Fotografera mat
Vi har idag etablerat samarbete med Matbröd och Matlust, där vår Medarbetare DesK är värd.
Att fotografera mat är inte så lätt som man tror och därför har en ny forumgrupp som heter Fotografera mat skapats. I gruppen diskuterar vi tekniker och publicerar bilder som ej är avsedda för kritik.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag kan intyga att fota mat och bröd är svårt. Ofta har man ju inte den utrustning som tidningsfotografer har. Vad dom nu har
Matbilder blir ju ofta till precis innan man ska äta så så mycket tid har man inte heller på sig. Vem vill äta kall mat? Otaliga är dom middagar då övriga familjen snällt väntat och hört: bara en bild till! Det bästa tycker jag är om man kan ta bilden när det fortfarande är dagsljus så man slipper använda blixt. För brödbilder gäller samma sak. Lysrör är min totala fiende, men ofta är mina surdagsbröd inte färdiga förrän det är mörkt och bilderna blir därefter. Att den ljusa årstiden är påväg är skönt på många sätt!

Jag kände en matfotograf på den tiden då jag jobbade i fotoaffären. De höll till i Högalid och tog många bilder för Vi-tidningen. Jag fick höra en del berättelser som inte alltid var aptitliga; det fanns diverse knep för att få bilderna att se fräscha ut. Jag utgår ifrån att man inte ska förstöra maten när man fotograferar den, och då kanske det är svårare. Men mat är inte alltid fotogenisk.
För övrigt tycker jag att du har visat fina bilder på bröd Mona.
Och jag puffar för Kerstin Bernhard igen, hennes brödbok finns kanske på bibblan. Ser att Stockholms Stadsbibliotek bara har ett exemplar.

#2. Jo tack, jag har läst lite om matfotografernas knep och trix.
Ibland rena fosterfördrivningsmedlet dom blandar till. Men bilderna blir bra.
Jag tror Mona använder fogskum för att blåsa upp sina bröd hon fotograferar! 
Mina bilder är hemmasnickrade utan hokus pokus, och några äckliga "fosterförvridningsmedel" eller fogskum använder jag inte!! Här är det äkta vara som gäller. Mjöl och vatten kan bli fantastiska saker! Hur som helst är det roligt om man någon gång lyckas få det att se aptitligt ut. Misslyckandena är nog dessto fler.
En annan sak att tänka på är vitbalansen. Den är väldigt viktig när man fotar ätbara ting, speciellt bröd. En vit eller beige deg är svårt att få till så den ser naturlig ut. Även skärpan på en deg är svår. Enklast är nog att ställa in den manuellt.

Jag bara skojade med dig Mona, försökte ge igen lite för alla gliringar angående en viss vurpa jag lyckades med. 
Vet jag väl
Fogskum kanske inte är så dumt om dom spricker

Fogskum är en fantastisk uppfinning om man skall isolera tex. kring fönster och dörrar. kanske inte till bröd dock.
Fogskum, är det sånt där man äter om man har nåt klädesplagg som har blivit för smått? 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Fogskum är något hin håle uppfunnit. När men använder det fins det överallt dä det inte skall.
Däremot är fogskum kalas att fylla stativben med. Det ökar vridstyvheten. Jag har använt det med framgång till teleskopstativ och får en mycket stabilare bild vid astronomiska studier.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Dom oaptitliga grejerna var väl egentligen inte så farliga eller helt främmande när det gäller mat. Man talade om att "lackera" maten, och det man använde var en slags gelé som används i konditorivaror och som ger fin yta som håller sig länge, så att man har gott om tid att jobba. Sötsliskigt så det förslår.
Jag tänker att jag kan puffa här också för Olympus Fotoskola som bland mycket annat har en sektion om mat.