Vågar man gå ut?
Ofta vill jag ut på kvällen och fota i stadsmiljö, men mörkret hindrar mig från att gå ut själv. Åtminstone i områden där det inte finns så mycket folk. Att ställa upp stativ och stöldbegärlig kamera känns som att utmana ödet och be om att bli rånad. Att alltid få någon med sig är inte heller så enkelt, det kräver ofta planering. Jag gillar att göra saker när lusten faller på och inte känna mig bunden. Är detta bara ett kvinnligt problem?
Usch! Känner igen mig i det här.
Jag går ogärna ut själv om kvällarna, inte ens för en promenad. 

Jag tycker att det är ett elände att folk ska känna så. Det gäller väl i högre grad kvinnor än män, och kanske äldre mer än yngre. Själv har jag ibland den där känslan, men i regel är jag inte rädd att gå någonstans, mörkt eller inte. Rent statistiskt tror jag inte heller att skummisarna står på ett mörkt ställe och väntar att ett naivt offer ska ta den vägen. När man tittar på verkliga överfall är det ställen som mellan busshållplatsen och hemmet, eller när någon har lämnat krogen, ofta berusad. Våldsmannen ser ut sitt offer och följer efter.
Jag rör mig ibland i såna miljöer som folk varnar för, och det har aldrig varit några problem hittills i alla fall. Stadsdelar som Los Olmos eller Chicharrones i Santiago de Cuba, och tider då vanligt folk ligger och sussar sött. Och där säger folk att man ser en "turist" som en vandrande penningpåse, vare sig man går med pengar på sig eller inte.
Jag tror att risken att utsättas för den typen av brott inte hänger ihop med hur mörkt det är eller hur "skum" miljön är i folkmun. Det är mer slumpen. Det behövs en brottsling för att utföra ett brott, och dom kan man faktiskt stöta på var som helst och när som helst. Många tillgreppsbrott sker ju där det är gott om folk och mitt på ljusa dagen. Förövare och offer känner ofta varandra när det gäller våldsbrott, och i de fall där det inte är så, händer det ofta mitt på dagen i såna miljöer som man ser som "trygga".
Så det mesta av det där är en känsla, och jag förstår den, men jag vet inte vad man skulle kunna göra åt det. Rent statistiskt är det ju mycket liten risk att bli utsatt för den typen av brott.
Jag tycker iaf det känns väldigt otryggt att röra sig på lite avlägsnare och folktomma platser efter mörkrets inbrott. I bästa fall kanske man kan springa ifrån en skum typ, men med en massa kamerautrustning är det inte lätt, eller rättare sagt helt omöjligt. Tillfället gör ju tjuven, och en iögonfallande kamera, kanske på stativ, så känns det helt uteslutet att jag skulle utsätta mig för risken. Detta är så vansinnigt frustrerande, och kanske i första hand som kvinna ska behöva vara rädd och ofri att kunna göra det man vill.
Jag ska snart på en Londonresa med dottern och vill gärna ta lite fina kvällsbilder, men vet faktiskt inte om jag vågar dra med mig utrustningen kvällstid? Två tjejer med iögonfallande kamera nere vid Themsen. Det låter som en dum idé eller hur?
Jag blir så arg att inte kunna göra det jag vill. Jag vill inte behöva tänka i dom här banorna
Vad gäller kamerautrustning är det inte så svårt att veta vad man behöver för utrustning när man väl vet vad man ska fotografera.
När man vet vad man vill fotografera behöver man inte överdriva och släpa med alla objektiv och tillbehör i en stor klumpig väska, det räcker gott och väl med ett objektiv och ett par filter, extra batteri och lite putsdukar i en liten väska för min del.

Eller om man har tar men med en äldre kamera.
Vänliga hälsningar Stephan
Problemet är ju inte vad jag ska ha med på resan, det vet jag, problemet är att man inte är fri att göra det man vill. Jag kan ta min kompakt men det är inte lika roligt. Har man en system är det ju den man vill använda även på kvällstid och inte bara på huvudgatorna. Problemet är att det är för mycket dårar ute

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan också göra sin utrustning mindre atraktiv att stjäla.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Kul film, men det känns inte som nåt alternativ direkt
Inskaffa skunkspray och lär dig judo :D
-' Rebecca Johansson
#9 Jag vet inte om du försökte vara lustig, men jag inbillar mig att detta är ett problem som de flesta tjejer funderar kring. Antar att du har spayen och är duktig på judo.
#10 Nej jag är inte speciellt duktig på judo. Det var dock lite ironiskt :) Men jag tror absolut på skunkspray, funderar på att skaffa en själv. ^^
-' Rebecca Johansson
Blir man överfallen av en galning hjälper varken skunkspray eller andra liknande medel. Man lär inte hinna få upp dem ur fickan eller väskan innan det är för sent.
#11 ironi i en allvarligt menad tråd med en mycket relevant fråga tycker jag inte är passande.
Däremot instämmer jag till stor del med Inkanyezi att vi oftast är alltför oroliga när det gäller överfall och så vidare.
Detta är inte bara ett kvinnligt problem utan ett mänskligt problem som också handlar om att många människor är mer eller mindre mörkrädda
/Désirée
#11 Jag vet inte om du har stått med systemkamera monterat på stativ i ett mörkt hamnområde ensam nån gång, annars kanske du skulle göra det så förstår du vad jag menar. Göteborgs hamn ligger inte så långt från Kungälv. Skunken lär inte räcka långt om olyckan är framme.
Kanske man kan få med sig någon eller några och fotografera tillsammans? Det är inte så vanligt att en person överfaller personer som i en grupp.
-' Rebecca Johansson
Vad jag fattar är tråden menad som ett bollplank om hur vi tänker kring att gå ut i mörker för att fotografera olika miljöer!
#14 Du verkar inte ha läst samtliga inlägg i denna tråd, med tanke på ditt svar.
/Désirée
#15 Många ungdomar är kaxiga, men dom lär sig väl så småningom. Vi som varit med ett tag vet ju hur det kan se ut.
Skulle vilja kalla det för ironi
-' Rebecca Johansson
#17 Då får du allt förklara vad du menar med ironi!
/Désirée
"Inskaffa skunkspray och lär dig judo" - Ironi
-' Rebecca Johansson
Vad du menar med "Inskaffa" är här oklart och vad tankestrecket eller bindestrecket har att göra mellan orden "judo" och "ironi" fattar jag inte heller!
/Désirée
Om vi ska återgå till ämnet så ska jag ärligt säga att fastän jag bor i en mindre håla och är en kille på 35 år så skulle jag tveka att gå ut ensam en mörk kväll i vår stadspark och ställa upp utrustningen.
Det händer lite sattyg där om kvällarna. Även om dom inte vill råna så har dom säkert rätt kul att sparka omkull stativ med kamera.
Jag förstår att du känner dig orolig för detta, fan hur det har blivit nu för tiden :(.
#21 Man har väl aldrig varit säker, men håller med om att det blivit värre på senare tid.
Där jag bor t ex i Lund finns det ett tjej-gäng som springer runt mitt i natten med pistol och hotar och rånar folk. Speciellt äldre. Dom beräknas va ca 20-30 år gamla, och min polare säger att pistolen är en soft air gun. Frågan är bara om man hade vågat lita på det?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Det är nog övervägande ett kvinnoproblem för att besvara den ursprungliga frågan. Sedan får man väl använda lite sunt förnuft när man rör sig men jag har svårt att se att man inte skulle kunna fotografera här i Stockholm på kvällar och nätter.
Och angående foto utrustningen så är det nog 100ggr större chans att du blir av med den på dagen när du under ett ögonblick beställer en kaffe på ett cafe än att du blir rånad på öppen gata när du fotar på kvällen.
Synd dock att du upplever det som du gör, du är inte ensam om att känna det så.
/Mattias

Kanske jag är aldeles för självsäker för mitt eget bästa men jag har aldrig känt någon oro eller tvekan att ta med hela utrustningen vart jag än skall gå och fota, har med endast ett undantag aldrig varit utsatt för något obehagligt. (Den ena gången var det tre killar som försökte råna mig på kameran och 300'an. Det gör dom inte om…
)
Jag upplever dock att väldigt många är nyfikna på min utrustning, frågar ibland om dom får "Titta i kameran" Vilket dom får. Foto har hjälpt mig till många kontakter även utanför fotokretsar, kontakter med människor jag förmodligen aldrig hade träffat annars.
#20 Att det var ett ironiskt inlägg i stil med inlägg nummer 7. Men jag får be om ursäkt om jag har trampat någon av er på tårna. Det var verkligen inte min mening.
Och dessutom vill jag tillägga att jag också är en ung tjej. Men för det är jag inte dum i huvudet och ni behöver inte kalla mig "kaxig" bara för att vi inte har samma humor. 
-' Rebecca Johansson
#23 Kvinnoproblem? Nej. Detta är ett problem i största allmänhet för alla oavsett kön. Tror förövarna struntar fullständigt i om det är en kille eller tjej som håller i den där dyra kameran som glänser så fint i deras korpaögon. Är dom många och har vapen så är det inget snack om saken.
Medarbetare på foto
Har fotograferat några demonstrationer i Malmö/Köpenhamn/Helsingborg där det varit tumultartat. Nu kanske inte stöld är den största risken utan att bli nedslagen istället. Jag brukar alltid leta upp en annan fotograf som kan täcka min rygg och jag har alltid bägge ögonen öppna vid fotograferingen.
Bästa tipset hittills är att ha någon med sig, eller att ha sådan distans att du kan gå där ifrån så fort någon närmar sig på 200 meters avstånd.
#26 Nja otrygghetskänslan är större hos kvinnor trots att de inte utsätts för personrån i samma omfattning som män (nästan dubbelt så många), personrån är också vanligare bland yngre än äldre. Så visst är det ett allmäntproblem men i denna frågeställning om trygghet så är det mer ett kvinnoproblem.
/Mattias
Jag inbillar mig iaf att ensamma kvinnor i allmänhet känner sig osäkrare än män när de rör sig ute på avlägsna platser kvälls- och nattid. Vi har liksom inte så mycket att sätta emot, om man nu inte är duktig i nån kampsport, vilket inte jag är. Detta är inte det största problemet i sig för mig då jag lätt kan undvika att gå ensam genom att stanna hemma. Men det som retar mig är att om jag vill utöva min hobby att fotografera kvällstid i olika miljöer känner mig hindrad att göra det utan att ha någon med mig. I Göteborg finns massor av intressanta platser t ex i hamnen där man skulle kunna ta fina kvällsbilder, med de gånger jag har gjort det har jag haft manligt sällskap. Skulle aldrig drömma om att åka dit själv. Jag tror att man som kvinna med iögonfallande kamera blir mer uppmärksammad än en man. Det är iaf min erfarenhet när vi har varit ute.
Jag är säker på att även män har den här känslan, eller kanske rädslan, därför är det intressant att höra hur ni upplever problemet oavsett kön.
#29.
Fortfarande, jag ser det inte som ett "kvinnoproblem" som någon ovan nämnde. Jag skulle se det mer som ett samhällsproblem. Fattar inte varför man ska skilja på kvinnor o män hela tiden? Det har mer o göra med personligheter och mänsklighet. Tror majoriteten av alla människor är mer eller mindre illa till mods när man är ute själv sent en kväll.
Det är ju inte direkt så att mannens kön är ett vapen man kan slåss med om man skulle bli överfallen. Skämt åt sidan, men förstår du vad jag menar?
Det enda man kan göra om man vill vara ute och fotografera är att vara väl förbered. Ha med sig någon kompis eller något föremål som kan komma till användning om man skulle bli överfallen. Pepparspray, teleskopbatong, en fickkniv eller liknande. Även om man inte skulle kunna skära någon kan det vara bra att försöka ta över sittuationen med och sedan springa därifrån.
Man borde inte behöva ha med sig såna här saker, men nu är verkligheten så. Tyvärr.
Medarbetare på foto

Frågan är snarare ett globalt samhällsproblem, än en könsfråga.
Några saker man bör tänka på:
- Se till att du är ordentligt försäkrad
- Ingen alkohol eller droger.
- Använd en väska som inte skriker fotoväska.
- Registrera utrustningen så den blir osäljbar.
- Lämna från dig utrustningen vid rån. Förlorad hälsa går inte att ersätta.
- En biffig caddie som bär din utrustning är ett bra skydd.
Sajtvärd för Foto

#31. Det där med caddie som bär åt en låter som en bra grej. faller det under "hushållsnära tjänster" och är avdragsgillt?

Annars rekommenderar jag mit standardtips. Ta med en bra vakthund 
#32 Klart det borde vara avdragsgillt. Kanske borde testa att dra av hundarna i nästa deklaration 
/Désirée
#30 Jag vet att det är ett problem för alla, och tanken med tråden var väl inte att diskutera könsfördelningen på dem som blir överfallna, våldtagna, rånade och mördade. Jag är frustrerad över att inte kunna utöva min hobby där jag själv vill. Frustrerad över att vara begränsad, och detta tror jag gäller i högre grad kvinnor än män, faktiskt. Jag vet att du gärna vill att det ska vara rättvist, men tyvärr så är det inte så det är. Jag kan inte försvara mig lika bra som en biffig man. Jag vill att alla ska kunna röra sig fritt utan att behöva känna oro eller ångest bara för det är mörkt och ensligt. Jag vill inte vara tvungen att ta med någon biffig man bara för att jag är tjej. Hade jag varit biffig själv hade det kanske inte varit så stort problem, men jag är tyvärr bara 1.60 i strumplästen och ganska så späd. Inte ens överviktig. Att ta med sig någon forma av tillhygge tror jag inte hjälper mig om jag möter någon som är biffigare än mig eller har större biseps än mig. Jag vet att det är en utopi i dagens samhälle att kunna röra sig fritt var man vill. Ni män, åker ni ensamma till ensliga mörka ställen och fotar?
#33 Jag varken kan eller vill ha hund, även om jag tycker om hundar.
Känns inte som jag kan uttrycka mig så ni förstår problemet
#34 Du måste förstå, det kvittar om man är en "biffig man" som du uttrycker det eller om man är tjej i såna här fall. Blir man överfallen och om de är fler eller har vapen så spelar det ingen roll alls hur "biffig man" man än är. Störda personen som slår ner folk för att sno en kamera struntar helt i om det är en tjej eller kille (biffig man). Det är inte som på filmer, det är verkligheten och det är två helt skilda saker.
Medarbetare på foto
#29 du inbillar dig inte, otrygghet är mer utbrett bland kvinnor. Överväg att gå en självförsvarskurs och då menar jag inte att du skall skriva in dig på lokala dojon och lära dig karate. Utan en kurs i självförsvar hur du rör dig, vad ditt kroppsspråk säger och hur du skall bete dig om något händer etc.
Att beväpna dig är ett annat sätt men totalt kontra produktivt om du inte vet hur du skall använda det. Dessutom vet ingen annan att du är beväpnad och det har ingen förebyggande funktion.
/Mattias
#34 Det där med att ta med hund var mera menat som ett skämt.
Det är ju lätt för mig att säga det som alltid har haft hund av vakthundskaraktär.
Jag fattar precis vad du menar och instämmer att det är tråkigt att det är så här, dessvärre kan man ju inte göra så mycket åt det 
/Désirée
Nu vill jag inte att ni ska tro att jag går omkring och är rädd av mig för jämnan för det är jag absolut inte. Det är inte det jag egentligen ville diskutera, utan att man är iögonfallande när man har med sin kamera och går ensam. Det är detta som är problemet. Jag har haft att göra med de flesta typer av dårar i mitt gamla yrke så jag är van att hantera både psykopater och knarkare. Som tjej använder man andra metoder än killar.
Problemet är fortfarande att jag är begränsad och inte kan göra det jag vill pga av risker jag måste kalkylera med. Min fråga är om ni män tänker i dom här banorna om ni vill uppsöka en ödslig intressant plats en sen kväll, och ingen finns att följa med som "biff"?

Det är nog det mer märkliga med mig, att jag känner mig trygg just på de ödsliga platserna. Det är ju ganska glest mellan dårarna just på ödsliga platser, man träffar i stort sett ingen. Jag har sprungit med tidningar tidigt på morgonen i hamnområden och industriområden, där de enda man stöter ihop med är nattvakter, som ibland blir ganska rejält uppskrämda när man kommer farande nerför trappan.
Jag har också kört buss några år, och jag har vid några tillfällen kört folk ända hem sent på natten, just för den där rädslans skull, och någon gång av mer rationella skäl, när någon sköt med luftvapen vid hållplatsen. Rädslan finns, jag vet, och jag har ingen aning om vad man skulle kunna göra åt det. Kanske man måste bestämma sig för att man själv är det farligaste som finns på platsen?
Och som jag har antytt i första stycket; också nattvakten blir skrämd när det plötsligt och oväntat dyker upp ett tidningsbud från ingenstans. Det hände mig en gång när jag jobbade i fotoaffären också, att jag nästan skrämde slag på en nattvakt när jag kom ut ur mörkrummet när han gick ronden.

Visst finns det ställen jag inte går till ensam på kvällen. Kända tillhåll för diverse löst folk undviker jag av den enkla anledning att jag avskyr all form av bråk och inte vill riskera utrustningen. Det finns så många andra, lugnare ställen at fota på.
Däremot att åka till intressanta platser och fota ensam på kvällen gör jag ibland. Hamnen, Kvarnbyn, Rödasten, mm.
Inte för att dra upp det här med skunkspray(visst hette det så?) igen, men kan det inte bli så att personen som anfaller använder sprayen på offret istället?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det spelar nog ingen roll vem som sprayar det, båda lär väl drabbas

En kompis till mig blev illa misshandlad av en knarkare. Han försvarade sig med tårgasspray och kommer att bli åtalad för olaga vapeninnehav.
Hade han inte använt sprayen, hade han om han överlevt den mycket grova misshandeln, förmodligen blivit invalidiserad för livet.
Sajtvärd för Foto
Det är märkligt i det här landet att man inte får försvara sig. Antar att den där knarkaren gick fri
Oavsett om man är man eller kvinna så säger jag ändå att det allra bästa man kan göra är att gå självförsvarskurs. Inte att man ska bli någon judoexpert, men hur många förknippar inte med att hamna på rygg som det farligaste läget o drabbas då av panik. Att istället inse att på rygg har man perfekt balans till att kasta av sig "dåren" o man kan inte själv trilla just då kan vara ganska befriande o trygghetsskapande. Att lära sig ett antal enkla grepp hur man tar sig loss är nog helt enkelt det bästa sättet att känna sig lite tryggare på.
Sedan är det tyvärr så att man inte bör gå var som helst o även om man går dit man trodde var ok så kan ändå någonting hända oavsett om man är kvinna eller man. Men att kunna grunderna i självförsvar är ändå den bästa investering man kan göra för det farligaste är i regel just att man drabbas av panik o om man bättre kan försvara sig så är det också lättare att bedöma situationen o hålla huvudet mer kallt.
Sedan hade det ju vara ljuvligt o kunna drömma om ett samhälle där alla kan gå säkert överallt - vilken tid som helst på dygnet, men tyvärr är vi inte i närheten av att vara där. Att inte skylta med att man har dyr utrustning, att inte se ut som en rädd liten mus eller som en ilsken hund redo för anfall (båda sätten provocerar lika mycket) utan om man mer kan utstråla lugn o trygghet i sig själv o i alla fall vara trygg med att man kan baserna i självförsvar kan i alla fall ge en viss grundtrygghet som kan komma väldigt väl till pass.
säger som jag sa innan, det kvittar om man är kung-fu expert, biff, eller en jävel på att slåss. Har de vapen eller är fler spelar det ingen roll. Det gäller att själv ha något med sig man kan försvara sig med. Jag säger, köp hellre pepparspray för 100 spänn än gå karatelektioner för 3000.
Medarbetare på foto
Var köper man pepparspray?
Finns på teknikmagasinet. Köp den som sprutar färg också, så "ser man vem förövaren var" som det så fint står :)
Medarbetare på foto
Vågar man ha med sig pepparsprayen på planet om den ligger i resväskan tro? Detta överväger jag nu starkt, fast jag vill ju inte ha trubbel med tullen
Kolla med ambassaden vad som gäller i england, vissa länder tillåter olika sorters sprayer. Köp annars en laglig i London och släng den när du åker tillbaka, det är nog inte så kul att åka dit för vapenbrott om man råkar få med sig fel sort.
/Mattias
#47 Det är skunkspray, inte pepparspray efterom att de är förbjudet i sverige.
-' Rebecca Johansson
Jag tror att det är vanligare att kvinnor är rädda att vara ute i mörker än vad män är. Om det beror på att de tänker mer än killar eller att killar ofta har en machokultur i bakgrunden/uppväxten (menar inte att killar föds upp så, men att det "allmänna trycket" - hittar inte rätt ord för tillfället - menar det) att man inte får vara rädd osv vet jag inte Och statistikt har de mindre fog för att vara rädda än vad män har.
Män är klart överrepresenterade vid misshandel utomhos där man inte känner varandra. Framförallt unga män. Förvisso oftast alkoholpåverkade också.
Även vid personrån så skulle jag, utan att ha siffror på det, vilja påstå att unga killar är klart överrepresenterade som att bli utsatta för det än vad övriga kategorier är.
Sexuella överfall, där är däremot tjejer överrepresenterade (som utsatta).
mvh Martin
Och till själva frågan; Jag har varit ute och kvällsfotograferat ett par gånger. En gång i stadsmiljö, rätt centralt i Malmö. Inga "överdyra" grejor förvisso men hade säkert kunnat vara stöldbegärligt. Nu var det som sagt ganska centralt och även om det inte var mycket folk ute så är det väl som någon sade, stråken mellan olika mötesplatser som är störst risk att bli bestulen och jag var delvis vid de stråken. Klarade mig dock denna gången, och var inte speciellt rädd. Jag tror överlag att för de som överfaller för att råna så är det pengar och möjligen någon mobil som är av intresse. Saker de kan ha på sig utan att det märker ut dem om de skulle bli kontrollerade. För att göra sig av med - och få betalt - för kameror måste man ha kontakter eller lägga ut på blocket och det tar för mycket tid plus ökar risken för upptäckt.
Lägger ut en bild jag tog den kvällen.
mvh Martin
Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser deklol #30.
1. Värdelösa tips. 2. Självklart upplever en kvinna större otrygghet.
Man ska ju inte ta med en jävla fickkniv eller teleskopbatong med sig, herregud. Och, verkligheten är inte alls på det här viset som du uttrycker det, det är MYCKET sällan folk blir överfallna. Mycket sällan, men visst finns det en risk.
Det är inte kul att det är på det här viset men visst tror jag som någon har sagt att vi känner en större rädsla än vad den reella risken är. Jag kan också få den här sortens känslor ibland men det stoppar mig inte från att röra mig i de områden jag vill för det mesta. Jag tror att om man har dyr utrustning så bör man försäkra den hursomhelst och stöld går ju på hemförsäkringen. Man kan ju försöka få med sig folk ut och går det inte så tycker jag man ska gå ut endast om man känner sig bekväm, annars tar man väl inga bra foton ändå.
På många sätt och vis är det tragiskt att läsa ditt inlägg, #54.
För det första. Att vara "kvinna" innebär inte att man måste känna mer otrygghet än en man, vilket du felaktigt påstår. Det handlar inte om kön, det handlar i högsta grad om psykologi - vad man känner och när, vilket påverkas av uppväxt och olika händelser i livet. Så nej, det är inte självklart.
För det andra. Varför skulle mina tips om försvarsprylar vara dåliga? När du själv står inträngd och inte har några som helst flyktvägar hade du nog önskat att du hade något av det jag tipsat om med dig för att kunna ta över sittuationen - oftast behöver man heller inte ta till våld utan bara att hota eller visa med ord eller gester gör att man kan komma undan. Detta handlar också om psykologi, vilket du tydligen vet väldigt VÄLDIGT lite om.
För det tredje. Misshandel, dråp, våldtäckter, rån etc etc läser man om i tidningen VARJE dag FLERA GÅNGER om dagen. Hur i h*lvete kan du påstå att det händer mycket sällan?! Hur lite vet du om verkligheten egentligen?
Mitt tips till dig: Prova att gå utanför dörren (ytterdörren). Om det känns som ett för stort steg till att börja med kan du kanske sätta dig i hallen 2-3 timmar tills du känner dig manad att gå ut. Se upp för trappsteget utanför ytterdörren sen så du inte ramlar.
Medarbetare på foto
Nu har jag inte läst vartenda inlägg men jag såg att du TS ska till London och är lite osäker på att fota i stan när det är mörkt. Det är med all rätt skulle jag vilja säga :/
Jag har bott i London i ett par år och var ung och naiv när jag först kom dit. En natt när jag gick av bussen på väg hem efter jobbet så kom det en kille fram till mig på cykel och sa nånting, jag hade mobilen i handen eftersom jag var mitt inne i ett sms, och hög musik i öronen så jag sa "va, vad sa du?" Då roffade han åt sig min telefon, hoppade upp på cykeln o försvann. Det var den mobilen det! Nu var jag inte vidare rädd, försökte även stoppa honom, fick tag i jackan men tappade greppet, men min ekonomi var jättedålig och det var skittråkigt att bli av med mobilen!
Det finns många i London som har det riktigt dåligt ställt och är villiga att sno åt sig vad som helst som dom kan få pengar för. Många ungdomar. Killen som snodde min mobil kan inte varit mer än 14-16 år nånting. Var även med om en gång i puben som jag jobbade i att ett gäng på 4 barn (!) alltså små barn, kom in i puben, visade ett papper för kunderna och medan kunderna läste pappret snodde dom åt sig det mesta av kundernas värdesaker, allt på bara några sekunder, helt galet!
Så iaf så ska man vara lite försiktig, det är hemskt tråkigt att bli av med saker :/
Intressant att höra era åsikter. Jag tycker inte att man ska negligera problemet och tro att det är bara mobiler och pengar ligister rycker åt sig vid ett rån/överfall. Jag är helt övertygad om att är man tjej och har med dyr fin kamera är man mer i blickfånget och är ett relativt enkelt byte att ge sig på jämfört med en man. Jag har studerat detta när jag går med kameran hur den drar till sig folks blickar. Detta händer inte i samma grad män, det har jag också studerat. Som jag sagt längre upp, tillfället gör tjuven. Jag är definitivt inte dumdristig, jag har mycket stor resvana och har bl a varit på resa ensam i Asien redan på 80-talet så jag vet vad som gäller.
Men…
Min frustration är att jag inte kan utöva min hobby när jag vill och var jag vill utan att behöva ha med mig sällskap. Jag skulle säkert kunna göra det 99 ggr av 100, men den där sista procenten avhåller mig från att göra det. #40 säger att han bl a kan åka till ett ställe som heter Röda sten här i göteborgs hamn, det skulle nog inte jag som tjej göra ensam en mörk kväll. Jag har däremot varit där med sällskap, vilket också kan kännas kusligt under Älvsborsgbron. För att inte tala om hur det är på andra sidan bron, på Hisingssidan om man tar sig ner till vattnet. Där är inte upplyst som på fastlandet.
Jag har väl en dragning till broar verkar det som, för i London skulle jag vilja foto runt brofästet på Tower Bridge, men har ingen aning hur folktomt där är på kvällen? Har bara varit där dagtid om man bortser från bussturer jag gjort där kvällstid, och då verkar där väldigt tomt. Tror jag får ge upp den där tanken iaf. #56 har ju erfarenhet, och jag vet att många har det sämre där än här.
Nu vet jag att många tänker; men herregud varför funderar hon ens på det? Och det kan man ju också fundera på..
När jag var i Malmö idag och hämtade ut min kamera tänkte jag att ta tillfället i akt att fota lite. Väldigt många korp-ögon som riktades mot kameran och min kameraväska. Detta var även mitt på ljusa dan. Vissa såg man bara var "nyfikna" men i vissas blickar fanns där något helt annat.
#57 Var och hur har du "studerat" detta? Jag är inte övertygad, och definitivt inte efter idag.
Medarbetare på foto
#58 Då har vi iaf samma erfarenhet att det kan finnas andra saker i dom där blickarna
Och VAR jag har varit? Hmm, vill du ha adresser
Det räcker att man går runt på stan med manligt sällskap som har liknande kamera på magen.

Jag vet inte vad man ska lägga i blickarna. Själv har jag under senare år varit lätt road av alla turistgrupper jag ser vallas på stan med sina kameror i högsta hugg - i de flesta fall inte några systemkameror, men även såna förekommer. De ser precis likadana ut de där turistgrupperna, vare sig de är japaner, amerikaner, kanadensare, europeer. Undantaget så klart fysionomi och klädsel. Men alla springer med en kamera i nypan eller hängandes och lyfter den emot i stort sett allting och knäpper.
Själv går jag nästan aldrig med en synlig kamera. Jag har en kompakt vid bältet, och jag tar fram den när jag ska ta en bild, och sedan stoppar jag ner den igen. Jag har knallat runt med systemkamera i yngre dagar, men jag tycker att en sån är alldeles för klumpig att släpa på och hantera, jämfört med den lilla kompakten som klarar i stort sett allt. Men jag kan tänka mig att gå ut också på kvällen, med systemkamera och stativ, om jag har en idé om en bild jag vill ta. Och jag räds inte mörker eller undanskymda platser.
Att jag inte slåpar med mig all den där utrustningen jämt beror på att det inte är bekvämt, och kanske också att jag inte vill associeras med de där turisterna. Jag går mina egna vägar och skulle aldrig låta mig vallas som boskap. Så tar jag inte heller bilder på "sevärdheter", eftersom jag inte finner dem intressanta att fotografera. Vill jag ha en bild på Bacardí-museet eller katedralen, så kan jag ju köpa ett vykort. Jag behöver inte heller bilder för att "bevisa" att jag har varit någonstans. Mina minnen bär jag ju med mig inombords, jag har inget behov av att ha en bild som visar mig på Machu Picchu, jag minns ju doften ändå. Att jag har varit i Havanna skulle jag nog helst vilja glömma, och följdriktigt har jag inte en enda bild därifrån. Värre skitland med struntdiktatur än Kuba får man leta efter. Inte är det särskilt säkert heller, men jag är inte rädd att använda dyr utrustning där.
Faktiskt, som passus, när vi gjorde en video i Santiago de Cuba blev vi bestulna på en mikrofon - på Kuba stjäls allt - så kunde vi via förhandlingar med lokala gäng få tillbaka den till en rimlig peng. Den kostar annars mer än de flesta föreställer sig att en simpel mikrofon kan kosta, cirka 25000 kronor. Det var slarv, någon hade lämnat den i bilen obevakad.
Och det är så de flesta av tillgreppsbrotten går till. När tillfället gör tjuven vill han inte bli ertappad, så ytterst få tillgrepp är rån. En bekant lämnade sin kamera i bilen på parkeringen utanför ett köpcenter i Frankrike, och när vi kom tilbaka var en ruta sönderslagen. Samma sak händer dagligen här i Sverige och i många andra länder. Men våldsbrotten i samband med tillgrepp är undantag, och de sker där man minst anar det. En bekant till mig blev halvt ihjälslagen i en av Havannas förorter för en cykels skull. De stal hans cykel och slog honom så illa att han kunde ha dött, lämnade honom sedan i diket. En skruttig cykel, inte en dyr kamera. Och det var på hans mammas gata.
Så en lagom portion försiktighet skadar inte, men man måste ha tur också. Men att man skulle kunna bedöma platsens relativa farlighet, det tror jag inte på. Om jag kan bli överfallen på en gata i Santiago de Cuba, skulle det lika gärna kunna vara utanför min egen dörr.