Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 502 ggr
CarlS
0

Låt planeten andas ut!

…från Peter Northon i
Alternativbyn

Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55 - 20:00 den 1 februari 2007.
Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi.
Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.
Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus/lägenhet under 5 minuter
(19:55 - 20:00 den 1 Feb).

Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss…

M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…!

Anna
0

Shit vad häftigt & BRA :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CarlS
0

Här är en liten kompletterande länk

"Ikväll slocknar Jorden"

//CarlS

emmaa
0

Vilket underbart initiativ! (säger hon som fick se al gores film "en obekväm sanning" igår)

mihe
0

Bra initiativ men sunkar inte energisystemet ihop närmånga slår på igen? Dom har ju problem på julafton när alla ser på Kalle…

Jättebra grej men man vill ju inte väcka fyllona i våra kärnkraftverk ur deras fyllsömn…eller…

CarlS
0

Haha, jo ska bli kul att se vad som händer….Cool

//CarlS

Lakrits
0

Så bra att jag läser detta 20.00.. Får väl logga ut och ta igen genom att stänga av i 10 min.

Hälsningar Mattias

Anna
0

Sådär, det var ju trevliga fem minuter det där :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

emmaa
0

"I Sverige blev responsen mindre god.
  Aftonbladets utsända såg inte många släckta lampor i Stockholmsområdet.
Inte ens Globen släckte ner utan valde att behålla den färggranna fasadbelysningen och de upplysta träden utanför" - Aftonbladet

Men det var en väldigt fin tanke och jag hoppas att bristen på information kan ha varit en orsak.

Eiffeltornet släcktes ju iallafall!

Martin
0

Enligt någon mätning ökade till och med förbrukningen i Sverige under den tiden. Fast det resultatet får man även om någon av de svenska elproducenterna drar ner sin produktion under den tiden, så något verkligt resultat verkar man ju då inte kunna få om man inte vet hur det var med den saken…

mvh Martin

Celia
0

Jag såg detta 20.05. Då hade jag precis varit och bytt en huvudsäkring. Det slocknade här ca 20.00 (det var kanske när alla andra tände igen?!? ;o))

Rickard007
0

Carl gjorde du ngt annat än att skriva detta överallt idag? ;)

mihe
0

Jag myste i ljuset från mina stearingljus i går kväll. Men jag var nog ensam om att stänga av i mitt bostadsområde. Såg inte en lampa släckas.

Jag upplever att många människor i väst inte ser på jorden (Tellus) på ett naturligt sett längre. Flera av naturfolken idag har en vördnadsfullare syn på Moder Jord och är tacksamma för det gåvor hon ger. Hon är levande i sig själv och vi är hennes barn och borde sköta om henne bättre. Utan henne skulle vi inte existera. varken vi eller något annat idag levande. Det finns bara hon i hela universum - och vi borde vara rädd om henne!

Den  är unik vår blå planet!

Norrskenet
0

man kan ju se på denna karta att USA även nattetid förbrukar massor av energi.

http://www.die.net/earth/?zoom=1

OBs om du tittar i kväll så är det dag i USA

bune
0

Information!? Det hade varit kul att vara med på detta. Men om det hade varit något världsförsök hade infon om det behövt vara SÅ mycket bättre. Jag har inte läst någonting om detta någonstans förutom här.

CarlS
0

Nej, inte mycket. La in det på mina bloggar osså! :)

Så här skrev jag i mina sista inlägg på bloggarna:

**Eiffeltornet slocknade!
**Uppslutningen runt manifestationen "Låt planeten andas ut" i Frankrike var god. Man släckte till och med ner Eiffeltornet!

I Sverige var uppslutningen tydligen mindre god. Här i min egen by syntes inte många nedsläckta hus och likadant var det i hela riket.

Antingen har meddelandet inte nått fram till Svenskarna eller rycker man bara åt axlarna åt det.

Jag vägrar tro det sistnämnda. Men det kommer säkert fler manifestationer för vi står inför mänsklighetens största utmaning inför en inte alltför avlägsen framtid. Om våra barnbarnsbarn inte ska stå med vatten upp över öronen måste vi ta klimathoten på allvar.
Domens dag närmar sig…

Låter drastiskt eller hur? :)

//CarlS

Lakrits
0

MEn vill man göra mer nytta kan man alltid se till att dator och skärm är avstängda och inte i standby. Vi kör hårt på det på jobbet, hemma är jag dock lite dålig med TVn den kan stå i standby lite för ofta.

Hälsningar Mattias

Norrskenet
0

Här kan man se energiförbrukningen

karta 

CarlS
0

Är den inte från Nov-2000?

I annat fall ser det ju inte så nedsläckt ut! :)