Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1217 ggr
NikkieNikon
0

Det går inte att välja AF-punkt!! (D300)

Jag blir tokig, jag har rotat i menyer, tryckt på knappar, läst i manualer, googlat..

Men det går inte, inte ens i Live View!
Hjälp mig, jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till!

Inkanyezi
0

Om du läser http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/af-settings.htm kanske du kan få kläm på hur det ska gå till. Det sitter ett vred till höger om bildskärmen, och det ska ställas i mittläget, sedan kan du välja.

NikkieNikon
0

Jag använder alltid det läget när jag fotar.

NikkieNikon
0

Jag kanske var lite otydlig - punkten har fastnat och det går inte att välja en ny.

Inkanyezi
0

Jag vet inte om det finns någon återställningsfunktion i kameran, men det händer med alla datorer (kameran är en dator) att de kan hänga sig. Mina båda kameror har gjort det vid skilda tillfällen, och min telefon har också hängt sig ibland. När det gäller telefonen är det bara att ta ur batteriet och starta om den. En annan kamera jag hade hade en återställningsknapp. Ingen av de som jag har nu har någon anvisning om hur man kan återställa, men det borde gå på alla kameror på ett eller annat sätt. I värsta fall kan man kanske vara tvungen att ta ur batteriet och vänta tills klockan har stannat.

Men valen är elektroniska, och det är kamerans processor som väljer punkt när du använder den kontrollen. Om den inte gör det, så beror det på att programmet inte funkar som det ska, att det har hängt sig. Eventuellt kan det vara ett fel, och det ska i så fall gå på garantin om kameran är mindre än två år gammal.

MonisN
0

Min gamla Canon 30D hänger sig ibland, men problemet löser sig om jag tar ur batteriet och sätter i det igen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Hej, jag misstänker att du har låst fokuspunktväljaren.

Runt multiväljaren, den där du kan trycka riktning eller centrera, finns en kontroll med två lägen, en punkt och ett L.

Om den står på L så kan man inte ändra vald fokuspunkt. För att kunna välja måste man peta den så att den står på punkten.

MartinO
0

#6 Det krävs en pedagog som dig för att tänka på en sådan sak. Hoppas det är det som är problemet.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning