Kameramärke?
Hejsan. :) tänker skaffa systemkamera, men är inte riktigt säker på vilket märke som är bäst för mig. Just nu lutar det dock mot en Sony (A 230). Någon som har erfarenhet av den kameran/det märket sen tidigare? skulle gärna vilja veta för och nackdelar i så fall. :)
söker efter en lättanvänd kamera, så typ en "nybörjarkamera" vore nog perfekt. Några tips? något märke ni anser vara extra bra? :) Hörde att Sony ska ha mindre utbud av optik, men vet inte om det stämmer…?
Gå till fotohandlare och pröva dig fram, vilken du känner för. Det finns inte direkt några dåliga systemkameror idag. Mycket är vad man trivs med. Jag gillar Nikon, men det beror säkert på att jag har över 30 års erfarenhet/vana med Nikon. Nikon och Canon där har du mycket att välja på när det gäller beg. optik etc.
Mvh
Assar
Hej
Du frågar om kameramärke och funderar om optikutbudet. Vänd på frågan i stället kolla om den optik du tror dig behöva nu och i framtiden finns för det märke eller snarare objektivfattning du valt.
Jag kan med två objektiv gå mellan 14 mm och 200 mm av hög kvalitet. Eftersom jag har 4/3-fattning motsvarar det i det gamla småblidsformatet 28-400. I princip behöver jag alltså inte fler än två objektiv. Till detta kan man lägga en eller två olika telekonvertrar och en mellanring.
Med ett ytterligare ett 7-14 och ett makroobjektiv har jag i princip alla objektiv jag någonsin behöver. Resterande objektiv som jag kan tänkas köpa är alla för speciella tillfällen. Det räcker således med fyra högkvlalitativa objektiv för att du ska vara hemma. Att det sedan finns 100-tals att välja på kan mycket väl stjälpa dig lika väl som hjälpa dig om du är osäker på vad du ska ha.
Nu bör jag dock säga att jag faktiskt inte har 7-14 och har en säck andra objektiv. Men så är jag också lite av en samlargalning. Nästan alla mina bilder tas i dag med två objektiv zd11-22 och zd50-200 det senare i bland med en telekonverter. Min hustru använder i princip bara ett objektiv till all sin fotografering ZD 14-54, hon å andra sidan brukar skifta hus beroende på om hon fotar med eller utan stativ.
Det finns rätt många objektiv för den fattning Sony har. Jag har dock ingen uppfattning om vilken kvalitet de håller.
mvh/gurin

Det finns en uppsjö trådar om nybörjarkameror. Använd sökfunktionen i forumet.
Den kamera som jag ser som den bästa nybörjarkameran idag är Nikon D3000 på grund av dess unika vägledande hjälpfunktion.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag har deras första system kamera a100 och är riktigt nöjd, finns mer objektiv till Nikon och Canon men jag tror inte spelar så stor roll för 95% av användarna.
För sony kan man köpa beganade Minolta AF objektiv om man vill hålla budgeten nere och Sigma/Tamron etc. gör i prinicp alla sina nya objektiv även för sony.
Sony har även ibyggd bildstabilisering medans Canon och Nikon generellt har lite bättre brus egenskaper. Sedan skiljer det en massa små grejer på dem men jag har inte full koll på alla nya modeller.
Jag ångrar inte att jag köpte Sony så kör på den kamera du tycker känns bra att hålla i och verkar ha de funktioner du vill ha. I slutändan är det du som gör bilderna bra eller dåliga inte kameran.
/Mattias
Pentax Kx är en utmärkt instegskamera med bl. a. i kamerahuset inbyggd stabilisering. Den är också bakåtkompatibel vad gäller objektiven så det finns ett gott urval av begagnade gluggar på marknaden. Känn på kamerorna, det viktiga är att du känner att det är rätt kamera du håller i - då kommer resten av sig självt 
Lycka till med valet
janne
Vi har en A330 här hemma och vi är supernöjda med Sonyn.
okej, tack så mkt för alla svaren. :) ska åka ut och hålla i lite kameror och känna efter vad jag gillar. :) får se hur det går då.

#5 Pentax K-x är en riktigt intressant kamera till ett riktigt bra pris, men faller pladask på att den använder AA-batterier. Det blir ett evinnerligt bytande av batterier och använder man litiumbatterier blir det riktigt dyrt i längden. Detta är nog den största miss en kameratilverkare gjort i modern tid. Hade den haft en vettig energiförsörjning hade jag höjt den till skyarna.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#8 Har du använt en K-x eller någon av dom andra Pentax kamerorna som har AA-batterier? Man får ut ungefär 6-800 foton om man använder Sanyo Eneloop eller liknande uppladdningsbara batterier. Så något evinnerligt bytande blir det inte direkt. Med dom uppladdningsbara batterierna så blir det inte dyrare.
Nu till fördelarna. Eneloop håller laddningen så efter ett år så finns fortfarande 85% av laddningen kvar. Om du är ute och har glömt reservbatteriet eller om du reser och inte hinner ladda så är det bara att gå in i vilken affär som helst och köpa.
Så jag kan av egen erfarenhet säga att K-x inte faller på batterierna.
Jag har också en Pentax med AA-batterier. En K200D. Batterierna är alls inget problem. Jag klarar mig riktigt länge på en omgång laddbara. Har inte räknat antal foton, men det är imponerande många. Har man sen en omgång Ready-2-Use i reserv är det inga problem alls.
Jag tycker faktiskt batterikapaciteten är betydligt sämre i min lilla Pentax, en Optio W-20. Den har "riktigt" batteri som inte alls imponerar.
Som kameramärke kan jag absolut rekommendera Pentax. Skulle jag köpa min första systemkamera idag blev det utan tvekan en Pentax K-x.
Jag faller väl in i lovsången till AA (och AAA) batterier. Att kameran använder kommersiellt (=bensinstation) tillgängliga batterier har faktiskt varit ett av de krav jag ställt på kameran jag köper. Jag har idag både Pentax och Canon kameror som fungerar väl med AA-batterierna och jag har inte upplevt något kapacitetsproblem.
janne