Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 1313 ggr
DesK
0

Matlådebild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden har jag använt till en artikel om matlådor till jobbet

Den är tagen här hemma ute på altanen med min lilla kompaktkamera och MonisN har hjälpt mig att fixa till den. Eftersom det alltid finns behov av bra bilder skulle jag gärna vilja ha lite tips om vad som kunde gjorts bättre eller på annat sätt

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag tycker att den är mycket bra. Lite liten bild kanske, man ser inte riktigt vad lådan innehåller, men jag antar att det finns en innehållsförteckning, och det räcker ju då, eftersom det viktiga ändå kommer fram här, att det ser aptitligt ut.

Den delade skålen håller ju isär det som är i på ett bra sätt, och det syns ganska tydligt, Om man skulle önska något rent fotografiskt, så är det kanske att frilägga motivet mer, exempelvis genom en lugnare eller mer avlägsen bakgrund som inte hamnar i skärpa, men det är ju svårt att ordna med en kompakt. Den ganska jämnt färgade väggen är ok då.

Duken däremot stör mig inte alls, den är miljö till matlådan, det kan ju vara platsen där man käkar.

ggroen
0

jag håller med föregående talare (#1) om allt.

Skulle vilja tillägga att jag stör mig en aning på att duken inte är slät utan veckas där locket vilar och precis framför matlådan. Inget jättestort sådär, men lite i alla fall (:

MonisN
0

#1 Att bilden är så liten berodde på att den skulle användas till en artikeln. Det finns rekommendationer på iFokus hur stora bilderna ska vara just för detta.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MartinO
0

Jag gillar färgtemat med blått och vitt. Det ger bilden ett frächt intryck.

Tyvärr är bakgrunden alldeles för framträdande och ögat letar sig dit. Ett avsevärt kortare skärpedjup hade varit önskvärt, eller helt enkelt en annan bakgrund.

Jag tycker också att antalet termosar är överdrivet. Man förväntar sig en trerättersmeny med alla dessa drycker, samtidigt som det längst till höger, som jag inte kan identifiera (servett eller bestick) gör att jag blir undrande och budskapet i bilden inte kommer fram när jag koncentrerar mig på frågan.

Även om jag fotograferat mycket i mina dar, har bilden lärt mig något nytt. Från och med nu kommer jag att ha ett strykjärn i fotoväskan. Tyst

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DesK
0

Tack för alla tipsen! Glad

Den alltför framträdande väggen bakom var en anledning till att jag funderade på att skippa bilden. Det var faktiskt lite av en tillfällighet att bilden blev så blå. Ska komma ihåg att stryka duken nästa gång. Jag tänkte faktiskt på det men var lite lat där Skäms Funderar på om jag skulle sätta upp ett struket lakan för att komma ifrån problemet med för skarp bakgrund.
Martin käkar inte du trerätters varje dag och särskilt på picknicken? Oskyldig TystThermosarna är 2, en matthermos, en kaffethermos och en drickaflaska. Att alla tre är med var mest för att visa vad som finns att köpa. Den där såsbyttan skulle jag ha ställt lite längre fram ja.

Återkommer så småningom med en ny bild! Glad

/Désirée

Inkanyezi
0

En sak att kanske nämna är ljuset. Det faller in från sidan, en aning framifrån, och det är mycket bra för att visa objekten tydligt, men som du ser blir den skrovliga väggen bakom alldeles övertydlig. Om man väljer en duk som är jämn och som inte går ton i ton med objekten som man fotograferar, kan man lyfta den med lämpligt hjälpmedel bakom, så att den också blir bakgrund, på samma sätt som vanliga fotobakgrunder. Då isolerar man objekten som man vill visa. Om man har en mörk bakgrund, och ljuset faller till stor del bakifrån, kan man ofta få en effektfull och tydlig bild med föremålen väl isolerade från bakgrunden (kanske lite som min lergubbe). Annars om bordet är tillräckligt stort, och man tar med lång brännvidd, dvs smal bildvinkel, så kan bordet tjäna som bakgrund också.

DesK
0

#6 Det är ungefär så jag tänker försöka göra nästa gång. Precis ovanför bilden är det en fönsterkarm som det går ganska lätt att t ex häfta fast ett enfärgat lakan på och sedan låta det fortsätta framåt under mattallriken. Altanen ifråga ligger rakt i söder och har plasttak.

/Désirée