Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1151 ggr
Assars
0

Takko vilar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter hårda tag i skogen vilar Takko med insmugglad kotte på sin pläd i min säng, 120 cm bred. En märklig sak, om det ligger ett 20-tal kottar och jag tänker sparka iväg en viss kotte av dessa, så tar Takko den innan jag hinner sparka iväg den. Tankeläsning?

profca
0

Vilket lugn han utstrålar den lille. Vissa säger att hundar har viss förmåga till att "läsa" folk som står dem nära, och att de ser tankarna i bildform. Har ingen aning om det stämmer men det kan ju vara så

pellepiano
0

Fina bilder på din hund.

De ser dock överskärpta ut, det blir halos vid kontrastrika  områden ( typ sängstolpen )

Assars
0

Tack för kommentarenGlad

Tack för kommentarenGlad
Det där med överskärpning och halos, ja det kan man tro, kolla sängkanten ovanför Takkos huvud, hur mycket halos hittar du där. Jag tror snarare att det beror på ljusförhållandet. En enda stor ljuskälla till i form av ett stort fönster till vänster om säng/Takko.
Det som ligger i skugga har inte halos.

//Assar

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du se hur jag menar med ett exempel, där jag överskärpt den högra den högra bilden och använt en för stor radius. Här ser man också att inte alla områden med kontrast påverkas.

Assars
0

#4 Den där effekten kan du även få med vissa kameror, som är dåliga på just JPEG.

//Assar

pellepiano
0

Jag trodde bilden var inskannad.

Jag försökte bara ge en av förklaringarna till att bilder kan få halos, tex vid inskanning.

Assars
0

Nej denna bild är inte inskannad. Org.bilden har jag slarvat bort, och jag har själv förstört den här bilden.
Den är tagen med en gammal Panasonic som jag inte längre har kvar.

//Assar