Skulle vilja ha lite tips ?
Hur gör man ? jag vill så gärna lära mig att ta bra bilder med min digitalkammera,men jag tycker inte att jag lyckas ,har en hel del bilder som jag tagit med min pappas gammla kamera som inte är digital och jag tycker själv att jag har lyckats väldigt bra,men med digitalkameran är allt så mycket svårare förstår inte varför.Jag ska scana(vet inte om det stavas så) några av dem bilderna så jag hoppas kunna vissa dem efter helgen.Men lite tipps från alla så blir jag väldigt glad
Tror att det blev lite rörigt men hoppas att ni orkar läsa allt jag skrev 
Blir ju nyfiken på vilka kameror du har - om de är likvärdiga i inställningar och teknik eller om det skiljer något? Annars brukar ju de flesta som plåtat analogt tycka att det är enklare med digitalt, åtminstone när det gäller inställningar. Men jag ställer gärna upp med tips efter bästa förmåga med det lilla jag kan. Men som sagt, berätta gärna mera om vilka kameror du har och vilka motiv du plåtar, så går vi vidare ifrån den punkten.
Om du kan lägga upp några bilder och berätta vad du inte är nöjd med i dem så är det lättare att ge tips.

Jag är ju inte så bra på det här med kameror men det står på min att det är en Nikon coolpix L2,megapixels 6,0 Vad min far har för kammera är minolta 404 si dynax .Mig personligen så säger det mig inte mycket,men det jag tar mest bilder på är mina husdjur och mina barn,djuren är hästar katter och hönsen och en och annan hund har det blivit också och naturen gillar jag att ta bilder på så jag tror att jag är lite av en allätare.

#2 jag har inte så mycket bilder som är bra som jag tagit med min digitalkammera utan dem bästa bilderna har jag tagit med min pappas kammera ,jag äger ingen scaner,men min far har en och vi ska eventuelt till mina föräldrar i morgon så då kan jag nog fixa in dem bästa bilderna,men jag kan ju lägga in några och så får ni se vad ni tycker =)
Den här bilden gillar jag men den är inte perfekt kan inte riktigt sätta fingret på vad det är …men nån kanske kan hjälpa mig =)
Ja, det var ju skillnad på kamera… en klassisk spegelreflex mot en digitalkompakt. Enkelt kan man ju säga att du BÖR ta bättre bilder med Dynaxen - det är en mycket bra kamera. En digitalkompakt saknar ju många möjligheter till finjustering och har ofta en tendens att ge lite grälla färger samtidigt som de har svårt för dåligt ljus. NU känner jag inte till just Nikon L2, men Nikon i allmänhet är ju bra kameror. Men inomhus och i skarpt ljus och i rörelsesituationer är den gamla överlägsen. Din fantastiska kattbild på Skrållan, vilken kamera har du använt tillden? För det är en superbra bild!
Sorry, du publicerade när jag skrev… 

Dem bilderna som jag lagt in är med min Nikon.
Tack
Personligen tycker jag båda är bra bilder! Det man kan se är att det är ett kort skärpedjup, men det beror ju på närheten till motivet, och kanske lite väl skarpa färger. Det får du betydligt bättre färgåtergivning med din analoga kamera.
Kanske det går att ställa ner färgerna eller kontrasten lite i ngn meny på kameran? Framförallt om du vill pilla lite på datorn är det bra, men även annars och se vad du tycker om de bilder du tar då?

Tack ska se om det går att ställa om den lite.
Tja, jag fotar natur mest och det står verkligen stilla - men det beror väl på åldern.
Tycker den är bra också - kanske lite mycket rött i alla bilder. Kollade lite på Steves digicams på webben, och man kan välja mellan vivid och standard color. Törs jag gissa att du kör vivid?

Den står på standard.
OK. Personligen tycker jag att bilderna blir lite röda och grälla i färgerna, men jag sitter vid en bärbar dator just nu, så jag är inte en rättvis bedömare. Och det kanske inte är det som du ser som problemet? Det är ju du som först och främst ska gilla de bilder du tar.
Annars så tycker jag att med kompakter är det så att man plåtar i massor med olika inställningar tills man hittar det man tycker om - det är ju det som är så bra med digitalt - det kostar jui inget att leka med bilderna.

Jag vet inte men jag gillar motiven,men jag önskar att jag kunde bli bättre,det gör väll alla ? Men du ska ha tack för att du har hjälpt mig så här långt,jag måste gå ut och fodra hästarna så jag försvinner en stund ska ta med kammeran då det är ett underbart månljus i kväll =)
Ha, här är det mulet - men jag ska ta jycken och gå kvällsrundan så jag försvinner också.
Men jag instämmer - jag har inte heller tagit min bästa bild än (hoppas jag)
Vad jag tänkte på i både kattbilden och fjärilsbilden är att de verkar vara forograferade i ganska knepiga ljusförhållanden, starkt solljus, mycket skuggor. Svårare att ta riktigt bra bilder då, men det är det väl oavsett kamera förstås.
Kattbilden har inte det där riktiga klippet i skärpan, men jag har tyvärr ingen lösning på det. Kanske inte var till så mycket hjälp…

Tack nått jag ska tänka på =)

Som jag skrev lite längre upp så är det månljus ute hos mig i allafall,men det blev inga bra bilder,kunde inte riktigt fånga skuggorna då jag inte vet hur jag ska stänga av blixten,det är nått som jag stör mig på med digitalkameror att dem är så ljuskänsliga för minsta lilla så vill den använda blixten.Jag vet facktiskt inte om det går att stänga av den ? Måste hitta instruktionsboken 
Men jag tog den här bilden,ingen bra bild men jag tyckte det såg lite roligt ut med snön =)

Tack ,jag
när du skriver så tack
Bilden blev ju lite fräck med dem nya färgerna.

En digital kamera är känsligare och har ett smalare omfång. Ex. klarar s/v film av ett omfång på 11 stop, negativ färgfilm 7 stop, diafilm 2 stop och digital kamera ungefär lika som dia.
Det innebär att om din exponering ligger fel med 1 stopp så kan då får partier i bild helt vita eller helt svarta, partier som du inte har någon information kvar i pixlarna.
Exponera efter det ljusa i en bild, och du kommer i det flesta fall ligga rätt.
Hälsningar
Robert