Nytt om vår facebook-grupp
Många medlemmar har gått med i foto i fokus på Facebook.
När detta skrivs är vi 75 medlemmar och jag hoppas vi blir fler.
Jag ser gärna att ni skriver och postar bilder i gruppen, då det är en reklampelare för sajten foto i fokus. Tänk på att det är Facebooks regler som gäller.
Moderatorer i gruppen är MartinO, Geronim0 och DesK.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tänk bara på att de bilder ni postar där har Facebook en ganska förmånlig publiceringsrätt för. Nu tror jag inte det är något man behöver vara rädd för, och jag tror ändå att man som fotograf kan tjäna mer på PR osv genom att publicera bilder där än man riskerar att bli snuvad på konfekten. Men man skall veta om det.
mvh Martin
#1 Du tog orden ur mun på mig.
Det är alltid en avvägningsfråga hur och var man vill publicera sina bilder. Hur vi än vrider och vänder på det, så kan det bli fel i värsta fall. Å andra sidan om man vill visa sina alster och eller sälja sina alster så måste man ju göra reklam för dem. Facebook kan då funka bra eftersom det är ett så pass stort nätverk.
Att använda Facebook som reklampelare för våra sajter är ett bra sätt att marknadsföra dem. Sunt förnuft gäller där som överallt annars. För övrigt instämmer jag med #1 
/Désirée
Om jag har förstått det hela rätt så har FB rätt att använda bilder utan fotografens tillstånd.
Rätta mig om jag har fel.
#4 Ja fast nej. I och med att man accepterat medlemsavtalet på Facebook så har man också gett dem rätt att icke-exklusivt använda bilderna.
Det är väl mest troligt att det är en skrivning som är gjord för att de inte skall bli stämda, de ligger ju i USA som är stämningarnas land. Skrivningen är troligen gjord för att inte bli stämd för att man lagrar alster som någon sedan hävdar upphovsrätt på (för avtalet säger att medlemmen tar ansvar för att ha upphovsrätt på allt de lägger ut osv).
Det som kanske mest sticker i ögonen är en klausul som jag inte kommer på hur den är skriven ordagrant, men som ger FB rätt att använda bilderna på sajter de samarbeter med utan att behöva fråga.
Å andra sidan så kan ju bilder som läggs ut t.ex. här ändå kopieras ner av folk som vill det och användas på ställen utan att vi vet om det - så den dagen man väljer att publicera något på internet måste man vara medveten om att någon annan kan ta bilderna.
mvh Martin
Jo, men om någon kopierar kan man ju kräva ersättning eller stämma om man hittar bilden på andra sajter. Om FB lägger upp bilden hos t ex någon samarbetspartner har dom ju redan friskrivit sig i sina regler som man måste acceptera om man skaffar konto. Jag tror iaf att det är så. Jag har ärligt talat inte läst igenom avtalet (hur många gör det när man skaffar konto här och där), men har läst OM det på flera ställen, så jag kan ju ha fel.
Jag tycker man ska tänka sig för innan man lägger ut bilder på FB. Om man lägger ut bilder på natur, djur osv. så spelar det ingen roll. Men tänk er för både en och två ggr innan ni lägger ut foton på er själva. Ännu värre är det att lägga ut foton på andra människor.
Sunt förnuft är vad som gäller, enligt mig.
#7 Jag är helt enig med dig!