The Rembrandt Triangle
Jag lekte lite med lampor och försökte få ihop en belysning enligt det som visas i Olympus fotoskola om trepunktsbelysning för porträtt. Rembrandt-triangeln var ett begrepp som jag hade hört förut, men inte fattat riktigt vad det var. Det handlar om att huvudljuset ska belysa en liten bit under ögat på skuggsidan, "triangeln" är alltså ljus som släpps fram över näsryggen när man har standarduppställningen med huvudljuset i ungefär 45° vinkel från sidan och uppifrån.
Olympus lektioner är faktiskt ganska bra, det finns mycket att hämta för den som vill lära sig om hur man kan ta bilder.

Det här var intressant. Synd det är så sent. Jag får hålla mig till i morgom bitti och läsa igenom länkarna.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Jag brukar använda Rembrandtbelysningen, just för porträtt, gillar den mycket. Är också mycket förtjust i "butterfly" eller Paramount belysningen när man får en liten nässkugga i form av en "fjäril" ( under näsan ) . Den kommer från ett huvudljus uppifrån som är lite starkare är ett andra ljus nedifrån, kallas även Clamshell. Den brukar jag ha som grund på mina "hollywood"-porträtt.
Olympus lektionerna såg bra ut. Bra tips.