Halvtonat gråfilter - 25% eller 50%?
Heej, ska spenera några hundralappar på filetr hade jag tänkt mig.
Först och främst vill jag då ha ett halvtonat gråfilter, men dock vet jag inte om det ska vara tonat till 25% eller 50% (beslutsångest, haha).
Och sedan undrar jag om mitt val påverkar slutartiden?

Inte om du exponerar efter det som syns genom filtrets nedre del, eftersom det är genomskinligt.
Hur mycket toning som behövs beror på hur starkt ljus det är från himlen just då ( och oxå hur ljust det är på marken just på den platsen, marken kanske ligger i skugga, eller så har den sol på sig och då blir ju skillnaden mindre mot himlens ljus ).

Kanske ett litet tips också att skaffa Cokin filterhållare och Cokin tonade filter.
Ett tonat filter som man skruvar in i filtergängan är delat på mitten, men med Cokin kan man skjuta filtret i filterhållaren för att bätre passa det aktuella motivet. Det är inte alltid delningen bör ligga precis mitt i.
På vilket pris (ungefär) ligger en sån där Cokin filterhållar och tillhörande tonade filter?

Mina Cokinfilter och hållare har jag ropat in för en vettig peng på Tradera. De är ganska vanligt förekommande där.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
hmm.. har litet problem där, befinner mig i Finland…

Det man behöver allra minst för ett Cokin-system är en adapterring för objektivets filtergänga och en filterhållare. Filterhållaren kan hålla tre filter i något olika avstånd från objektivet, och filterhållaren kan roteras, vilket kan vara bra för höjd- eller breddformat vid tagningen. Så finns det också motljusskydd som kan knäppas på filterhållaren, och de kan sättas på flera i följd för långa brännvidder. Men som sagt, förutom själva filtren behövs minst de två delarna adapter och filterhållare. Det finns adaptrar för i stort sett alla objektiv.
Jag såg att MediaMarkt har dem; priset vet jag inte, det var närmare trettio år sedan som jag hade ett Cokin-system.
Jag är nämligen intresserad av ett gråfilter för att jag tar rätt mycket landskapsbilder o det stör mig nå grymt att jag inte kan få förgrund o bakgrund lika ljusa/mörka…
Finns det bara Cokinfilter som är halvt grått - halvt genomskinligt (exvis för landskap) eller finns det oxå helt gråa? Jag fick tyvärr inget av va #1 svarade på ursprungsfråga; vilket gråfilter lönar det sig att som första köpa?

Det finns i stort sett alla sorter till Cokin. Jsg hade tre tonade, ett med två gångers förlängning på den mörka delen, ett med fyra och ett tobak. Det går att kombinera.
okej. tackar o bockar. #8 du skriver i ett tidigare inlägg att du hade för lääänge sen ett Cokin-system. Hur gör du nu för tiden med landskapsbilder då…?

Jag har inte tagit så många på sistone, eller i alla fall inte så många där jag har funderat på att använda tonade filter. Ett bra sätt är HDR-teknik, där man kombinerar flera exponeringar, men det kräver ett motiv som inte förändras alltför kvickt när man tar en serie bilder. Många kameror kan ta gafflade bilder i en serie -2 steg, normal och +2 steg. HDR-tekniken kan om man använder den försiktigt ge bättre resultat än tonade filter.
Oki. Jag har hört om HDR-tekniken men inte satt mig in nå mera, den verkar oxå lite svår. Förstås så är den mer ekonomisk istället för att köpa nåt som ma inte vet ett dugg om. Klarar man sig utan stativ (om man inte är så noga med att horisonten blir rak etc) med Cokin?Har hört om ½-½ gråfilter men inte om Cokin… Har du bra tips (på sidor) om HDR?

Med tonat filter tar du utan problem på fri hand. För HDR måste du ha ett bra stöd, helst stativ, det blir annars svårt att få ihop bilderna rätt. Bäst är om de är precis lika med undantag för exponeringen.
Photomatix tror jag att ett av programmen hette som jag har provat för HDR. Om jag skulle få för mig att göra mer landskapsfoto tror jag att jag skulle använda någonting sånt. Man kan också använda Hugin, som är mycket bra för en del manipulationer av bilder. Hugin kan sy ihop en hel karta med tagningar åt olika håll till en enda bild, kan göra HDR-bilder och kan också ta bort avbildningsfel hos objektivet i bilder.
HDR är en rätt omfattande sak att lära sig, men det finns flera sidor på nätet som diskuterar HDR och också en uppsjö av bilder med tekniken. Det handlar om att först utöka det dynamiska omfångett (det kan inte visas på skärmen), och sedan tonseparerar man (tone mapping) så att de ljusaste delarna mörkas ner och de mörkaste ljusas upp, men så att det i bästa fall ser ganska naturligt ut så som man ser det med ögonen, eller i annat fall åtminstone visar en dramatisk bild där man har teckning över hela ytan, även i de delar som eljest skulle ha varit helt svarta eller utbränt vita.
Är det inte sådant som man kan redigera i photoshop?
-' Rebecca Johansson