www.roberthammar.com - uppdaterad
Nu har jag uppdaterat min hemsida, fräschat till den, lagt in nya bilder och gjort den enklare än den förra.
Det jag vill få fram är att jag fotograferar bröllop, porträtt, boudoir och andra händelser. Min specialitet är att sedan sätta ihop bilderna i ett album.
Vad tycker du, fungerar sidan och faller den i din smak? Skulle du vilja förändra något och i sådant vad och hur?
Till hemsidan: www.roberthammar.com
Bästa hälsningar
Robert Hammar
Du har en hel del stavfel på album design delen, klstra in i word och rätta. Hinner tyvärr bara med en snabb koll men jag tycker menyn är lite för enkel med bara text när resten är väldigt designat och snygga bilder.
Annars är det på det hela taget väldigt snyggt.
Hälsningar Mattias
Som vanligt väldigt fint.
Förstasidan under rubriken "wedding" tycker jag är lite för brokig. Jag skulle vilja ha den mer sparsmakad. Och kanske någon bild med superskärpa. Jag förstår att skärpan kan upplevas vara sämre när bilderna förminskas så kanske du kan ta en bild av ett ansikte på nära håll till exempel.
Det fanns några skrivfel på sidan "album design". wedding saknar ett g i första stycket. Believe saknar ett e i andra stycket och några bokstäver är omkastade. Photographing behöver du inte avstava. "Meeting you" i sista stycket. With är överflödigt. Det ska nog stå "A quick-stick album is included in all our packages".
Längre än så har jag inte läst.
Vänliga hälsningar
Niklas

#1, 2 - tack för hjälpen, och får feedbacken - bra hjälp!
Det gick lite hastigt med texten. Jag har skrivit i word, men får skriva av texten för det blir något konstigt när jag markerar, klipper och klistrar in texten till FrontPage. Nu ska det vara rätt.
Hälsningar
Robert
Bilden på kontaktsidan har jag lite svårt för. Hennes högra axel, närmast kameran, ser väldigt kraftig ut.
Vänliga hälsningar
Niklas

#4, tack Niklas. Nu har jag bytt ut bilden till en annan, vad tror du om den?
hälsningar
Robert
Den tycker jag mycket bättre om. Det var den unga modellen va?
Vänliga hälsningar
Niklas

#16, hon är 14, kanske är 15 nu och har ett ungerskt härkomst.
Min fru tyckte jag skulle skriva ut att det är jag som har designat hemsidan, så nu ligger en liten notering om det på förstasidan. Hemsidan har jag gjort helt själv i Photoshop och FrontPage. FrontPage upplever jag som strulig, men lättare än att sitta och koda själv.
Hälsningar
Robert

Något som kan bli riktigt roligt nästa vecka, och det känns bra att jag har fixat sajten nu, är att jag kommer delta i ett radioprogram. Modellagenturen i Tammerfors ringde mig och frågade om jag hade lust och vara med på ett radioinslag där YleX intervjuar hur agenturen hjälper en manlig modell komma in i branschen. Jag skulle vara där och fotografera. Jag får ta med min 20D som slamrar högre än min 5D.
Hälsningar
Robert
Kul, det får du rapportera om sen.
Vänliga hälsningar
Niklas

Tidningen och tavlan passar inte i det vacka fotot annars är det Mycket PRO utav dig :-)
Lite fler språkliga saker - jag skickar ett pm.

#11, tack, tidningen ligger där för att en bild som jag har tagit hamnade på löpsidan i somras.
#12, jättesnällt av dig. Min fru hittade några saker som jag har slarvat med, säkert är det annat också som jag har missat. Orden flyter lite ihop efter 3 dagar med 18 timmars pass.
Hälsningar
Robert

#12, tack för pm:et, bra notiser och jag gillade att du förklarade varför det skulle vara så.
Stort tack för din hjälp, som var till stor hjälp!
Robert
men robert då inte frontpaage :P Dreamweaver skall det vara! haha ;) :P

#15, ja, kanske ska satsa på en adobe vara, men det blir längre fram. Nu har det blivit en uppdatering var halvt år så det fungerar rätt bra med det jag har.
En jobbig sak och göra i Front Page är för denna sida som jag ska fylla med tumnaglar, http://www.roberthammar.com/static/models. Jag delade in sidan i två tabeller, en för ramverket och sedan en för tumnaglarna. Det är en himla massa rutor för att få ihop det snyggt :-S.
Klicka på Sabina i bilden och du kommer till hennes compcard. Jag tänkte göra ett compcard för varje modell jag har fotograferat. Sedan kontakta dom och berätta att de har ett compcard på nätet. De kan sprida sin länk vidare till de som behöver den. På så sätt får jag samtidigt marknadsföring för min sida. Smart va?!
Hälsningar
Robert
Bortsett från att halsen ser anorektiskt smal ut / huvudet ser oproportionerligt stort ut, så är den högra bilden på sabina kanske en av de bästa du tagit, om du frågar mig.
Tycker bilden är kanon, den griper tag i mig, jag fastnar på den med blicken.
mvh Martin

Frontpage eller Dreamweaver. Det är väl inte någon speciell skillnad? Eller?
använder själv dw, men mest för att jag gillar deras gränssnitt mer än Notepad. Sen kanske deras WYSIWYG-verktyg bättre än frontpage, men det har jag ingen erfarenhet av.
Huvudsaken är att man får en hemsida som man trivs och är nöjd med.
Önskar er en fortsatt trevlig kväll och ursäktar mig för ett möjligt flummigt inlägg.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Små förändringar som kanske kan hjälpa eller stjälpa, på bröllopssidan och porträttsidan har jag bytt ut några bilder. Ser det sammanhängande ut?
Hälsningar
Robert
Now were talking! :o) Jag gillar det bättre så.
mvh Martin

marnyman, tack - jag vet att du är kräsen. Jag bytte nyligen tärnorna till en annan, som jag tror var bättre ändå. Bilden på tärnorna tog jag i Chicago förra året.
En sak som är spännande är om min sida duger för Wedding Photojournalist Association. De har stenhårda krav på vilka medlemmar de plockar in.
Robert
#21 Kräsen vet jag inte, men jag tycker om att tycka till *s* Och tycker att om man gör det så skall man försöka se dels vad som är bra, men även vad som är mindre bra och kan förbättras. Dock, är mina åsikter ingen sanning - smaken är som baken - delad. The Beauty is in the Eye of The beholder. Kärt barn har många namn som de säger…
Jag tror också att om man kommenterar andras bilder utifrån sin egen uppfattning (och då hjälper dem med det de vill ha hjälp med), så får man mer konstruktiv kritik på egna bilder den dagen man själv vill ha hjälp. Att ge, och ta. Den ultimata symbiosen. Haha. :o)
mvh Martin

Jag fick ett tips från usa att de tyckte det inte räckte med "albumsidorna" så nu har jag lagt upp ett webbgalleri också.
Vad tycks? http://www.roberthammar.com/static/wedding
Klicka exempelvis vidare på | laura & niko | som ett exempel. Som du ser så har jag lagt in två längar ett för galleri och det andra för album.
Bästa hälsningar
Robert
Helt rätt att komplettera med webbgalleri.
Nu har du väl inte kvar det som fysiskt levererades (fotoboken) till Laura och Niko. Jag skulle nog ha tagit några kort på den också och lagt i webgalleriet. Bilderna på Webben är mycket bra men den färdiga fotoboken höjer upp kvaliten ytterligare när man får se och hålla i den. Det är dock lite svårt att förmedla den känslan på en Webb-sida.
//Stefan
Robert, har du tänkt på att du har Beanpix "favicon" på din hemsida? Den kan du byta ut om du inte vill att man ska se att det är där sajten ligger.
Vänliga hälsningar
Niklas

#25, jag har noterat det. Nu vet jag inte hur man ändrar, det lär väl vara något med CSS inställningarna. Men det får vara.
Nu har jag uppdaterat min sida med en prislista för bröllop. Är det oklokt det? Det verkar finnas två läger för och emot att ha priser på nätet. Det som säger för är att man slipper mycket onödiga telefonsamtal och e-mails. Det som säger emot är att man mister en kontakt.
En annan del som jag arbetar med är att uppdatera en modellsida, phu.
Hälsningar
Robert
Utöver att man "slipper" (det låter som ett negativt ord och skall man väl inte säga om potentiella kunder?!
) så får ju förmodligen besökaren en uppfattning om prisläget, och för mig är det en av flera viktiga delar när jag skall bestämma mig för ifall jag skall köpa något.
Det kommer säkert att vara så att du mister någon kund för att det är för dyrt i kundens tycke, å andra sidan hade du mist den kunden om han tagit kontakt med dig också (för det hade ju varit lika dyrt då).
Å andra sidan kanske du får en kund som är beredd att betala priset, men inte tagit kontakt med dig om han inte sett något pris?
Bara lite enklare funderingar.
mvh Martin
#26: lägg in en 16 x 16 pixlar stor BMP-fil med namnet favicon.ico i rotkatalogen. Finns det redan en där tar du bort den först.
Vänliga hälsningar
Niklas

