ISO och grynighet...?
Hej!
Jag har fotat en del för att jag tycker det är kreativt och kul. Får inte plats med så många bilder här på iFokus men några har jag lagt upp, men de är tagna med min gamla Sony T3.
Förra våren köpte jag mig en Sony H50, gillar den skarpt och är så otroligt glad över zoomen och de manuella funktionerna!
Har de senaste dagarna fotat en del fåglar, mitt mål är att få bilder på fåglar i rörelse och har prövar att leka med slutartiden då det går att göra en hel del manuelt med H50. Men för att kompensera ljusinsläpppet så får jag ju öka ISO = grynig bild…
Nu är det så att jag kikat en del på andras fågelbilder (på Flickr) och sett att de har en fantastisk skärpa med en ISO på 400 (!) ibland mer, och en slutartid på runt 1/4000! Skulle jag ha de inställningarna på min kamera skulle det bara bli en mörk och grynig bild!
Då är det givetvis systemkameror de fotat med, jag förstår inte hur det kan bli så stor skillnad?
Jag är ju naturligtvis sugen på att skaffa en systemkamera (ev sony A450 när den kommer ut) eftersom jag känner mig väldigt begränsad av att ha autofokus i alla lägen.Men jag gissar att bildkvalitén blir bättre också.
Vilka tekniska specifikationer ska jag titta efter i en ny kamera när det gäller mina funderingar här?

Monica

Det är inte mycket i de tekniska specifikationerna att fundera över för det som du söker, utan det är en grundläggande skillnad mellan systemkameror och de mindre kompaktkamerorna eller långzoomkamerorna. Skillnaden ligger främst i en mycket större sensor, som ger mindre brus och som har möjlighet att ge bättre skärpa om övriga förutsättningar stämmer.
Men det är inte billigt, och det har en hög inlärningströskel. När du ska ta fåglar, så är dom ju ganska små, och alltså i regel långt bort om man inte har en mycket lång brännvidd. Ett bra objektiv med lång brännvidd följer inte med en systemkamera, utan det är något man köper till om man har intresse av att ta såna bilder, och det kan kosta ganska mycket.
En skillnad till med systemkameran är att den är mycket snabbare i avtrycket, och det kan vara avgörande när man tar sånt som rör sig, till exempel fåglar i flykten. Men att fånga en flygande fågel med ett långt tele är inte lätt, och där ligger en del av den höga inlärningströskeln. Det kan vara kul att lära sig, och om man har ett brinnande intresse så kan man utveckla det mycket, men man måste vara klar över att det är många grodor att pussa innan man hittar en prins. De som tar fina bilder av flygande fåglar har i många fall lyckats mindre bra med många tusen bilder.
Så om din budget håller, skaffa gärna en systemkamera, den är ett bättre verktyg för att få skarpa bilder av fåglar. Det kan funka bra med alla som finns i marknaden, men det du kanske ska titta på är hur mycket ett bra tele kan kosta och om det finns. Säg att du behöver åtminstone 300 mm tele, och gärna med hög ljusstyrka, helst 2,8. Det kostar…

Det är först och främst inte kameran du skall titta på, utan optiken.
Den största skillnaen mellan en systemkamera och en kompakt är sensorstorleken. Ju större sensorn är, desto större är pixlarna och brusar inte så lätt vid dåligt ljus.
Jag känner många duktiga fågelfotografer, med en inte allt för dyr systemkamera, men optiken håller god klass. Många duktiga fågelfotografer har ett objektiv som kostar som en ny bil.
I denna tråd använder jag en Nikon D2x, som inte är den bästa kameran brusmässigt. Optiken jag använder är av ganska hög klass och kostar tyvärr en del.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Sensor storleken på kompakt kamerorna och system kamerorna går inte att jämföra, de i system kamrorna är större och kan ta in mer ljus per pixel därav de bättre vid högre ISO.
Man får kolla på kamera tester hur olika kameror hanterar det man ser inte specifikt i specen på kamerna hur detta hanteras. Utvecklingen går fort och trots mer mega pixel så blir kameror bättre även vid högre ISO.
Kul om lite fler skaffar Sony så man inte är helt ensam. Har min gamla Sony a100 den är inte super bra på brus men det spelar inte så stor roll alla kamror har sina brister som man måste ta hänsyn till, har till räckligt får att ge bra bilder och kunna utvecklas som fotograf.
Edit: tyckte jag var rätt snabb på att svara men det var man inte två snabbare tangentbords jockeys.
/Mattias
Sony H50 är en långzoomkamera, ska jag vara ärlig så tar inte en långzoom lika bra kvalitetsmässiga bilder som en systemkamera. Men det betyder inte att man inte kan få bra bilder, för det kan man oavsett vilken kamera man använder.
Det du säger om ISO brukar vara rätt typiskt för en långzoom - de ger gryniga bilder redan vid relativt låg ISO.
För att få in så mycket ljus som möjligt behöver man hålla bländaren på så lågt tal som möjligt, i detta fallet på runt 4.5 då man zoomar fullt. På så sätt kan man ställa in slutartiden därefter, att tänka på då man vill dra ner slutartiden är att fotografera under dygnets ljusaste timmar, vilket är ungefär mitt på dagen 
Jag tror att du kan klara dig med en långzoom, om det är fåglar du vill fotografera. Så länge du lär dig vad din kamera kan prestera och hur du ska använda inställningarna i rätt kombination klarar din kamera av det mesta.

Jag tror inte att det behövs en objektiv som kostar omkring SEK 85000 för att ta bra bilder. Det finns andra som är bra och kostar mycket mindre.
Vänliga hälsningar Stephan
Får ge en resension på Tamron 200-400 som kanske ligger och väntar idag hemma.
Samt även en Samyang 8mm resension som jag är skyldig någon….
/Mattias

Jag kanske skrämdes lite där med prislappen, och det finns billigare, till exempel det här, men själva grunden är ändå att du inte får med fågellinsen när du köper en systemkamera, utan att du får lov att köpa den till, och att den kan kosta bra mycket mer än en kamera. När det gäller optik handlar det ganska mycket om vad man betalar. Det finns mycket billigare, men då har man lägre ljusstyrka, så att man måste använda högre ISO eller längre tid och därigenom får svårare med skärpan. De flesta objektiven ger inte heller sitt bästa vid full öppning utan först när man har bländat ner lite. En 300 mm 4,5 kanske inte ger bra skärpa förrän nerbländat till 8, medan en 300 mm 2,8 kanske ger ännu bättre skärpa redan vid bländare 4, och då kan man använda två steg lägre ISO eller kortare slutartid.
Och när man väljer ett lite mer udda märke är risken stor att man har mindre att välja på, så tillgången kan vara ett av skälen till att välja bland de allra vanligaste. Men det är bra att ha klart för sig från början vad man kan få, vad man kanske missar, och vad det kan kosta, så att man kan göra sina val utifrån de prioriteringar man har. Kanske som ssofia antyder, kan du välja att behålla din långzoom och anpassa ditt fotograferande till svagheterna den har och veta att det är vad du har att jobba med.

Oj, så många, informativa och snabba svar!! Tack!! 
Nu förstår jag betydligt mer också!