ang fotografering
Ska fotografera för en broschyr som ska tryckas och kör med en canon 450d och en extern blixt, äldre modell.
Men bilderna blir inte skarpa för fem öre, så jag tänkte höra om ni har tips på ett bra objektiv?
Har ett nytt och rätt så skarpt fast tamron, 90 mm, men det är ju främst ett macroobjektiv och då får man stå så långt bort då man fotograferar så att blixtljuset blir konstigt.

Vad är det för motiv till broschyren?
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Oj kan ju vara bra att berätta :) Människor. Olika företag som ska plåtas.

Om jag skulle gå oförberedd till ett sådant uppdrag och bara haft ett objektiv med mig, hade jag valt 24-70 på fullformat.
Omräknat med Canons skenbara brännviddsförlängning hamnar vi på 15-43mm på ett Canonobjektiv, alltså nycket nära kitzoomen 18-55.
Du kan läsa mer om brännvidder på vår fotoskola.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Det låter märkligt att dina bilder inte skulle bli skarpa. Kitobjektivet som brukar följa med när man köper en systemkamera är i regel det enda man behöver för den sortens fotografering, men det kan vara värt att fundera över vilken belysning som är bäst.
Blixt rätt på blir just blixt rätt på. Det är inte ovanligt att man accepterar såna bilder till exempelvis bilder av företagets anställda. Belysning är annars ett stort kapitel, och om du inte har lärt dig det förut, så kan det vara sent påtänkt att börja inför ett jobb som ska göras.
Om du alls funderar över att skaffa ett objektiv till det här, så skulle brännvidderna 35 och 50 mm kunna vara aktuella. Båda finns med hög ljusstyrka. 35 mm är ett normalobjektiv, som täcker det mesta, man kan ta grupper om man kan backa en bit, och perspektivet blir trevligare än med vidvinkel. Om man ska ta porträtt går det också med 35 mm, men 50 kan vara bättre. 50 mm är väl det billigaste man kan få tag på. 50 mm är inte lämpligt för gruppbilder av samma skäl som din 90 mm inte funkar så bra.
Men om du har en normalzoom, så borde den gå att använda, det ska bli skarpa bilder med en sån, och blir det inte det så är det något fel.
#0 Jag antar att du har kitobjektivet till din 450D. Om du tar foton i enbart jpeg-format så kan bilderna upplevas som lite för mjuka, oskarpa. Tar du däremot foton i raw-format så kan du dra upp skärpan vääääldigt mycket. Faktiskt till och med så mycket att det inte lämpar sig på människor, ofta passar det bättre om de inte är alltför mycket uppskärpta. Testa att fota i raw-format och använd sen DPP (Digital Photo Professional), programmet som följde med kameran för att göra de justeringar som behövs innan du konverterar dom till jpeg.
Så jag tror nog att det bör fungera alldeles utmärkt med det objektivet du har, förutsatt att det är kitobjektivet vi talar om.
Men blixt rakt på motivet(n) är inte sådär jättebra, men finns det ingen annan lösning så får man acceptera det.
Fotar aldrig med blixten rakt på motivet, har en extern speedlite… 480 eller något sådant, minns inte numret. Slår den i vitt tak och det blir rätt bra ljus!
Har fått tips om canons fasta, 50 mm som vi ska köra på tänkte vi! Sen är det inga gruppbilder vi ska fotografera utan bara en profilperson som kanske sitter i en stol eller liknande. Dock ej i studiomiljö då…
Andra tips då man fotar med extern blixt? Blir ju även lite blandljus…
Vitbalanserar ni varje gång?
#6 enklast är att köra med Vitbalans på auto och fotogratera i RAW format som #5 säger.
Sen kan jag tycka det är onödigt att använda ett 50mm objektiv då canons kitobjektiv täcker denna brännvidd. I regel brukar man inte använda så låga bländartal då man fotograferar människor, om det är det du är ute efter.
#8 vad brukar du använda för inställningar då du fotograferar med blixt?

Jag kan slänga in ett litet tips till här. Blixt i taket ger ofta mörka ögonhålor och lite effekt liknande molntäckt himmel. När jag hade bara en blixt som gick att rikta uppåt, så brukade jag sätta ett papper med gummisnodd på blixthuvudet, som gjorde att det blev en liten andel diffust direktljus från blixten. Det lättar upp i ögonhålorna precis lagom mycket, och man får en kombination av lite ljus framifrån tillsammans med det mjuka ljuset från taket.
Om du provar det här några gånger innan du ska göra jobbet, så kommer du att se vilket resultat det kan ge. En del av det intryck du har av att det "inte blir skarpt" kan hänga ihop med karaktären hos det reflekterade ljuset. Bilderna får lite mer stuns om man har direktljus också. Man kan variera effekten med storleken på papperet, eventuellt genom att ha två lager papper. Jag tyckte effekten blev bra med ett papper av den här storleken. Det gick med den här blixten att vrida för att ta höjdformat också, och då fick jag flytta papperet så att det kom framåt när blixthuvudet var vridet med kanten framåt.
#10, tack för dina tips om blixten, detta ska jag pröva!