Fotoabstinensen tillfredställd ...
Led svårt av fotoabstinens idag. Tvingade mig själv då att åka in på Mosebackes jazzbrunch och dra ut den utmärkte trumslagaren Robert Ikiz i det fina vädret och ta lite bilder. Här med en Sigma 500 Super blixt och ett paraply.
Inte ofta jag fotar utan bluescreen, men jag tycker det är väldigt roligt att fot a med små kamerablixtar utomhus, speciellt i motljus.

Snygga bilder. Jag har ju förkärlek till s/v så jag gillar den första bäst. Härlig kontrast. Vet inte hur du har gjort, men molnen i den andra bilden är väligt framträdande och skarpa, ser nästan lite onaurliga ut, men jag gillar dom!

Båda är bra men ettan är grymt bra, jag får rysningar och gåshud av välbehag när jag tittar på den bilden!!
tjusiga bilder :) men vad har hänt med trädets stam på första bilden? Sitter på en laptop just nu, kan va skärmen som spökar.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Ettan i s/v håller en riktigt hög klass med fin ljussättning.
I färgbilden blir trumpinnarna alldeles för dominanta. Varit trevligt att se hur tvåan gjort sig i s/v.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Oj tack. Jag brukar blanda olika RAW exponeringar, därför kan molnen och himlar och annat se lite dramatiska ut. Jag gillar när det ser lite "onaturligt ut", som när blixtljuset blandas med det vanliga ljuset.
Här är en sv av den andra bilden.
Den s/v vinner!
Kan jag få gå en kurs hos dig

Tvåan blev helt klart bättre i s/v enl. min smak. Dock tycker jag fortfarande att trumpinnarna blivit för hårt belysta. Kompen är bättre i tvåan.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag uppfattar trumstockarna som ett attribut, en komponent som säger något om personen som är porträtterad. Det som kanske stör mig lite med dem är att jag inte ser hur han bär dem. Jag gissar att de är nerstuckna innanför kavajen, eftersom läget är samma på båda bilderna, men jag tänker att bilden kanske skulle ha visat skärningspunkten mellan kavajslaget och trumstockarna.

Jag tappade fokus på trumpinnarna när vi fotade, tänkte mer på om exponeringen skulle blir och så ( jag glömmer ofta såna elementära saker i panik över at det teniska ska var rätt =), vilket det heller inte alltid blir ).