Info om kamerainköp
Hej!
Hade tänkt att inhandla två kameror. Den ena skall vara en s.k pocketmodell. Här har man sagt till mig att Fujifilm Finepix F100fd är bra - Vad säger Ni?
Den andra kameran skall vara en s a s av system modell.
Prisbilden får inte gå över 70 000pix.
Väldigt tacksam för mer objektiva svar än vad resp. försäljare säger.
Tack på Förhand
Moderator edit: Ändrat rubriken från versaler till gemener, då det tolkas som man skriker på internet.
//MartinO

Skrev du rätt på summan? Då har du nämligen förutsättningar att få en bra utrustning. 
Jag misstänker att du kommer att fotografera en del modellbygge och då är bra macroegenskaper bra att ha samt möjlighet till bra ljussättning.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tjena MartinO
Joorrååå, summan är rätt ifylld s a s, och att jag är ute efter hyfsade macroegenskaper. Måste erkänna att jag är novis inom det digitala området. Har under många år ägt en Canon kamera, men denna sjunger på sista versen. Hade tänkt att uppdatera mig.
Mvh

Om vi tar det lilla lugna och börjar med kompakten, kan du se mina inlägg på modellbygge i fokus. De allra flesta bilder har jag tagit med en Ricoh GR Digital III. Den har bra macroegenskaper och samtidigt möjlighet till stor bländare (1,9). Det är en dyr kamera för att vara en kompakt ca 7000kr, men otroligt välbyggd och fullspäckad med finesser.
När vi talar systemkamera och ditt modellbyggarintresse vill jag rekommendera Nikon D90 och där över på grund av Nikons extraordinära system att fjärrstyra blixtar (Nikon CLS).
Jag lugnar mig där och låter dig smälta mitt första inlägg i frågan och utveckla gärna vad du mer vill inrikta dig på för fotografering.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Okay…skall genast ge mig i kast att läsa om dessa två kameror Ni rekommenderar.
Hade tänkt mig att använda kamerorna till s.k närbilder (t.ex modeller) och då även till natur fotografier, men även s.k vanlig hemma vid fotografering.
Mvh

Ett som jag tycker vettigt alternativ till Martins fickkamera är Canon PowerShot G11. Den har visserligen inte lika stor ljusstyrka, och den är lite klumpigare i formen, men den har flera saker som jag gillar mycket - men det kan vara olika vad man föredrar.
Dels är det kontrollerna som är väldigt väl utlagda för den som gillar mycket rattar och kranar. Så är det ett bra zoomobjektiv som man också kommer nära med vid ganska lång brännvidd. Och det som jag ser som kanske viktigast när man ska jobba med kameran i obekväma lägen, är att bildskärmen kan fällas ut och vridas, så att man kan se den lätt även om kameran är i ett knepigt läge.
Om jag sen skulle föreslå Phase One eller Sinar som systemkamera så skojar jag så klart. De ligger utanför budgeten som du föreslog. Men inom den finns det mesta i systemkameraväg, till och med någon i fullformat.
Till Inkanyez
Tack för tipsen.
Skönt Ni säger att i budgeten ifråga finns någon produkt i fullformat.
Är som sagt vad novis inom området, men skall dra igenom så mycket info som möjligt, och kanske få dra mig själv till någon studiekurs angående ovanstående.
Med vänlig Hälsning
Med så mycket pengar hade jag nog satsat mer på huset. D90:n är bra eftersom den kan styra blixtar, men köper du en SB-800 eller SB-900 till ett bättre hus fixar det biffen :)
D700 eller D700s som snart kommer (?) verkar väldigt lovande. Sen finns ju D3s också men då blir där inte "mycket" över till blixtar o objektiv.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto