Vettigt pris på slavar?
Är det rimligt att ge 1000 kr för två kompletta Hama SF 30E slavblixtar? Jag har noll koll… 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men gissa om jag hajade till när jag läste rubriken på din tråd!

inte heller jag har något bra svar men hajade också till på grund av rubriken. Dock kopplade jag den till datorbygge host harkel datornerd som jag (egentligen inte) är 
/Désirée

Oj. Sorry! Borde kanske specat mer i rubriken! 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Nädå, humor är tillåtet! 
#3 Ingen fara! Vi kan väl ha lite roligt i alla fall! 
Hoppas att du får något bra svar från någon kunnig inne här!
/Désirée
Tack!

Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Ja frågan är ju så klart hur kompletta de är. Den kostade på sin tid mer, men det man ska jämföra med är så klart blixtar i liknande storlek av annat märke.
Dörr 2 st 150 Ws kostar ungefär 3000, och då följer det med två stativ och softboxar. Om man måste köpa grejer till så blir inte tusenlappen så billigt längre. Däremot om det följer med åtminstone stativ, så är ju priset hyggligt.
Så det hänger lite på vad för grejer som ingår.
Tack för ditt svar!
De ska vara helt kompletta med stativ och allt annat och i bra skick. Skulle tydligen ha kostat 10 000 kr nya (fast det behöver ju inte säga så mycket…)
Vet du om de är ok annars? Jag är ju nybörjare inom fotograferandet… Tänkte bygga en liten hobbyministudio i källaren och där är ju externt ljus ett måste. 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Blixtarna kostade på sin tid 1350 styck utan tillbehör, men som sagt, det man ska jämföra med är inte deras nypris utan vad man idag får liknande grejer för. Alla blixtar är "ok", men elektriska saker kan gå sönder, och när man köper begagnat har man ingen garanti. Jag tvivlar på att grejerna skulle ha kostat så mycket som tiotusen, men om det är väldigt mycket tillbehör till så kan det ju stämma. Du kan själv se vad softboxar och stativ kostar separat, liknande system såldes för några år sedan i prisläge upp till ungefär femtusen. Men som sagt, idag kostar något starkare blixtar tretusen, och nästan dubbelt så starka en femhundring till.
Så om stativ och softboxar följer med så är priset bra.
Inga av de här billiga blixtpaketen har proportionellt inställningsljus, så om man vill ha olika styrka på de båda, får man endera ha en svagare lampa i den som är nerställd, eller helt enkelt placera längre bort eller lägga på mer diffuseringsmaterial framför. Jag har jobbat med blixtar som inte kunde ställas ner i styrka, och det var ganska enkelt att variera ljusstyrkan genom att hänga vitt tyg framför. Det går att sätta i vanliga lampor i de här. Ett vettigt alternativ är lågenergilampor, så blir det inte så varmt. Och som sagt, styrkan varierar man helst på annat sätt då.
OK! Jättestort tack för ditt svar!
Tyckte det lät lite mycket med 10 papp! Men jag tror jag kör på dem ändå. Frågan är ju precis som du säger vad man får för en tusenlapp annars… Och nu kan jag testa dem och lära mig mer och se om jag behöver något annat framöver! 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer!