Vinjettering med polfiler
Jag har ett cirkulärt polfiler som jag inte har använt så ofta, men nu plockade jag fram det i solgasset. Men, på många bilder blir det tråkiga vinjetteringar i övre hörnen, och ibland blir himlen ojämnt blå. Hur gör man för att motverka detta? Vad gör jag för fel?
Jag har läst att det funkar bäst om man har solen från sidan, vilket också stämmer då det ger blåare himmel, men vinjetteringen kan bli oavsett från vilken vinkel jag har solen.
Bilden är helt oredigerat från RAW format för att visa problemet.
Hade samma problem för ett tag sedan.
Provat med att ta bort uv-filtret (om du använder det vill säga) och skruva på endast polfiltret?
Med mitt kitobjektiv blev det vinjett runt kanterna då jag höll mig på de lägsta bränvidderna (ca 28mm) eftersom jag hade skruvat på filtret utanpå mitt redan fastskruvade uv-filter. Provade att bara använda mig av pol-filtret (alltså skruvat av uv-filter) och vinjetten var borta.
Jag hade varken uv- eller motljusskydd på. Denna bilden är tagen med kortaste brännvidden 18mm.
Polfilter är lite större än ett vanligt filter och det är svårt att få bilder att bli vinjettfria på lägsta brännvidden eftersom en del objektiv tenderar att förvränga bilder och skapa en vidvinkel/fish-eye känsla vid låga brännvidder.

Nu är jag ingen mästare på fysik, men jag skall försöka förklara så gott jag kan. Ett polariseringsfilter är som två persienner som du vrider framför varandra för att minska olika våglängder. Därför upplever du himlen blåare, eller tar bort reflexer från glas. Här har du tagit bort våglängder som gör att defekterna i optiken (vinjetteringen) framträder tydligare.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Men varför blir himlen ojämnt blå på vissa bilder, och ibland blir bara ena hörnet mörkare? Eftersom det är cirkulärt, ska det då inte snurra så det följer med när man zoomar?

Jag hoppas att ditt objektiv inte snurrar när du zoomar eller när avståndet ställs in. Polfiltret ska du vrida själv för bästa effekt, den "cirkulära" delen är den som är vänd mot sensorn, och den är cirkulär för att den inte ska vinjettera; dvs ljuset kommer ut ur filtret opolariserat. Om man har ett polfilter som inte är cirkulärt så kommer sensorns reflektion att göra att man får mer ljus längs en axel och mindre längs en axel i rät vinkel mot den ut mot kanterna.
Men snurra filtret måste du göra själv för att få den effekt som du vill ha. Polfiltret sitter in en fattning där det kan roteras fritt, och du ställer det i läget som ger bästa möjliga effekt. Det kommer självklart att bli olika på himlen beroende på hur du vrider och också beroende på var solen står.
Men vinjetteringen längst ut i hörnen är själva filterfattningen, som är ganka tjock. När objektivet står på kortaste så är det en extrem vidvinkel, och då vinjetterar filtret.
Jag uttryckte mig fel, objektivet snurrar inte;) Jag har försökt snurrat på det själv också, men hur ska man kunna se om det sitter rätt? Detta ser man först när bilden kommer i datorn, jag har svårt att se någon skillnad i sökaren

Vad står det på ditt filter, Mona?
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Det står bara märket (Tiffen) 67mm och circular polarizer. Ett filter jag köpt i USA. Men nu har jag gått till botten med det här lilla problemet och studerat filtret mer noga;) På framsidan finns två markeringar i form av små skåror, om man sätter dem vågrätt så blir himlen mörkare. Man kan också gå efter texten och sätta den rakt upp. Och tittar jag ännu mer noga så ser jag faktiskt skillnaden även i sökaren
Jag läste nyligen om att det gäller (vid vidvinkel) att ha så tunna filter som möjligt. Nikons filter är extremt tunna, i varje fall vad gäller UV och Skylight. Hur det förhåller sig med DX formatet vet jag inte hur viktigt detta med tunna filter är. Sänder en bild på ett Nikonfilter och ett annat märke, Nikons är tunnare.
Mvh
Assar
Assar! Kan du förklara vad DX format är?
Vissa digitakkameror har sk FX= fullformat 24x36 som man hade på småbild. DX är ett mindre format.
Här en bild som förklarar olika format. Så använder du Nikon, canon eller anan icke fullformat så är det mycket av hörnen som försvinner. Men det finns objektiv gjorda för DX, då har du samma problem. Hoppas du förstår, jag är en dålig pedagog
Hoppas att Ken Rockwell förlåter mig.
Assar
Tack för infon! Olika format visste jag skillnaden på, men visste inte vad just DX stod för. Jag är ju canonist
Bra förklarad bild.

Det kan vara lättare att se effekten av polfiltret om du håller det framför ögat än när du tittar i sökaren. Ibland är effekten ganska subtil, som just när det gäller himlens ton eller grönskan i lövverk, men man ser förändringen när man roterar filtret. Markeringen på den yttre vridbara ringen är filtrets polarisationsaxel.