärna ??

Moderator edit: Ändrat rubriken från versaler till gemener, då det uppfattas som man "skriker" på internet.

//MartinO

ssofia
0

Utan att veta vilken modell på kompaktkamera du har är det i princip omöjligt att ge ett bra svar. En kompaktkamera som går med hel automatik går sällan att ställa in manuella inställningar på.

I regel är det aldrig bra och ta bilder direkt in i solen, det kan göra mer skada än nytta.

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Generellt behöver man ett högt bländarvärde för att det ska bli "strålar" från solen , som en stjärna.

Bländare 16 är använt på denna bild.

MartinO
0

Solen är varken bra för ögat eller sensorn. Att fotografera rätt mot solen kräver ett solfilter.

Här ett exempel jag tog på solförmörkelsen 2008-08-01. Det är månen som passerar solen.

Nikon D80 med Nikula 15-30x50 tubkikare och 20x förstoring. (Digiscoping).

Exponering 1/60 sekund.

Här har jag använt ett astronomiskt solfilter.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0

Många kompaktkameror har en mycket enkel hålbländare som faller in när ljuset behöver minskas. Ett runt hål kan inte ge ljusavböjningen som blir lik en stjärna, den kommer ofta av att det finns till exempel sex bländarlameller.

Det enda säkra sättet att få de stjärnlika strålarna är att använda ett filter, och det finns filter som ger stjärnor. De brukar ibland användas vid porträtt, för att ge stjärnor i ögonen av lampor som reflekteras där, samtidigt som de ger en allmän uppmjukning, som ibland önskas vid porträtt.

Bilden här nedan visar effekten av strålar kring solen som kan bli när ljuset böjs av i kanten på bländarens lameller i en kamera. Det är taget med en kompaktkamera, men alla kompakter är inte lika.

pellepiano
0

Bra påpekat Inkanyezi, det tänkte jag inte på ( om kompakterna ).

Inkanyezi
0

Och kompaktkameran i det här fallet är en Canon PowerShot G7, och den har bländarlameller som formar bländaröppningen. Möjligen finns såna också på kameran som OP har, och i så fall är det ju inte något större problem att få stjärnor om den kan ställas in manuellt eller om man kan välja öppninen (Av). Då väljer man bara kamerans minsta bländaröppning och knäpper.

Jag lägger in en bild som visar effekten av ett stjärnfilter på en solreflex.