#27, tack för inputen!
#28, ska kolla upp den biten. Troligtvis ligger det i någon mall som jag måste knacka (pga okunskap i CSS) först.
I helgen är jag med i en bröllopsmässa här i Helsingfors och jag tänkte dela ut en flyers som är i stil med den prislista jag har gjort tidigare.
Se bifogat, fungerar det?
Jag fick språklig hjälp av Anne, stort tack för hjälpen.
Hälsningar
Robert
PS. Du kanske upplever mig som tjatig, men det är bara dig jag har och fråga om smakråd :)
jag skulle hellre läsa "när bandet har slutat att spela", dessutom skulle jag byta ut immortalize till perpetuate. Immortalize skulle jag använda mer om något som är odödligt och jag tycker inte något ord man kan koppla till ordet död hör hemma bland bröllop.
Tycker du har gjort en jättefin design!
/Emma
Jag skulle också göra några ändringar. Ungefär så här:
---
När bandet har slutat spela, tårtan är uppäten, gästerna har gått hem och blommorna vissnat, då är det bara minnena som finns kvar.
Låt mig föreviga era bröllopsminnen!
When the band has stopped playing, the cake has been eaten, the guests have left and the flowers faded, then all you have left is memories.
Let me perpetuate your wedding memories!
---
Man behöver inte skriva "för alltid" eftersom föreviga innebär just det.
Vänliga hälsningar
Niklas
När bandet slutat spela som Niklas säger är ett annat alternativ, bara du tar bort och 

#31, 32 - tack så mycket för hjälpen. "och" är väl talspråk?
I evighet klingar i huvudet på mig så det får ligga kvar. Om jag rotar riktigt djupt bland hjärnbalken så tror jag det är från Carolas schlagerdängare :)
Roligt att ni gillar designen, jag vill att det ska vara ett genomgående tema. Kanske skulle kunna fixa nya visitkort som ser ungefär lika ut?
Robert

Ett till uppdatering utav hemsidan är gjord med nya prislistor. Fn. bara på engelska men jag har tänkt lägga in prislistor på svenska. Känns det enkelt och överskådligt?
Där jag har länkat så har jag lagt in "Skärmtips", blir det för rörigt med skärmtips?

Bra hemsidan!
Menysystemet ser lite fattigt ut (ungefär som på min sida
), kanske skall ha en lätt grånyans som bakgrund istället för den vita?
Bilderna är riktigt bra! Stora och fina skall de vara!
Sedan tycker jag att tidningen gör sig orätt på framsidan :( Förstör bilden.
- Fashion delen stör jag mig av att pricing helt plötsligt blir fokus istället för bilderna - Det är svårt att faktiskt se den lilla undermenyn. Kanske göra något menyundersystem till vänster om huvudframen?
- Tycker om blandningen av färgerna och det svartvita. Färg Färg svartvit mycket bra.
- Portrait är snygg och ger en behaglig känsla
- Album design oj är vi tillbaka på 90 talet? Bättre bilder av albumen :)
- Bio informativ och bra placerad. Gillar att man får mer info när man scrollar ner och utlåtande av andra fotografer :)
- Pricing lite 90 tal med för kraftig skugga på blocken enligt min smak.
- Contact bra fin bild och bra info
- Store lätt och enkel att använda, funkar betalningen smidigt?
- Basket är lite missvisande och bör ligga under Store eller dyka upp som en liten ica kundvagn någonstans som påminnelse.
Överlag en trevlig hemsida som jag gärna besöker igen!

#35, tack för kommentarerna, det var till stor hjälp! Jag undrade just vad min fru menade med Fashion-sidan, men förstår nu att det har blivit en uppdateringsmiss av mig, nu åtgärat sidan. Stör den lilla menyraden ovanför prislistorna, min tanke var att man enkelt skulle kunna hoppa mellan de olika prislistorna utan att gå till baka till huvudmenyn?
Hmmm, luktar 90-tal om prislistorna. Är det pastellfärgerna?
Menyerna store/basket kan jag inte göra något åt då jag arbetar är styrd till all enkelhet hos min värd Beanpix.
Hälsningar
Robert

#37, tack för förslaget. Den inre skuggan är för att det ska påminna en del om de blad jag har i albumen. Graderingen gör att jag måste ändra texten till svart. Tål att funder på. Jag har iaf gjort allt arbete i Photoshop så det är enkelt och ändra.
Hälsningar
Robert

Yepp lycka till!

Nu har jag gjort en liten förändring, i menyvalet och upplägget utav min portfolio. Klicka på portfolio, ser det bättre ut än om varje kategori ligger var för sig med knutet i menyvalet? (råddigt det blev och uttrycka sig)
Robert