Foto iFokus

Foto

Etikettfordon-och-sport-ej-kritik
Läst 4154 ggr
MartinO
0

MartinO som blåljusfotograf.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev vittne till en hemsk olycka igår. Lyckligtvis blev personerna i ambulansen endast lindrigt skadade och personbilsföraren klarade sig oskadd.

I och med av införandet av kommunikationssystemet RAKEL är det idag närmst omöjligt att livnära sig på detta som frilansfotograf.

Jag har varit med på blåljusfoto innan, men hade glömt hur svårt det är med Vitbalans och ljusmätning på en olycksplats. Jag är också förvånad hur snabbt lokaltidningarna fick ut bilder på sina webbsidor. Det tog inte många minuter.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
0

2.

Sajtvärd för Foto

MartinO
0

3.

Sajtvärd för Foto

MartinO
0

4.

Sajtvärd för Foto

Starfall
0

Usch, otäck olycka. Tur att ingen blev allvarligt skadad!

Snygga bilder måste jag säga Glad

MartinO
0

Vid sådana här situationer måste man visa respekt för de inblandade och naturligtvis inte störa räddningsarbetet.

Alla bilder med Nikon D3, Nikon 70-200, iso4000 (står i exif).

Sajtvärd för Foto

[PeterWem]
0

Tips, personsökare från Tyskland, eller din polisradio inkopplad till datorn med ett program som avkodar frekevensen till text. Då får du larmen samtidigt som räddningstjänst och slipper RAKEL.

Martin
0

Jag tror att införandet av tipsnummer på tidningar såsom 71717 mfl gör att tidningar har bilderna ute väldigt snabbt.

Jag tror också att många fotografer som är knutna till tidningarna och som åker på dessa larm använder mobilen eller bärbar dator för att få iväg bilderna snabbt.

Det är inte bara av godo att bilderna kommer ut snabbt på nätet, men sådan är tekniken idag och det får vi nog lära oss att leva med.

Tycker du har lyckats bra med bilderna trots ljusförhållandena, jag passerade också där i princip samtidigt som dig skulle jag tro.

mvh Martin

Martin
0

#6 Menar du att du kan lyssna på Rakel på det sättet?

mvh Martin

MartinO
0

#8 Det lär man inte kunna göra, men är jag inte fel underättad, sänds ambulansordrar ut med text.

Sajtvärd för Foto

[PeterWem]
0

#8 Du får ut initiallarmen, inte radiotrafiken. T.ex:

Förlarm, trafikolycka, personbil, två skadade, X6224670, Y1318350

Det är vad som behövs, och det är som jag använt mig för att ta de flesta bilder här. Nuförtiden har det varit väldigt sällan tidningarna köpt bilder.

Martin
0

#9-10 Då är jag med. Tack.

mvh Martin

Bullan
0

Ja detta med att fota olyckor har jag delade känslor för.

Har själv varit inblandad i en bilolycka där en människa dog och en flicka blev alvarligt skadad och 4 bilar inblandade.

De som först var på plats var 2-3st (2 kom direkt och 1 senare) fotografer som t.o.m fotade in i bilarna innan polis, ambulans och brandkår var på plats!

Det var väldigt smaklöst och vi som var på plats blev väldigt illa till mods. De var väldigt respektlösa mot alla inblandade. De fotade ju hon som dog då hon satt fastklämd med blixten rätt i nyllet… och då var hon fortfarande vid liv. De for runt som illrar med kamerorna!

Då ambulans, brandkår och polisen kom, så lugnade fotograferna ner sej väldigt fort med fotandet. Men vi var många på plats som ifrågasatte hur f-n de tänkte då de agerade på det visetObestämd 

Dagen efter kom EN bild med i tidningen, men då var motivet då hela räddningsarbetet i princip var över och de for iväg med de skadade och brandkåren stod och skummade hela olycksplatsen.

Martin O: jag är inte alls förvånad att tidningarna fick ut bilderna så snabbt på webben. Inte då de har möjlighet att vara först på plats så att säja.

Jag tycker det är ok att fota olyckor, så länge fotografen har respekt för de inblandade personerna, vilket de inte hade i den olycka jag var med i, tyvärr.

Dina bilder skildrar verkligheten på en olycksplats mkt bra. Jag kommer själv ihåg att det just var så mkt blåljus som blinkade hela tiden. Blåljusen, fotograferna och ljudet från själva krashen är det jag minns tydligast.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

Martin O: En annan sak jag ser på bild #3 är att regnumret på bilen syns väldigt tydligt, så det är ju inte så svårt att ta reda på vem som äger bilen.

Är det ok att publicera sådana foton?

Jag frågar för att jag söker fakta i detta, inte för att kritiseraGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

[PeterWem]
0

#12 Idioter finns det i varje yrke. Är man först på plats eller innan räddningstjänst börjar man livräddning enligt L-ABCDE och skiter i kameran.

För övrigt är det inte en enda tidning som köper bilder på döda eller döende människor från en trafikolycka.

Angående regnr, testa att kolla upp det där regnr. på bilden så kommer du se varför Martin inte maskade det.

Bilden jag bifogat är från Kävlinge. Jag var på väg till räddningsverkets skola för att öva trafikolycka, och ironiskt nog fick jag ett liknande skede skarpt. De som var först på plats hade dock redan fixat allt. Motorcyklisten under bilen hade fått spännet till hjälmen uppknäppt och hade jämn puls, lastbilschauffören var chockad med omhändertagen och gubben i bilen blodig om öronen och resten av huvudet och klagade på nacksmärta. Där satt redan en i baksätet och höll hans nacke. Visst, man ska inte kliva in i en ostabiliserad bil för att hålla nacke, men det var inget jag precis protesterade mot då. En minut senare kom räddningstjänst och tog över allt, och då passade jag på att knäppa någon bild.

/Peter, fotograf som pluggat till brandman i två år.

Martin
0

#13 Tillägg till det som #14 skrev angående reg-nr. Man bör inte publicera dylika bilder med reg-nr på privatbilister, men det reg-nr går till ambulansen som välte och kopplas därför inte till en privatperson. Därför spelar det i detta fallet ingen större roll.

mvh Martin

MartinO
0

Det finns två fall där jag inte tar bort registreringsnummer. Dels är det offentliga fordon, som ambulansen i bildserien. Dels är det på bilutställningar, där ägaren valt att exponera sitt fordon och där till hörande registreringsnummer.

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

#14 Att publicera numret på en privatbilist från en olycka tycker jag är bristande omdöme. Hade det varit min bil eller någon anhörig hade jag tagit väldigt illa vid mig.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Bullan
0

Ok, tack för infonGlad

Jag fattade inte först att det var en ambulans på bild #3.

Men frågan var ändå hur det är med att publisera reg.nr på bilar. Jag har ofta sett stadsbilder då reg.nummer varit med och har ofta undrat om det är helt ok att göra så, därav min fundering.

Och är det offentliga fordon, så förstår jag att det inte är samma regler som gäller.

Det har ju varit en hel del diskussioner kring Googlebilarna som far och fotar och vad de publiserar på nätet också.

[PeterWem]
0

#17 Här kollar du upp vilka fordon som har vilka regnr.

#18 Man får publicera enstaka personuppgifter. En bild är även den en personuppgift. Däremot tycker jag inte det är lämpligt att publicera personuppgifter vid en trafikolycka.

MartinO
0

Det här med registreringsnummer är en etisk fråga, något jag tror inte PUL har med att göra.

När du är ute och kör med ett registreringspliktigt fordon kan vem som helst kolla upp ägare och hemvist. Till skillnad mot att du inte skyltar med ditt personnummer när du promenerar på stan. (Även om jag tycker att vissa fotgängare och cyklister borde vara registreringspliktiga, så man kan spåra idioterna).

Av rent etiska skäl tycker jag inte att man skall visa nummerskyltar på civila fordon vid en trafikolycka. Samma sak om jag fotograferar en kompis extraordinära fordon, då det kan locka tjuvar och dylikt.

Är du däremot på en bilutställning har ägaren aktivt valt att exponera sitt fordon och registreringsnummer för allmänheten, så där ser jag inga etiska skäl till att radera.

Sajtvärd för Foto

MonisN
0

#19 Jo, jag vet att det är lätt att kolla ägare, och just därför tycker jag inte det är lämpligt (även om det är tillåtet) att lägga ut bilder från en olycka och visa reg.nr. Ägare och anhöriga kan ju ta väldigt illa vid sig. Jag tycker man ska visa respekt vid sådana här tillfällen. Det är ju väldigt enkelt att sudda ut numret.

[PeterWem]
0

#21 Länken var en pik åt dig att kolla upp fordonet.

MonisN
0

#22 Ursäkta jag uppfattade inte piken, men nu när jag kollat fick jag mig ett gott skratt:) 

OBS! Inte pga olyckan, men av skylten.

[PeterWem]
0

#23 Tycker det ser bättre ut med ett falskt regnr än en vit skylt.

AndreasS
0

Detta är ett ämne för mig som håller på med just detta.

Jag får räddningstjänstens larm som sms i samma ögonblick som det larmas ut. Det finns program som #6 nämner där man kopplar in en polisradio i datorn och programet kodar av signalerna till text på skärmen. Jag själv får upp förlarm, larmet samt larmet till insatsledaren. Ambulansens larm går ut via mobitex och kommer ut till bilarna som pappersremsor precis som ett kvitto, finns teknik för att koda av detta också och få det via mailen.

RAKEL går inte att lyssna på men det finns städer som fortfarande kör på S70 och S80 bandet.

Jag maskera alltid regplåtarna på civila bilar och ansikten på inblandade personer.

Det finns frilansare som struntar i detta med att maska skyltar och att hålla sig på behörigt avstånd. Oftast så går polis på plats in och gör ett avvisande från platsen enligt polislagen §13 om dom inte håller sig på behörigt avstånd.

Många av de olyckor/bränder jag fotat så har både offer och blåljusmyndigheterna vänt sig till mig om att få bilder vilket jag givetvis delar med mig av och det kan röra sig om utredningstekniska själ, brottmåls prosess.

Mina bilder publiceras på en rad olika blåljusnyhets sidor.

Bilden är tagen med Nikon D70 med Nikkor AF 70-300mm.

En av de iblandade fick lindrigare skador.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Inkanyezi
0

#25 Bra exempel, där skylten täcks av en person och alla inblandade vänder ryggen till, upptagna med sitt jobb.

Bilden visar som jag ser det hur taket klipps bort för att man ska komma åt bättre och kunna lyfta ur personen utan att orsaka onödiga skador eller smärta. Man behöver ett gäng gubbar för att lyfta taket när det är lossklippt, så alla som står där har en uppgift.

SwedenZoo
0

18# GoogleMaps/Earth suddar ut ansikten och reg nummer på sina bilder. Eniro.se , de har inte suddat ut ansikten eller reg nummer i gatuyn.

Det måste vara ett hårt jobb för folket som jobbar på google att sudda så många ansikten och nummer! Blir trött bara jag tänker på det….

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com