Det där med omvänt objektiv..
Jag har på sistonde varit nyfiken på detta med att vända sitt objektiv, så det funkar bättre till macro. Hur gör man detta? Har provat att bara vända på det, men det blir bara suddigt och det enda man kan se är svart eller vitt beroende på hur ljust det är. Har en Olympus E-410 med 14-42 och 40-150 objektiv. Det låter lite för enkelt att bara vända på det, eller är det något man ska göra? Jag vet att det krävs en reserv eller mellanring för att den ska hålla i, men att man kan hålla själv men det går inte lika bra.. Kan någon beskriva lite tydligare om hur man gör? Älskar nämligen macro och vill kunna fota bättre, fast har inte råd med macroobjektiv än.
Jag har också en olympus med de objektiven,
har också provat på att 'vända' på objektiven, men eftersom de inte går att ställ in manuell fokus på obejtiven mer än då de sitter på huset går det inte att fokusera på grund av det..
Enda sättet är mellanringar, men de är så dyra =/
Det är inte säkert att det går med alla objektiv att bara vända, men prova att ställa in det på kort brännvidd (14 mm) och kryp nära inpå det du ska fotografera, ungefär fem centimeter ifrån objektivet. Skärpedjupet är mycket kort, kanske en millimeter eller så, och därför är det svårt att få skarpt, eftersom du måste flytta antingen hela paketet kamera och objektiv eller själva motivet för att ställa skärpan.
Om du ställer in lite längre brännvidd så kan du ta på något längre avstånd och förstoringsgraden blir mindre. Om du ställer för lång brännvidd kommer du inte att hitta skärpa någonstans. Längre brännvidd ger lite större skärpedjup vid makro.

Tack! Ska försöka med dina tips Cocuyo..
Ja, mellanringar är dyra, det är mycket som är dyrt helt i onödan egentligen..
Haha provade nu med det som #2 skrev, och det fungerade :)
Det finns ju iaf ett billigt (kostar iaf under 2000kr) "macro"objektiv till olympus (35mm 3.5), men jag har inte testat den så jag kan inte säga hur användarvänligt det är.. närgräns osv.
Annars har jag själv testat vända på ett gammalt objektiv (50mm 1.8) på min E510. Blev väldigt nära motivet då..
Bilder på en krona (ingen beskärning)
och samma bilder fast redigerade
Jag har en reserveringring och vänder på mitt objektiv. Det funkar väldigt bra tycker jag. Visserligen kan man bara få skärpa på visst avstånd och man måste flytta kameran fram och tillbaka för att fokusera, men det är absolut värt pengarna tycker jag :)
Beställde nyss en reverseringsring till min Olympus. Ska bli intressant när den kommer.
Jag vill också jättegärna fota med omvänt objektiv, men jag förstår inte, vid linsen finns det ju inga gängor som man kan sätta fast i huset med..? Om man inte vill köpa reverseringsring, alltså.
Man kan hålla i optiken bara om man vill men det är lite klurigare.
min ring kostade med frakt 234kr men det var till Åland från sverige så inte är det så dyrt
Okej, jag tror jag satsar på en ring, verkar iaf värt det ;)
Ops jag ljög visst förut.. #5 …det var nog det lilla kitobjektivet jag använde.. inte det gamla 50mm ;-)
Jag har 35 mm makroobjetivet. Det är mycket objektiv för pengarna. Det är knivskarp och tillsammans med Olympus live view är det lätt att ställa in skärpan, men detta är inte ett objektiv att fota kryp som rör sig med då du i princip måste peta på krypet med objektivet.
mvh/gurin
Och förresten, hur sjutton fotar man när man håller objektivet i handen? xD Objektivet måste ju sitta PÅ huset, annars funkar det ju inte att fota överhuvudtaget.
#14 ICKE det är bara att ställa in kameran i manuellt läge och plåta på som aldrig förr 
#15 Men gud, så det är bara att hålla objektivet någon millimeter från öppningen typ? =D

#17 man kan luta objektivet mot kamerahuset, så det sitter på hålet.. :) har jag hört iallafall. Tack för tipsen allihoppa! :)
fungerar detta med nikon D40 och kitobjektivet 18-55mm???
jag har försökt med min nu.. men det går inte. blir bara svart eller vitt :/ vad ska jag göra för att det ska fungera?
Prova att ställa in objektivet på 18 mm och håll det omvänt mot kamerahuset. Så för du till exempel ett finger framför objektivet ungefär fem centimeter bort från objektivets bakände. Någonstans där bör du hitta skärpan, och det blir ganska kraftig förstoring, du får röra fingret väldigt långsamt för att hitta skärpan på ditt fingeravtryck, och du behöver rätt så starkt ljus från sidan.
När du har hittat var skärpan ligger blir det lättare att hitta den om du ska plåta småkryp eller små saker.
tack för tipset! det ska jag testa…
jag gick in på fotosidan och hittade dethär:
Omvändningsring
Med en s.k. omvändingsring man kan montera ett objektiv bakvänt. Resultatet motsvarar en mellanring. Objektivets fokuseringsring är satt ur spel och man kan endast fokusera genom att flytta hela kameran/objektivet. Omvändningsringen (som är billig) är speciellt intressant för vidvinklar och ger då väldigt hög avbildningsskala. All automatik förloras dock och man måste blända ner objektivet manuellt. Det går bra med Nikon, Pentax, Konica, Contax/Yashica och manuella Minolta. Med Canon FD och Olympus måste man använda en speciell (billig) adapter. Canon EOS och Minolta AF kräver specialadapter (dyr).
vad är det för adapter? vad jag har fattat ifrån det ni skrivit innan så trodde jag inte att det behövdes.. (använder canon 450D)
Den där texten gjordes någon gång på stenåldern när man stoppade en kassett med film i kameran. Några av dem gick inte att trycka av om det inte satt ett objektiv i kamerahuset. Adaptern gjorde att man kunde använda slutarautomatiken. Det finns nog varken några sådana adaptrar eller kameror att få tag på nu.
#23 borde vart lite mer uppmärksam :) tack.

Jag har en Pentax k100d Super + ett 18-55 kitobjektivet alltså.
Kan jag vända mitt objektiv eller? Jag har försökt fatta men det är så krångligt 
Jag har en Olympus E-410. Någon som kan förklara för mig hur man ställer in brännvidden? :)

#28 Undrar jag också. :)
Du skruvar på zoomringen på objektivet. Detta förutsatt att du har ett zoomobjektiv. Det har alltså inte med huset att göra.
Har du köpt E410an med ett fast objektiv, till exempel ZD 25/2.8 så kan du inte ställa in brännvidden. Den är fast på 25 mm.
mvh/gurin
Va häftigt… det där måste jag testa :)
Jag har inte fast objektiv, mitt ena har 14mm som minst.
Testade igår, men får ingenting, bara färger.
#32 när du vänder på objektivet så måste du vra nära motivet och ställa in skärpan genom att flytta kameran fram och tillbaka, det är väldigt små marginaler för att få skärpan rätt.
är de någon som vet om det finns reverseringsring till nikon kameror? isåfall var de finns att få tag i.
Kaffebrus.com köpte jag min på. Tror det finns till nikon där med.
inställingsräls (så att focuseringen kan ske i små små steg), stativ och ringblixt, men även bilig bälg kopplas med anpassningringar till kameran gör att macromöjligheterna ökas.
Längre bränvidd ökar avståndet till motivet så att man får plats med ljuset oxså. Exponeringen blir manuell, men är spegeln uppfälld och självutlösaren brukas brukar långa exponeringar med liten bländare bli bäst….
Antikviteterna är löjligt billiga nu.