Bilder till portfolio
Hej,
Hoppas få hjälp här med vad jag bör tänka på när jag ska ta bilder till en portfolio. Jag är keramiker och ska söka utbilding i Kina. Jag bör ha med mig en portfolio som visar vad jag gjort tidigare.
Någon med erfarenhet av detta?

Dina produkter är rätt stora som jag förstår efter att tittat på din hemsida. Det är ren och skär studiofotografering som jag ser som lösningen med allt vad det innebär med ljussättning mm.
Vad har du för utrustning och resurser att tillgå?
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Det vore som sagt bra att veta vad du har att fotografera med. Som jag ser det behöver man minst en hygglig kamera med manuella inställningar och lagom lång brännvidd för att få normalt perspektiv (mellan 50 och 90 mm på en digital systemkamera). Och så någonstans att vara. Några bakgrunder kan man lätt fixa med dukar, stora papper, svart papp osv. Ofta kan man klara sig med ljus från ett fönster, eventuellt lättat på skuggsidan med reflektor.
Man behöver inte systemkamera, det går bra med en kompakt, men den ska helst ha manuella inställningar. Ofta kan man använda tidsautomatik (Av), och man får ofta kompensera för bakgrunden; något plus om den är vit, något minus om den är svart.
Stativ är nödvändigt, och man kan använda långa exponeringstider, för keramik håller sig ju still. Det innebär att man kan använda lampljus också, vilka lampor som helst i stort sett, man ställer in vitbalansen efter deras färgtemperatur.
När man tar glaserade föremål får man tänka på att de speglar omgivningen, så att man till exempel får ett vitt inslag speglat om man har ett vitt underlag. Det kan ofta bli bättre med ett mörkt grått eller svart underlag. Bakgrund och underlag kan vara samma material, om man använder papp böjer man upp det mjukt. Ljuset blir ofta bäst om det faller in snett bakifrån, så att man får motljus. Det framhäver formen på föremålen.
Mortelpistillen på bilden är 9 cm hög, tagen på köksbordet i ljuset från köksfönstret med ett A4-papper som underlag/bakgrund. Den hålls på plats med en klick häftmassa (annars faller den omkull). Man behöver sällan stora arrangemang för att ta föremål. Bilden är oredigerad.
När man tar föremål isolerade mot en lugn bakgrund syns det ju inte hur stora de är, så för en del saker är det bra med miljö; till exempel äggkoppen med ett ägg i, som du har på hemsidan.
Oj tack så snabbt jag fick svar och självklart toppentips!
Jag har själv ingen kamera att hurra över, en Canon Poweshot vet jag att det är. När det begav sig fick den goda recensioner. Kan vara en SX1 IS…
Men ni hör ju, jag är inte slipad när det gäller fotografering. ;-)
Om man skulle få hjälp med den här fotograferingen, vad skulle det gå på då? Mellan tummen och pekfingret?

Om det är en PowerShot SX1 IS så är det något av det mest avancerade som finns att få tag på när det gäller digitalkameror. Den har alla manuella inställningar som du kan tänkas behöva, och det går att ställa in brännvidd till precis vad man behöver. Dessutom har den en vinklingsbar skärm som gör att det är mycket lätt att komponera bilden också när man har kameran på stativ, utan att man behöver krypa ner till kamerans nivå. Så den duger absolut.
Om kameran inte har råformat, så kan den uppgraderas via Canons hemsida. De första som kom saknade RAW, men Canon kom med en uppdatering ganska snart, och det kan vara idé att titta på om den kan uppgraderas.
Hej och tack, nu har jag kommit hem och kan kika på kameran. det är en Powershot men en S3 IS. Hoppas inte att det är sämre än den som du beskriver ovan.
Jag ska även kolla om det finns en uppdatering till min kamera.
Tack än en gång!

Kanske inte fullt så avancerad, men absolut tillräcklig, och den har inte uppdatering på Canons sida, men om man vill ta råformat så finns CHDK. Det är inte nödvändigt att fotografera i råformat för att ta dina bilder, och 6 megapixel räcker gott. Den har alla manuella inställningar som behövs.