Vikten av vardagsdokumentation
Många yngre tänker inte på detta, men en dag i livet står vi alla där, när de äldre i vår släkt och våra föräldrar är borta.
Jag har ett exempel från verkliga livet som drabbade mig nyligen. Jag var på loppis och såg delar ur en kaffeservis, som jag så väl kände igen. Vem hade denna servis? Var det mina föräldrar eller min mormor som hade den. Tack vare den fotodokumentation jag gjort (som alltid kan göras bättre) fann jag att jag fotograferat av servisen hos min mormor. Med så kallat IPTC-taggar går sökningen snabbt och enkelt och ett bra gratisprogram till detta är iTag.
Vid all dokumentation gäller det att vara noggrann och vid ett sådant här tillfälle har många timmars arbete betalat sig. Det är inte bara vid sådana här tillfällen det är viktigt, utan även för de som släktforskar.
Som kuriosa, så dokumenterar jag även ljud. Vem kommer ihåg hur en stadsbuss lät för 10-15 år sedan. All dokumentation är en källa till underbara nostalgikickar.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Du har så rätt! Hade önskat jag dokumenterat mera när jag var yngre. Men, det är aldrig försent att börja. En dag kanske både barn och barnbarn uppskattar det man gjorde. Min 18-åriga dotter blev plötsligt intresserad av släktforskning häromveckan, vilket gladde mig väldigt mycket. När min bror började med detta för några år sedan hade hon inte förstått vikten av det. Om hennes intresse håller i sig återstår att se, men jag hoppas det
Som tur är är min 91-åriga svärmor i livet och klarare i huvudet än jag, så hon är en öppen bok och kan berätta fantastiska historier från nästan hela 1900-talet.

Sen min far har gått bort har jag fått några "askar" med diabilder. Jag har fått tag i en scanner så att jag ska kunna digitalisera dessa för att dela med mig till min bror och hans barn. Farsan gilladeatt fota så det rör sig kanske om närmare 3000 bilder. det är från kanske 45 år bakåt i tiden och fram till för tio år sedan. När jag har skannat in dem tänkte jag sätta mig med morsan och be henne med hjälp med namn på folk och platser så att de går att sortera lite bätre än bild 1, bild 2, … bild 2041 osv :)

#2 Mycket god idé. Jag sitter i samma situation med lådvis av dia.
Tyvärr är det tidsödande att scanna alla dessa, så jag använder en diaduplikator som snabbar upp arbetsflödet något enormt.
Sajtvärd för Foto
#3 Det här var lustigt att du nämner en sån där mojäng! Vi pratade precis om detta idag då sambon har massor av gamla negativ han skulle vilja digitalisera. Men jag fattar inte riktigt hur dom blir digitala med den där duplikatorn. Fotograferar man av negativen? (Säkert dum fråga)!
Jag håller med. Jag tar ofta de som kallade "egobilderna" på mig själv och raderar dem sedan. men sen kommer jag ibland på hur kul det är att se hur man förändras så nu för tiden försöker jag spara dem.

#4 Ja, man fotograferar helt enkelt av bilderna. Ved det gäller rena negativ, får man konvertera dem i ett bildbehandlingspogram. Dia är ju positiv film, så där är det bara att köra på.
Sajtvärd för Foto

Om jag minns rätt så finns det vissa scannrar som konverterar negativen (via någon mjukvara) direkt då man scanaar in dem. Fast det är väl som med dia att det är ganska tidsödande.
#6 Så du menar att man kan fotograferar av negativet, inte bara dian, och sen konverkterar det?

Ja du kan fotografera positiv film också. De flesta diaduplikatorer klarar även oramad film.
Sajtvärd för Foto
Verkar som vi sparat en massa slantar nu ifall vi skaffar duplikatorn
Jag har en scanner som kan scanna dia, men den har sett sina bästa dagar. Tack Martin för tipset!
#9 Det kanske är snabbare att göra duplikat via kameran än med negativskanner?
HH

#11 Utan jämförelse. Tänk på att på filmtiden hade filmen samma asa (iso) värde hela rullen och samma Vitbalans om man inte hade filter. Det gör att man i stort kan köra samma inställningar i sin kamera under en hel film.
Sajtvärd för Foto
Ska man köra RAW då också eller duger högupplöst JPEG?
HH

#13 Är det gamla blekta bilder, så är RAW att föredra. Man har mycket större möjlighet att återskapa bilden till ursprunget då. I de flesta fall kan man köra jpg och få fart på arbetsflödet.
Sajtvärd för Foto
Egentligen tar man alldeles för lite kort i vardagen. Så det är bra att bli påmind om detta 
/Désirée

#16 Det där kallar jag guld värt. Sett bilder från kriget har ju alla, men att ha egna eller familjens bilder är något helt annat och mycket värdefullt. Var rädd om dina bilder och lås in dem!
Jag försöker komma ihåg att ta bilder i huset innan renovering, under tiden och efteråt. Det är väldigt kul att titta på de bilderna sedan när man är klar.
#18 Så har jag också gjort. Kul att se hur det såg ut före och efter.