Canon EOS 50D eller Nikon D2x ?
Kollade nyss på tradera igen och hittade en Canon EOS 50D, men jag vet ju inte så mkt om Canon så jag undrar om det är en kamera som är bra? Alltså, om det är någon kamera man skulle kunna satsa på? Hittade också en Nikon D2x, det blir ju samma fråga med den..

Jag kan bara svara för D2x, då en sådan finns i fotoväskan som andrakamera.
D2x är ett proffshus, som har ett par år på nacken. Vad det gäller alla proffshus, oavsett fabrikat, gäller det att forska så mycket som möjligt om dess tidigare liv. Ta reda på hur många exponeringar den gått och titta på allmänskicket. Det brukar vara bättre att få tag i ett privatägt exemplar, än en som gått yrkesmässigt.
Tänk också på att Nikons proffshus inte har inbyggd blixt, för att få plats med en större sökare.
Byggkvalité och ergonomi är i absolut toppklass, så här finns inte mycket att orda om. Däremot går brusegenskaperna inte att jämföra med D3-serien. Är man medveten om detta och är försiktig med höga iso, är det en kamera i toppklass. Med tanke på prissättningen <10000kr i normalfallet som begagnad, är risken överhängande att få "fyndstämpel".
Här några bilder med D2x, som jag tog härom dagen.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Oj, det där visste jag verkligen inte, haha!
Jo, det står att budet är på 6000 kr, så jag ska försöka göra upp med mamma sedan!
Jag har ju en SB-400 blixt och den är perfekt enligt mig, alltså då om jag skulle behöva en när jag skulle fotografera..
Fina bilder, nu blir jag ju verkligen sugen på att köpa den!! 
Det står att den har tagit 33000 exponeringar!

D2x skall klara ca 200000 exponeringar innan slutarbyte, så det finns några bilder kvar att ta. 
Sajtvärd för Foto
Okej, men jag vet inte hur man räknar ut sådant, men hur många bilder ca blire som jag kan fota om jag köper den?

Du kan ta ca 170000 bilder innan man byter slutare. Det är långt över vad en ny konsumentakamera klarar. Ett slutarbyte kostar några tusenlappar. Tar du 100 bilder om dagen, året om, varar kameran 4,5 år.
Sajtvärd för Foto
Oj!! Det räcker perfekt för mig tycker jag. Tack så mycker för infon :)

Hej schnecke. Det är ju inte första gången du frågar om en ny kamera, och jag har givit dig ett ganska utförligt svar en gång här.
Nyss uttryckte du också att du upplever det som att nybörjare är utfrusna, då du inte hade fått kritik på ett antal bilder som du har lagt upp. Det är inte så att en del av oss som är lite äldre medvetet eller omedvetet "fryser ut" nybörjare, utan det hänger mer ihop med att de som tittar i trådarna inte väljer att svara av ett eller annat skäl. Mitt eget val att inte ge kritik i dina nybörjartrådar är att jag känner att jag inte kan hjälpa dig mycket, för att jag har en tendens att lägga det på fel nivå.
Och där är kanske en del av problemet som du upplever med forumet. När man lägger in bilder för "kritik", vare sig det är nybörjare, medel eller hård, så kanske det också är så att kritiken förväntas vara av sån karaktär.
Vad har nu det här att göra med kamerorna (EOS 550D och Nikon D2x)?
När jag tittar på din aktivitet här, dina bilder och frågorna som du ställer, så ser jag att du har en lång väg att gå för att utvecklas i ditt fotograferande. Det gäller i hög grad tekniken, men också den mer konstnärliga sidan av att skapa bilder. Du har som jag ser det inget att vinna på att skaffa en nyare kamera, mer "avancerad", som man kanske tror när man tittar på priset. Kameran du har fyller alla anspråk på en bra kamera. Det enda som en dyrare kamera kan ge dig är mer frustration, eftersom bilderna ändå inte blir bättre av att man köper en ny kamera.
Ken Rockwell har beskrivit det ganska bra, men med väldigt många ord, och på engelska, som kanske gör det svårare att ta till sig. Men om du har tålamod och klarar engelskan så kan du säkert ta till dig en del av det som står i de här två sidorna: How to Make Great Photographs, och Your Camera Doesn't Matter. Det finns mycket mer att hämta på Kens sidor, men just de här två är de som mest berör din önskan om nya prylar.
Det är inte kameran som avgör om bilderna blir bra. Kameran tar inga bilder, det är fotografen som tar bilderna, och kamerans uppgift är bara att så smidigt som möjligt hålla sig ur vägen för den skapande processen. Alla kameror ger skarpa och välexponerade bilder när man har lärt sig hur man ska göra. Det som är viktigt är att lära sig att se.
Och specifika frågor om kameramodeller kan du aldrig förvänta dig ett bra svar på, om du inte själv har nått en kunskapsnivå där du förstår skillnaden mellan dem på ett djupare plan som har mer med bildskapandet att göra. Det här är ett forum som befolkas av nybörjare och av mer erfarna personer, och vi som har lite mer erfarenhet vet för det mesta inte mycket om det allra nyaste som har kommit ut. Men när man har kommit en bra bit längre så ställer man inte en så enkel fråga som Canon XYZ mot Nikon ÅÄÖ. Då är det snarare så att man söker någon som har erfarenhet av just den modell som man är intresserad av och ställer specifika frågor om sånt som man tror att man skulle kunna ha nytta av, men som man finner knepigt med den kamera man för tillfället har.
Jag tycker inte att du har visat att din erfarenhet räcker för att du ska kunna ha glädje och nytta av att uppgradera din utrustning till någonting dyrare. Det är bättre att du jobbar vidare med det du har och lär dig grundligt, så att du har ett underlag för ett eventuellt framtida beslut att skaffa något annat. Kamerorna du frågar om är säkert bra, troligen minst lika bra som den du har, men det har inte ett skvatt att göra med bilderna du kommer att ta.
Kameran du har är ett ypperligt instrument för seriös fotografering. Det du saknar kan du lära dig lika lätt med den, utan att meningslöst slänga ut pengar på någonting annat bara för att det är nyare eller har fler megapixlar, eller för att någon på ett nätforum säger att den är "bättre".
okej..

Och schnecke, ta inte det här som att jag bara slaktar din fråga, och som att vi ändå fryser ut dig när du kommer med bilder. Plåta i stället mer, läs mer om hur man sätter ljus, om hur man komponerar bilder och annat som har med själva bilden att göra. Och framför allt, ta massor av bilder. Försök föreställa dig när du tar en bild hur resultatet ska bli, och om det inte lyckas första gången, gör om tills du får fram den bild du vill ha. Vi har alla varit nybörjare, och det är ofta en väldigt lång process att nå dit man vill med bildskapandet. Man kanske inte ser bristerna i början, men det är ändå bra att ta många bilder, och att titta mycket på andra bilder, inte bara fotografier. Också gamla målningar kan ge mycket inspiration och ge lösningar på tekniska problem.
Och kanske du inte får så bra svar när du lägger bilder för kritik. Lägg hellre bilder i trådar utan kritik och ställ specifika frågor, kanske frågor om tekniken eller om komposition; även om du väljer kritiktråd är det bra om du utvecklar det du funderar över, och skriver dina funderingar, så att man har någonting att bygga ett konstruktivt samtal kring.
okej. ska göra det..