Tulpan

Läcker bild! Bra komposition. Ger lite påskkänsla (i positiv bemärkelse), men kanske lite gul för min smak - skulle personligen tona bakgrunden i PS för att få mera kontrast mot huvudmotivet, men det är en smaksak.

#3 Tack och tack för tipset men jag vet faktiskt inte hur man gör gör att tona ner bakgrunden i ps
men du kanske har en lite förklaring ?Är de alla bilderna som behövs tonas ner eller den första ?
mvh/bjorsa

#4 Jag tycker att det är dom två sista som behöver tonas ner, det gör du genom att markera pollen lättast med magnet lassot (glöm inte pixlarna annars blir det skarp kant) omvänd markeringen, tona i levels eller kurvor vilket som nu blir bäst.
Bra kort annars tur att man inte har pollen allergi.
mvh cecilia
Jag tycker kanske att alla tre behöver tonas, men som sagt, en smaksak. Och jag tycker att man ska tona i kurvverktyget för mest kontroll, eller så kan man göra det jätteenkelt och lägga till ett justeringslager för nyans/mättnad sedan man gjort markeringen enligt Rosenhills beskrivning. Det är ju det som är så bra med PS - beroende på ens egna önskemål kan man labba sig fram till en arbetsgång som passar en själv.

Här har jag skrivit ett inlägg hur man tonar ner bakgrunden:
Tyvärr så fungerar inte "skapa länk" just nu så jag får skriva ner hela länkadressen:
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4f081337-1915-44a3-acc1-96355faac2d9

Man kan nog tona på hundra olika sätt i ps därför skrev jag vilket som nu blir bäst
Lyck till och visa gärna resultatet.
mvh cecilia

Tack för era förklaringar på hur man tonar ner bakgrunden men jag gick bet eller tålamodet tog slut :-)
Blir för pilligt för min smak men kanske jag provar senare annars så får nog bakgrunden vara som den är för de var ju så den såg ut när jag valde att knäppa bilderna.
(Men om någon vill visa på mina bilder så går de utmärkt för mig )
mvh/bjorsa
Tycker du har rätt inställning Bjorsa. De flesta av mina bilder får vara "as is" och så lägger jag krut ( och mycket krut) på de bilder som jag gillar bäst och som inte går att återskapa. Men de här tycker jag är så bra att jag nog skulle jobbat med dem ganska mycket för att få dem "perfekta" ur min smak. Återigen tycker jag ändå att dina bilder är härliga som de är!

#10 Tack ,problemet är att jag och photoshop är inte överens :-)Men skall prova senare att tona ner bakgrunden .
mvh/bjorsa

Bjorsa "YOU ARE THE MAN" på macro.

Bjorsa: Den här filmen var rätt sjust om hur man markerar svåra saker…

Kul att du gillade diabildprojektorlinsbilden skall försöka få till lite mer bilder med den .
#13 Tack för länken den behöver jag verkligen problemet är att jag ofta går vilse i photoshop hittar helt enkelt inte till verktygen å jag tröttnar fort på just programvaror som inte är logiska å säg de programet som är de :-))
mvh/bjorsa

#13 Läckert att kunna fixa det så "enkelt"…
mvh Martin

Tack för hjälpen norrskenet ! Fast jag tror jag föredrar den bakgrunden som jag hade men allt är ju en smaksak och den är ju alltid delad :-)
mvh/bjorsa

bjorsa, snygga bilder!
Robert

Tack Robert !
Försöker att exprimentera lite med en diabildprojektorlins som jag använde till #0 men den är knepig blir lätt mkt brus om de e för dåligt med ljus men den ger bättre skärpedjup än mina omvända vanliga objektiv som jag brukar ha till makro .
mvh/bjorsa

#19, häftigt, du är ju som en uppfinnarjocke i fotografering.
Robert
#20 Så sant!

#19,20 :-))Fast mest bara en vanlig jocke 
mvh/bjorsa