Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1895 ggr
profca
0

Frågor om Pentax K7

Hej

Jag funderar på att införskaffa systemkamera. De flesta jag pratar med förordar Canon eller Nikon. Vilket jag i och för sig kan förstå då de är gamla i gården och vet vad de håller på med. Men jag har kollat runt lite och har hittat Pentax K7 som jag tycker verkar väldigt trevlig.

Nu till frågorna.

Hur står sig K7'an till konkurrenterna i samma prisklass?

Hur bra är vädertätningnen och har konkurrenterna det i sina kameror i samma prisklass?

Jag har försökt hitta själv men Pentax är de enda som tydligt talar om att de har vädertätning. Eftersom jag gillar att fota utomhus så låter det ju bra med vädertätning.

Hur svårt är det att få tag i begagnad optik som passar till K7'an?

/profca

MartinO
0

Som kamerahus får man säga att Pentax K-7 är mycket prisvärt. Det har fått bra betyg i tester världen över. Men optiken…..

För ett par år sedan kunde Pentax inte leverera objektiv under hela fotosäsongen. Tittar man på Cyberphotos hemsida, är största delen Pentaxobjektiv beställningsvara. Jag tycker detta låter illavarslande. Är det så dålig omsättning att Cyberphoto inte valt att ha de som lagervara, eller är det så att Pentax inte kan leverera.

Personligen har jag svårt att tro att ett företag i Cyberphotos storlek inte har objektiv i lager, om än i mindre antal. I all affärsverksamhet gäller följande: Skall man sälja skall man kunna leverera.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[mingdie]
0

K-7 är en mycket bra kamera och vädertätningen fungerar utmärkt. Jag har haft stor nytta av den i mitt jobb.

Det finns många bra begagnade objektiv att hitta och om man kan tänka sig manuell fokus så blir utbudet väldigt stort eftersom varje objektiv med Pentaxfattning från 40-talet går att använda.Jag tittade som hastigt på blocket och där fanns många bra.

Eftersom jag inte bor i Sverige så kollade jag med min polare i Götet och han säger att det inte är några problem med att få tag i nya objektiv. Han sa att med tanke på hur bra Pentax K-x har sålt så har nu fler butiker Pentaxobjektiv i lager.

Så om den kameran intresserar dig så gå och titta på den.

profca
0

Tack för svaren, nu ska jag bara räkna ut hur mycket jag kan sälja mc'n för så jag vet hur mycket prylar jag kan köpa. Eller helst behålla bågen och köpa kamera grejjer :)