Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1703 ggr
Ulla
0

Drama på isen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute och åkte skridsko i skärgården när jag fick se det här rådjuret. Ett drama hade utspelat sig på isen. Jag kunde inte låta bli att tänka på Disneys film om det lilla rådjuret Bambi. Så här illa kunde det ha gått också för Bambi.  Naturen kan vara grym ibland.

Ta gärna bort mitt inlägg om ni tycker att bilden är stötande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Geronim0
0

Bilden är inte alls stötande.

Sorglig kanske men sådan är naturen. Väl dokumenterat det behövs även bilder från den råa verkligheten.
jag läste någonstans att denna vinter dör ca. 1000 rådjur per dygn pga. sårigheter att hitta mat och kylan.

Martin
0

En bra dokumentärbild. Som GeronimO säger så är denna vinter hård mot många djur och fåglar. Inte minst rådjuren. Det är dessutom lite halvparadoxalt nu, när våren är nära, som de flesta stryker med.

Denna vintern har tydligen skördat väldigt många rävar också, framförallt på järnvägar. Djuren är av naturen "lata" och tar gärna öppna spår såsom vägar och järnvägar när de skall fram, och det kan kosta livet.

mvh Martin

Martin
0

På Svensknatur.Ifokus.se finns en tråd om den lilla Bockkillingen. En ung rådjurskille som inte fixade vintern, trots stödmatning.

Fast den enas död, den andras bröd. Rovfåglar (bilder på duvhök i tråden) får maten serverad och därmed också en större chans att de klarar sig.

mvh Martin

Ulla
0

Ja, så är det väl i naturen. Men man tycker så synd om de djur som inte klarar sig.

Jättefina bilder på duvhöken där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

MonisN
0

Ohh, vad tråkigt att se ditt rådjur, man lider och önskar man kunde gjort något för att hjälpa den. Naturen är grym ibland. Utanför mitt hus springer ofta rådjur, och nyligen var det en grupp på 5 st varav en var skadad. Såg ut som höger bakben var brutet. De andra fyra väntade och höll vakt när den skadade försökte linka sig fram.

Bilden är inte den bästa, men visar att benet inte hänger med.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

Två av de fyra som höll vakt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.