Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 903 ggr
[Woozy]
0

Wilda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Här är en bild på en av kattungarna.

Bilden är tagen med en Olympus E-510 och originalkitet 14-42 och originalblixten. (billiga grejer, men de duger gott åt mig).

Vad hade kunnat göras bättre på denna bild?

MVH

Woozy

Geronim0
0

Ett direkt svar på din fråga vad som kunde göras bättre.
bakgrunden, den är rörig med alla blommorna i fönstret. Du hade med fördel kunnat gå närmare katten.

Vad du lyckats med är skärpan. Fantastisk, krispig skärpa precis där den skall vara, på ögonen.

Du är helt klart på rätt väg!

[Woozy]
0

Hej

Egentligen så var det inte meningen att jag skulle fota katten på soffkanten, men jag blev tagen av hur pass gullig den är så jag rusa efter kameran.Glad

Jag vet inte riktigt vad du menar med krispighet på ögonen, men jag antar det är nåt positivt.. Tungan ute

MVH

Woozy

Geronim0
0

Ja det är positivt. ögonen är riktigt skarpa, nästan så man skär sig på skärpan.

[Woozy]
0

Glad

THX

MVH

Woozy

Ps. nästa gång så ska jag planera bilden och inte ha en djungel i bakgrunden. Flört

Spectabile
0

En söt kissemiss:) Jag tror att den skulle bli bättre om du beskär den, främst i underkanten så att det bara är en liten bit kvar till framtassarna. Du skulle eventuellt kunna klona bort den där ljusa grejen till vä i bild, den jämte soffan. Du kan ju alltid testa med att beskära på olika sätt, men inte på originalet.

DesK
0

Woozy bilden har mycket god skärpa just på katten. Eftersom också jag har djur förstår jag problemet med att få till bra bilder på de samma. Våra kära husdjur är ju ofta lite svåra att dirigera i rätt riktning för optimal fotovinkel. Det är tillfället som styr! En möjlighet är att sudda ut bakgrunden eller ta bort den helt. Detta kräver dock en hel del arbete i något avancerat fotoredigeringsprogram.

/Désirée

[Woozy]
0

Hej

Jag tror du menar jag ska klona bort glödlampan.

Jag har ju givetvis originalbilden kvar. Kan se om jag kan labba lite med den och beskära lite annorlunda då.

Tack för alla tipsen #1 och #5,

MVH

Woozy