Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1181 ggr
ssofia
0

Bild till projektarbete

I skrivande stund håller jag på och sammanställer ett projektarbete om fotografering och kamerans inställningar, objektiv mm., jag har fotograferat bilder till de olika avsnitten och har kunnat klara mig med mina objektiv hittils..

Men! Jag håller just nu på med vidvinkel-biten och undrar därför om någon skulle vilja vara så vänlig och låna ut en bild som visar extrem vidvinkel (då jag själv inte har något vidvinkelobjektiv) Motivet spelar inte så stor roll, så länge man ser den extrema vidvinkeln Skrattande
Självklart kommer namn+hemsideadress att skrivas till under bilden (en logga på bilden är också okej) och mitt projektarbete kommer endast visas för ett fåtal personer som ska sätta mitt betyg.

Tacksam! Skrattande

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du har ett kitobjektiv så brukar det i kortaste änden vara rejält vidvinkligt.

Annars finns en del bilder med CC-licens, säkert också tagna med vidvinkel.

Jag skulle tro att det tydligaste exemplet på vidvinkel om man tar utomhus är att ha förgrund som ligger mycket nära, så att man har någonting litet som ser stort ut mot en bakgrund som är förkrympt. Det är ganska lätt att ta en sån bild, och resultatet blir bra och typiskt också med ett kitobjektiv.

Annars kan du ta bilden som jag har bifogat om du tycker att den duger, jag tog den nyss för att visa typisk vidvinkeleffekt. Det är en del kromatiska fel och ganska kraftig tunnformig förvrängning. Brännvidden är ungefär 3 mm på min G7 med en 0,45 gångers försats på kortaste brännvidden. En del ljusa fläckar är damm frampå linsen som jag inte har städat bort. Det syns rätt tydligt då solen lyser rätt in.

ssofia
0

#1 jag har aldrig tänkt på att om man sätter något i förgrunden ser det mer förvrängt ut, tackar för tipset!

Grejen är att jag är ute efter en bild som visar ännu mer vidvinkel, jag uttryckte mig fel. En bild som visar lite mer fish-eye effekt är nog mer vad jag är ute efter, med typ 180 gradig vidvinkel Skrattande

pellepiano
0

Här är en med ännu mer, hela 360 grader och 180 vertikalt =)

Nästa bild kanske är mer vad du är ute efter, ca 170 grader.

pellepiano
0

Här från Hötorget.

ssofia
0

#4 Tack så hemskt mycket! En perfekt bild som passar in till min beskrivning av vidvinkel! Skrattande

pellepiano
0

Det är dock en Fisheye och inte vidvinkel.

Här ett exempel på vidvinkel vid 10mm, ganska lite skillnad från Fisheyebilden som är tagen på 8mm. Skillnade är dock stor vad gäller distorison som du ser.